Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Pruimendeskundige gezocht.

appelvrouw

Recommended Posts

Die eivormige rode megapruim van de Blokker met die hangende takken, om het maar even zo te zeggen, is volgens mij een Victoria.

Victoria is een nogal ziektegevoelig ras met matige groei en hangende takken. Het is wel een ontzettend productief ras met een goede smaak, mits er tijdig gedund wordt.

Ik denk dat je twee pruimen door elkaar gooit. De hele grote is niet van blokker maar hier uit FR. Bedoel je die allergrootste als je het over de Victoria hebt? De allerlaatste pruim die ik beschreven heb is van de Blokker ( of een vergelijkbare verkoop) geweest. Zou een in NL bekende boom moeten zijn.

Ik sprak ook mijn buurman die was ervan overtuigd dat mijn RC een Doréé is en geen Verte..daar ben ik het niet mee eens.

je hebt een nieuw hoofd...verjongingskuur?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

@ Appelvrouw: het verschil tussen een R.C. Dorée, R.C. Verte en R.C. Crottée daar waag ik mij niet aan. R.C. Verte is min of meer soortecht uit zaad te vermeerderen, dus er bestaan talloze varianten van deze pruim en om het nog verwarrender te maken bestaat in elke streek van Nederland en België weer een andere naam voor deze pruim.

Dat is ook mijn ervaring. Het maakt me ook niet zoveel uit. Mijn gekochte reine Claude heeft verte, omdat ik hem zo gekocht heb. Die geeft nog geen pruimen. De andere die je op de foto ziet is een zaailing van een oude boom die ernaast stond en is omgewaaid.Het is een reine Claude, en hij smaakt geweldig, dat is het belangrijkste

Die hele grote nog onbenoemde pruim is waarschijnlijk een pruim van Agen. Pruimedant ook wel genoemd.

De pruimen zijn ondertussen geplukt/raapt en verwerkt.

En diegene die ik én in de tuin heb, én in de boomgaard ( die wordt een beetje rooig nu..) volgens de buren een St. Katrien (Of St Catherine) dus toch. Dat schijnt een oude variëteit te zijn uit deze streken. Deze is nog niet rijp.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎