Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Courgette vruchten vergelen en vallen af?

nod

Recommended Posts

Een gemakkelijke plant en toch...Ik heb 2 planten staan waarvan er 1 vruchten draagt zoals het hoort en dit is een gekochte plant.Normaal zaai en plant ikzelf maar de planten die ik zelf gezaaid en uitgeplant had zijn in het voorjaar weggekwijnd.De tweede gekochte plant bloeit, maakt vruchten van ongeveer 4 cm die dan vergelen en afvallen het lijkt of ze opdrogen maar ze krijgen dubbel zoveel water als de andere plant.Verleden jaar had ik last van een virus op de courgettes en nu dit.Vanzelfsprekend staan ze niet op dezelfde plaats van vorig jaar.Iemand enig idee hoe het komt?

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Ze zijn dan niet bevrucht. Waarschijnlijk omdat er te weinig bijen nog zijn. Je kunt ze zelf bevruchten door het stuifmeel van een mannelijke bloem op de stamper van de vrouwelijke bloem te doen. Dan komt er wel een grote courgette uit.

Ik hoop dat het zo gemakkelijk is.Ik heb anders hommels,bijen en zweefvliegen genoeg.Ik heb een stukje van 4x4 meter ingezaaid met inlands bloemenzaad speciaal om ze te lokken maar die courgette staat wel aan de andere kant.Als ik een bloem zie zal ik het toch even proberen

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Je kunt het verschil duidelijk zien tussen een mannelijke en een vrouwelijke bloem; de mannelijke bloem staat op een dun bloemsteeltje en de steel van de vrouwelijke bloem is korter en wat dikker. Zo kun je vandaag een mannelijke bloem oogsten als deze wijd open staat, in de koelkast leggen met een stuk steel eraan, als je morgen een vrouwelijke bloem verwacht. Je kunt deze dan zelf bevruchten of, als er genoeg bijen zijn, de mannelijke bloem in een vaasje naast de vrouwelijke bloem zetten.