Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Preivlieg zonder vergif bestrijden?

monmar

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Heel simpel: een beetje soda (gewoon als korreltjes) doen in het hart van je preiplanten. Succes verzekerd.

Kan je ook uitleggen waarom dat zo goed werkt?

en dan zou je het dus ook preventief kunnen gebruiken neem ik aan

of wellicht in vloeibare vorm over de plantje spuiten .. hmmzz .. ga ik volgend jaar is proberen.

Cheers, Jan

"Natura non nisi parendo vincitur "

Soda is natriumbicarbonaat. Dat is een basisch (tegenovergesteld van zuur), ik denk dat preivlieg daar niet tegen kan.

Preventief werkt het zeer goed, maar ook als je prei al aangetast is kun je verdere vraat stoppen, waarna de prei heel behoorlijk terugkomt, is mijn ervaring.

Ik zou het niet oplossen/spuiten, als er dan een regenbui komt is alles foetsie. Gewoon een paar korrels in het hartje van je preiplant doen, dan is het denk ik veel langer werkzaam.

PS een zak soda van een kilo kost hier bij de supermarkt 89 cent. Als ik een schatting mag doen, ik denk dat ik daar 10.000 -zo niet meer- preiplanten mee kan beschermen

pas op jongens

natriumcarbonaat (Na2CO3), verreweg de meest gebruikelijke betekenis van soda.

natriumhydroxide (NaOH), bijtende soda

natriumwaterstofcarbonaat (NaHCO3), dubbelkoolzure soda, natriumbicarbonaat, baksoda, zuiveringszout

ik denk dat je de laatste: natriumbicarbonaat, dus dubbelkoolzure soda of ook zuiveringszout bedoelt?

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is (schoonmaak/zuiverings)soda giftig? Voor een mens dus. Althans, toen ik in een kroeg werkte werd er om die reden altijd flink gehamerd op grondig met water naspoelen nadat je de glazen in sodawater gereinigd had. Dus in hoeverre is het dan veilig om dat op je groentes te doen?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

zie boven:

schoonmaak soda is wat anders dan zuiveringszout;

schoonmaaksoda Natriumcarbonaat Na2CO3is bijtend als er water bij komt, gevaarlijk bij inname (link)

zuiveringszout Natrimwaterstofcarbonaat of Natriumbicarbonaat NaHCO3 kun je slikken tegen maagzuur, gebruiken als rijsmiddel bij het bakken, dus een heel andere stof (link)

De soda die ik bedoel is dezelfde soda als die Erwin bedoelt. Die je in zakken van 1 kg bij de supermarkt kan kopen. Oa van het merk driehoek geloof ik. Geen idee of dat de bijtende soda is of niet, maar dat gooit hij blijkbaar op zijn prei, en daarvan dacht ik dus dat het giftig is?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Euh, tabak lijkt me nou ook niet echt gezond

In een ander draadje schreef iemand over stro tussen de prei, zodat er spinnen in gaan wonen die de vliegjes opeten.

Leek me een briljant idee! Ik ga het volgend jaar zeker proberen, want mijn prei oogst is flink gemineerd, kan ik wel zeggen

Natriumcarbonaat of natriumbicarbonaat kan als je een paar korrels in je prei doet geen enkel kwaad. Ten eerste, op het moment dat je je prei oogst is het meeste al opgelost en weeggespoeld. Ten tweede was je je prei (ik wel ) waardoor je echt alles kwijt bent. en mocht er dan toch nog een stiekem korreltje aanwezig zijn: natrium(bi)carbonaat wordt binnen een milliseconde onschadelijk gemaakt door het zuur in je maag, met als reactieproducten NaCl (keukenzout) en koolzuur. Geen rocket-science, dus.

Dat je geen soda in je bierglas wilt hebben zal te maken hebben met het feit dat je pils dan minder lekker wordt maar nogmaals, op het moment dat een prei uit mijn tuin op mijn bord ligt zit er geen soda meer in.

en wat doet prei dan in de bodem en met de bodem-organismen als het van de prei af spoelt? Of spoelt het direct uit en komt het in het oppervlaktewater?

Soda doet helemaal niets met het "bodemleven" als je een paar korrels in je prei doet. Het is nog minder basisch dan tuinkalk, die je (waarschijnlijk) ook op je tuin gooit.

Maar als je het niet vetrouwt, moet je het niet gebruiken; ik geef alleen een tip, meer niet. Soda is goedkoop, onschadelijk en effectief. De vrijkomende carbonaat uit de soda bindt in de grond direct met calcium tot calciumcarbonaat, dat is de chemische kreet voor kalksteen (of mergel). Calcium genoeg in je grond, zeker als je af en toe kalk op je tuin gooit. Natrium als ion spoelt uit en is compleet onschadelijk. Verreweg de meeste bestrijdingsmiddelen zijn veel schadelijker dan soda, ook de zogenaamd "biologische". Maar nogmaals, "Take it or leave it".

• 2 weeks later...

Ik geloof niet dat het antwoord van Erwin hatelijk bedoel is Mijke, Hij geeft heel uitgebreide uitleg. En zegt erbij dat je het niet hoeft te gebruiken als je het niet vertrouwt. Ik denk dat je een goedbedoeld berichtje nu een beetje verkeerd opvat!

• 2 weeks later...

Geen idee of je roest ook met soda kunt verwijderen. En mijn bericht was niet rot bedoeld, ik heb die tip gekregen van een tuinder van ruim 80 jaar oud Bestrijdingsmiddelen zijn soms idioot duur en maar half zo effectief als een goedkoop huis-tuin-en keukenmiddeltje. Maar uiteraard mee eens dat je wel moet nadenken voordat je iets doet. Ik zou niet zo snel afgewerkte motorolie op mijn tuin gooien als iemand me dat zou aanraden

• 1 month later...
  • 2 months later...

Even over de soda: dat spul gebruik je ook als je je jampotten gaat uitkoken. Niks mis mee. Dat er gehamerd wordt op goed naspoelen, is omdat het anders een wittige waas achterlaat op je glaswerk. Erg irritant in de horeca, maar niet schadelijk voor je maag. Tenslotte is de kans vrij groot dat er nog genoeg residu achterblijft als je een jampot omspoelt na het koken, waar je geen last van hebt verder.