Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Larven: van welk insect?

Bertus

Recommended Posts

Even gegoogled op engerlingen. De larven lijken inderdaad sterk op engerlingen van de zgn bladspriekkevers (oa meikevers en neushoornkevers) Dit is blijkbaar een grote familie kevers die als engerling een gazon goed kunnen verwoesten.

Een neushoornkever heb ik nog nooit in mijn tuin gezien....misschien volgend jaar wel

Mmmmmmmmm heb zelf al veel larven gehad van neushoornkevers in de compost.

Deze zijn wel witter en veel dikker tegenover hun lengte.

Of het moest een jonkie zijn!?

Misschien dat een smaakproef hier uitkomst kan bieden

Maar ja hoe smaken dan in feite neushoornkeverlarven?

Romig met een nootsmaakske en fijne nasmaak van ........................................yeekes.........

Of blijft hem juist aan Uw tanden plakken

Even gegoogled op engerlingen. De larven lijken inderdaad sterk op engerlingen van de zgn bladspriekkevers (oa meikevers en neushoornkevers) Dit is blijkbaar een grote familie kevers die als engerling een gazon goed kunnen verwoesten.

Een neushoornkever heb ik nog nooit in mijn tuin gezien....misschien volgend jaar wel

Het zijn niet de engerlingen die het gazon (en golfbanen) verwoesten, maar de vogels die op jacht zijn naar de engerlingen...!! Door de bestrijding van deze kevers zijn ze behoorlijk zeldzaam geworden... teneinde leuke gazonnetjes te kunnen hebben...

Jammer genoeg heb ik er geen meetlatje bijgelegd om een beter beeld van de grootte te hebben. Ik heb nooit eerder zulke grote larven gezien (bijna de maat van een goeie gamba ), van de zijkant vrijwel geheel wit.

Ze zitten nu, uit het oog, in de bak met compost die mag narijpen, ik zal volgend jaar eens opletten of ik wat zie rondscharrelen in de bak.

De larven doen er een paar jaar over om zo groot te worden (groei is ook onderhevig aan temperatuur e.d.). Daarna is pas de transitie naar hun "kever"status. Mooi dat je ze hebt teruggezet in de compost. Doe ik ook altijd als ik er weer wat vindt.