Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pekelen van groenten?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik wil straks mijn vriezer zo veel mogelijk ontlasten. En zo kwam ik het onderwerp pekelen tegen. Van de haring en de zuurkool wist ik, maar bonen??

Gevonden bij Diane:

Pekel

Ingredienten:

* 10 liter water

* 10 laurierblaadjes

* 1 kilo zeezout (zonder jodium!)

* 6 takjes thijm

* een handvol zwarte peperkorrels

Recept:

Doe alle ingredienten in een grote pan (of verdeel het over 2 pannen) en breng het geheel aan de kook. Laat het 10 minuten goed doorkoken. Verwijder dan tijmtakjes en laurierblaadjes. Je kunt peperkorrels ook verwijderen maar je kunt ze ook in de inmaak laten zitten (in de loop van de tijd zal ze steeds meer pittige smaak afgeven aan de inmaak). Het pekelwater laat je vervolgens afkoelen en dan kun je het gebruiken voor zuurkool, zoute boontjes, zoute snijbonen, etc.

Voorbeeld bonen: doe de rauwe bonen in weckpotten die je eerst met soda en kokend water hebt gesteriliseerd en met kokend water hebt nagespoeld. Giet dan het pekelwater erop tot de bonen volledig onder het pekelwater staan. Bewaar de potten donker en koel (bijvoorbeeld kelderkast). Als je de bonen wilt eten haal je ze uit het pekelwater en zet je ze onder vers koud water. Spoel meerdere malen tot het naar je eigen smaak is. En dan kun je de bonen gewoon koken zoals je gewend bent.

Ssst... dit is een zeezout promotie

Geplaatst:

Er zijn mensen die het heerlijk vinden, en mensen die het vreselijk vinden smaken. Je kunt het zoute van de gepekelde bonen wel wegwassen lees ik...

Ik ga me wat meer op het wecken richten, wil ook zo min mogelijk invriezen.

Geplaatst:
  • Auteur

Het voordeel van pekelen zou zijn dat je sneller kunt werken dan met wecken, korte kooktijden, ... het enige is dat ik eigenlijk nauwelijks zout gebruik bij de bereiding van groenten, en dat gepekelde groenten misschien toch te zout blijven naar onze smaak. Het lijkt me dat ik het gewoon eens moet proberen met boontjes uit de winkel... zodat we vooraf kunnen proeven hoe het uit gaat pakken. Voordat de bonenoogst er aan komt.

En dan probeer ik gelijk die zoet-zure bonen sperciebonen-zoet-zuur-t212.html#p802

dat klinkt me zelfs nóg aantrekkelijker...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.