Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe vaak kippenmest toevoegen aan composthoop?

appelsientje 60

Recommended Posts

Dat kan. Als je kippenmest eerst (mee) composteert wordt je compost voedselrijker. Vers gebruik van (veel) kippenmest is meestal niet gewenst, omdat bij de meeste gewassen tot een overdosis mest en dus het risico van verbranding en uit de naad groeien (veel loof, slappe en kwetsbare planten) van je planten kan leiden. Door de mest te composteren, minstens een half jaar, heb je dit risico niet.

Als het je om evenwichtige compost te doen is, zou ik zelf wel de verhoudingen wat in de gaten houden. Bijvoorbeeld ca. 1/3 deel mest (liefst met stro), want niet overal in je moestuin is erg voedselrijke compost gewenst. Voor planten die veel vragen (kool, courgettes, augurk, tomaten e.d.) is voedselrijke compost prima. Voor andere gewassen als: bladgroenten, knolgewassen e.d. zou ik compost gebruiken die minder voedend is.

Met andere woorden: het gaat om de verhoudingen en de toepassing. Ook maakt de bestaande voedingstoestand van je grond en of/welke mest je verder gebruikt(e) nog veel uit.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Het is mest van 3 krielkipjes en vermengd met stro.

Ik gebruik de compost in m'n moestuin bakken die zijn gevuld met een mengsel van potgrond, cocopead en compost.

Ik gebruik voor de bemesting alleen compost.

De tomaten staan bij mij in potten, die worden bij gemest met vloeibare mest voor tomaten.

Bij de groentes die extra voeding nodig hebben gooi ik naar een aantal wkn. een schep compost extra.

En ik mag zeggen dat het allemaal goed groeit en bloeit.

Dus naar mijn mening is iedere week kippen mest te veel van het goede?

Wat zou jij doen, twee keer per maand?

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Ik weet niet hoeveel andere dingen je in je compostbak doet, Appelsientje. Als ik het vergelijk met ons (2 persoonsgezin): keuken-plantaardig afval en een heleboel uit de moestuin dat ook gecomposteerd wordt, dan lijkt me mest met stro van 3 krielen niet erg veel om erbij te doen. Op zo een verhouding zou ik niet bang zijn dat de compost te voedselrijk wordt. Wij hebben ook 3 kippen (binnenkort weer 5) die in een ren lopen. Wat ze in het hok poepen en het hennepstro gaat allemaal in een compostbak. Dat is maar een fractie (1/25 deel of nog minder) in het totaal. Zou het 150 liter zijn op jaarbasis? En dat is dan nog meer dan de helft stro. Zou het zelfs zonde vinden om die mest weg te doen. Toen we vroeger nog geen moestuin hadden en alleen een gewone tuin met wat fruitbomen en ook fruitstruiken, had ik 2 compostbakken en was ik erg blij met jaarlijks een 100 liter compost (met ook kippenmest gemaakt) die ik daaruit kon gebruiken. Je hebt vast al gemerkt dat tijdens het composteren het volume enorm slinkt. Van een aanvankelijk volle bak, blijft uiteindelijk misschien maar een kwart of minder over als het helemaal is omgezet.

Tegenwoordig heb ik 6 compostbakken en haal ik jaarlijks toch zeker een 1000 liter paarden/ezelmest om mee te composteren (en wat extra om in het najaar met de cultivator in te werken in de bedden waar tomaten, kool, aardbeien, aardappelen, prei enz. gaan komen). Meestal is 1 vat met bijna geen mest gecomposteerd: dat gebruik ik bij bietjes, bladgroenten, uien en zo. De compost met (meer) mest gebruik ik als laagje rondom fruitstruiken/bomen en de groenten die gewone tot veel bemesting wensen. Waar wortels of witlof of radijs o.i.d. komt, daar zal ik geen verse compost aanbrengen maar "teren" op compost die zeker al een paar maanden eerder is aangebracht. Aanvullend gebruik ik soms nog wat gedroogde koemest en/of kalium als bemesting in mijn tuin.

Ik heb dit wat uitgebreider beschreven omdat je blijkbaar zoekt naar een goede maat en verhouding. Misschien kun je je hieraan wat spiegelen.

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ja je hebt gelijk, ik heb er best aardig wat ingegooid maar vandaag dacht ik nog het lijkt wel of er minder in zit

Mijn gezin bestaat voorlopig uit 3 volwassenen m'n zoon woont tijdelijk bij ons in.

Maar zo'n grote tuin als dat jij hebt, heb ik niet hoor! We eten wel veel verse groenten en fruit,en het afval daarvan gaat in het vat en dan daarbij de mest plus stro van de kippetjes.

Maar wat weet jij veel zeg! Je tuiniert zeker al erg lang!

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Ik gooi alle mest van mijn 8 kippen op de compost. verder gaat daar het keukenafval op, en zoveel mogelijk knipafval uit de tuin.De compost werkt in ieder geval prima, dat wil zeggen het is voortdurend warm in de tonnen/bak, en je ziet het snel slinken. Het is goed je te realiseren hoe rijk deze compost is..bijna meer mest dan compost.

Ik ben benieuwd hoe ik het van de winter ga mengen..dan is misschien alleen keukenafval niet genoeg..( moet ik bij mijn buren gaan bietsen om hun keukenafval )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 year later...
  • 7 years later...