Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten in de winter


Gvdk83

Aanbevolen berichten

  • 4 weeks later...

Hey ik heb nog een vraagje mbt mn tomaten in de winter. Hoe lang duurt het ongeveer voordat er bloemen aan komen?

 

2 van onze tomatenplanten die altijd binnen hebben gestaan zijn inmiddels echt behoorlijk hoog en bijna te groot voor hun potten. We hebben alleen geen grotere potten. Zou je de groei binnen de perken kunnen houden door ze te toppen? Er zitten nog geen bloemen aan, ik hoop ook min of meer dat dit tegelijkertijd ook zou helpen om bloemvorming te stimuleren. Of is dat een verkeerde aanname?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ideetjes:

 

minder stikstofbemesting en meer licht geeft kleinere steviger planten

 

fosfor is belangrijk voor bloemvorming, dus iig geen gebrek laten lijden (compost/beendermeel toevoegen indien nodig)

 

al vroeg toppen stimuleert inderdaad ook de bloemvorming in de scheuten die ontstaan (heel uitgebreid artikel Wageningen); experimentje waard denk ik

 

bij jouw oudere planten helpt toppen misschien ook wel, gewoon doen; de groei wordt even geremd maar als je verder niks veranderd gaat de plant stevig door met scheuten maken, die kun je ook toppen na de bloemtros

Link naar reactie
Delen op andere sites

en misschien nog een stomme vraag hoor, maar hoe bestuif je een tomaat?

Ik wilde leuk in de weer met een kwastje, maar ik zie nergens stuifmeel zitten

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tikken tegen de plant, ze bestuiven zichzelf namelijk. In één bloemetje zitten zowel stuifmeel als stamper, die moeten elkaar alleen even raken. Als je tegen de plant tikt valt er wat stuifmeel op de stamper.

 

én de temperatuur moet hoog genoeg zijn, 20 graden, anders stuift het stuifmeel niet linkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, dat zal dan wel goed zitten hierzo, want er komen nu al babytomaatjes aan!

 

1394454_10151960996266967_617762772_n.jpg

 

 

 

En voor degenen die het interessant vinden, zo groot zijn de planten:

 

1377425_10151960998061967_211252639_n.jpg

 

Die linker twee stonden eerst in de tuin, maar groeiden daar totaal niet, daarom heb ik ze een poosje terug binnengezet, waar ze groeiden als kool. Wat ik opvallend vind is dat ze uiteindelijk allemaal bijna even groot zijn geworden, ondanks het feit dat die linker twee een maand groeiachterstand hadden opgelopen. Ze zijn ook allemaal tegelijk gaan bloeien. Bijna net als vrouwen die tegelijkertijd ongesteld worden als ze veel met elkaar omgaan.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...