Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Locatie serre?


Vince247

Aanbevolen berichten

een serre-vraagje.in bijlage schets van mijn moestuin. Het groene vak staat vol bessenplanten. Het blauwe - gele en rode vak is moestuin. Nu ben ik van plan om een serre te plaatsen. Maar waar.... indien ik ga voor het rode vak, dan ligt dit in de schaduw vanaf 14u (bomen achter gebuur). Maar dan zou ik er een muurserre van maken met een gemetste muur zodat deze nog zijn warmte verder in de dag kan afgeven. Indien ik ga voor het gele vak, dan schijnt de zon daar tot +/- 16u, maar ga ik dan niet teveel schaduw hebben in het bessenvak?

graag jullie advies ! bedankt !!

tuin87081378118751.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik zou voor het gele vlak gaan. Daar ontvangt de kas de meeste zon, zowel in de zomer als in het voorjaar. Ik denk niet dat de kas een probleem gaat vormen voor je bessenvak. Bovendien verdragen de meeste bessen lichte schaduw prima.

 

(ik kan het mis hebben, lange dag, maar heb je oost en west omgedraaid op je tekening?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is deze tekening wel juist????

Als ge van zuid naar noord kijkt dan is het westen toch links en het oosten rechts! Ergens klopt iets niet volgens mijn bescheiden mening.

Als die bomen van uw buur ten noorden van uw tuin staan dan geven ze toch geen schaduw op uw kas?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oost en west moet idd omgekeerd zijn, anders zou het 'nooit wapens zonder oorlog' zijn . De bomen staan achteraan, in het 'echte' westen en zijn ongeveer 10 meter hoog. Deze geven vanaf 14 langzaam schaduw over de tuin.

 

alvast bedankt voor het advies

 

edit : de omligging van de moestuin iets gedetailleerder uitgewerkt

moestuin-244671378203300.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk ook even na wanneer je schaduw krijgt. In de zomer is dit minder erg dan in het voorjaar en najaar. Schijnt de zon dan onder de bomen door of heb je dan extra veel schaduw - misschien al wat vroeger? Dat kan je observeren en je kan kijken op http://suncalc.net/

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Werkende in de serren sector (particulier) krijgen we bijna dagelijks dezelfde vraag.

 

Ideale plaatsing van de serre is met de deur naar het zuiden (de nok dus op de zuid-noord as), maw de langste zijde van de serre gericht op oosten. Ook de dakraam plaats je best aan oost kant.

Reden: "Wanneer de zon in het zuiden staat is deze in de zomer te fel, vandaar is onze gevel met de deur naar het zuiden gericht: dit is de kleinste zijde. Wanneer de zon in het westen staat is de warmte reeds verminderd. "

 

Hier meer info -> http://www.acd-serres.be/nl-8460-4715-5288-sitemap-plaats-serre.html

 

Grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...