Tekj Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 En waarom is mij een raadsel. Ze zitten er al sinds de winter in, het blad is uit zichzelf afgestorven. Maar enkele weken geleden, toen het nog 30 graden was, zag ik enkele puntjes omhoog komen. Daar bleef het dus niet bij, zo'n 10-15 komen er nu boven de grond uit. Ik heb er verder geen last van, maar begrijpen doe ik het niet. Ik was in de veronderstelling dat bollen als de hyacint, blauwe druif, narcis e.d. eerst flinke kou nodig hadden om weer actief te worden. Zit ik straks met blauwe druifjes in de nazomer Iemand anders die dit ook ziet gebeuren of hier een verklaring voor heeft? Quote
Bit Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Is normaal. Groeien nu weer met wat sprieten per bolletje, gaan ook gewoon groen de winter in, bij strenge vorst soms wel 'iets'van schade, worden dan sowieso slap en gaan plat liggen. In voorjaar bij ontdooien gaan ze dan weer verder.Elk jaar hetzelfde. Volstrekt normaal. Quote
Tekj Geplaatst: 11 september 2013 Auteur Geplaatst: 11 september 2013 Hmm, nog nooit eerder gebeurd hier in ieder geval. Wel narcissen die in vlak voorde winter al boven de grond komen, maar dat is zeker pas begin december. Quote
Bit Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Half / eind augustus is echt normaal voor het blauwe duifje ondanks je "hmmm" Quote
Lutv Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 Ook bij mij staken half augustus plots de blauwe druifjes hun groene blaadjes boven. Dit zag ik voor het eerst. Misschien heeft het te maken met onze kwakkelzomer dacht ik, maar ze bleven maar groeien. Intussen staan ze al een kleine 10 cm boven de grond. Snel even opzoeken op internet, bracht me hier en leert me dat het blijkbaar nog voorkomt. Quote
Patrijs Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 Ik denk dat het je nooit eerder is opgevallen. Zoals Bit ruim tien jaar terug al schreef, volkomen normaal. Het zijn bij mij de eerste bollen die alweer tevoorschijn komen, nog voor de knoflook en Irissen. Soms bij mij wat eerder, soms wat later, maar dat komt door de snel uitdrogende zandgrond hier. Quote De moestuin van Patrijs
Gitta Geplaatst: 31 augustus 2024 Geplaatst: 31 augustus 2024 Hier gebeurt het ieder jaar. Helemaal niet erg. Als het te koud wordt, stopt de groei vanzelf en in het voorjaar als het warmer wordt groeien ze weer verder. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.