Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Scheurtjes in appelboom

Terra nullius

Recommended Posts

Hey

Bij controle van mijn fruitbomen zag ik bij mijn 2 jaar oude Elstar 4 à 5 kleine scheurtjes in de stam. Ze lijken op de scheur in de foto (niet van mijn boom), maar dan kleiner. De grootste is 15 cm lang.

De scheur op de foto is het gevolg van vorstschade, maar in de zomer lijkt me dat nogal straf. Iemand een idee wat de oorzaak is en of ik daar iets aan moet doen?

vorstscheuren.jpg

Op google vond ik ook iemand met hetzelfde probleem

Hier geven ze het antwoord

Ik vraag me eerlijk gezegd af wat de oorzaak is van die scheur. Als dat alleen een oppervlakkige beschadiging is van de schors moet je je geen zorgen maken.

Mara het zou kunnen dat de scheur veroorzaakt wordt door torsie als gevolg van het gewicht van het fruit. (Maar aangezien ik niet kan zien hoe zwaar de boom geladen is, is dat natuurlijk een gok.) Als dat het geval is, bestaat de kans dat de stam verder zou kunnen scheuren en breken. Je kan dan best de boom opbinden aan een goede steunpaal.

Behandelen van de beschadiging is niet nodig

Een zalige geur rozemarijn of munt of citroenmelisse

• 1 month later...

Even terug op inpikken: de scheurtjes zijn er nog altijd (gelukkig niet groter geworden), maar nu heb ik gezien dat er miniscule wormpjes/rupsjes van een paar millimeter groot zijn ingekropen. Heb ze met een takje geplet, maar kan ik die scheurtjes ergens mee dichtmaken om dit te voorkomen? Ik denk bv. aan wondbalsem of is dat geen goed idee?