Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Peulvruchten inmaken

luesink

Recommended Posts

Ik ben bezig met een experiment op gebied van peulvruchten inmaken. Normaal gesproken maak ik veel zoetzure groentes, zuurkool en jams. Nu wil ook peulvruchten gaan inmaken. Heeft iemand ervaring op gebied van het inmaken van witte bonen/bruine bonen/kapucijners (of andere peulvruchten) in zoetzuur. Ik maak een zoetzuur met: Water/suiker/zout/azijn/specerijen. Ik ben ook benieuwd naar alternatieve inmaak methodes. Ik ben ook benieuwd of iemand ervaring heeft met het inmaken met melkzuur?

Ik ben benieuwd naar uw reactie,

Alvast bedankt

Zure snijbonen heb ik al ingemaakt.

Best zeer fijn snijden, en omdat sommige soorten zeer hard kunnen zijn best eerst je bonen blancheren (kook ze een 5 tal minuten in kokend water) en daarna zeer snel refricheren (afkoelen in ijskoud water) zodat ze hun kleur behouden en er niet bruin gaan uitzien.

Daarna werken zoals met zuurkool maar ik gebruik meestal karnemelk om de gisting sneller op gang te brengen en zeer goed kneden.

Zout en suiker naar smaak bij voegen.

Hopelijk heb je hier iets aan

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

• 1 month later...

Dank voor je reactie, ik ben nu aan het experimenteren met het fermenteren van bonen. Ik heb nu de bonen kort geblancheerd en daarna in weckpot gestopt met water en zout. Zoutpercentage (1.5%).

Ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben met het fermenteren van peulvruchten.

• 4 weeks later...