RobinTroely Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Hallo, Ik dacht aan het begin van dit jaar om maar eens te beginnen met het maken van mijn eigen tabak.Toen heb ik via een zaadjeswebsite 'Turkse Oriënt' en 'no.25' gekocht. In totaal 2000 zaadjes voor 5 euro.Ik heb er 185 planten aan overgehouden in 5 liter potten. Hieronder een foto van mijn planten in de bloei. 1e zie je de Turkse Oriënt en op de 2e de nederlandse no.25 Nu heb ik wat problemen met het drogen van de bladeren. Haal ik ze er te groen af of droog ik ze niet goed?Ik denk wel dat ik geen goede ruimte heb uitgezocht om te drogen, een te vochtige ruimte waar de vocht niet zo goed weg kan. Maar ik heb wat tips nodig. Misschien goedkoop een drooghok in elkaar zetten en een kacheltje erin en ramen van folie waar het licht doorheen kan? en met een schoorsteentje erop en een luchtrooster aan de onderkant en een ventilator in de schoorsteen om de vochtige lucht weg te zuigen?? zo hangt mijn tabak er nu bij en er komt wel schimmel op. hier een fotootje. Graag hoor ik kritiek van iedereen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Roken is sowieso niet goed voor je gezondheid , maar om eigen stook op te paffen ......kweenie hoor, of je daar uiteindelijk beter van wordt . In de oorlog deden ze dat voor nood ,wat wil je hier mee bereiken ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Ik denk, wat hij vraagt he ? Bladeren drogen zonder dat er schimmel verschijnt ? In ons topic over kruiden : kruiden drogen , kun je wel wat tips vinden. Ik ken de bladeren. Ze zijn wat vettig, licht behaard ook. Dat houdt vocht vast of trekt het zelfs aan denk ik. De bladeren per stuk een een touwtje hangen ( touwtje door een nerf waar ie aan blijft hangen ) en dan ophangen ? Verder uit elkaar. Niet zo op elkaar.Je hebt natuurlijk héél veel blad. Dat is dan misschien een ruimteprobleem. Maar je zou in een kamer waslijnen kunnen spannen op verschillende hoogtes. 3 onder elkaar moet wel lukken. en daar de bladeren aan hangen als haringen die je te roken hangt. Gespiest bv door een draad heen. Ze moeten lijkt mij, ruimer hangen, zonder elkaar echt te raken. Luchtiger. Snachts de ramen dicht ( het is vochtig buiten ) en overdag de ramen open. Niet in de zon. Met ook mijn toevoeging : roken schaadt uw gezondheid Maar je bent volwassen toch ? Ik paf er zelf ook behoorlijk op los. Dure grap he ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Misschien zelfs een ventilator laten draaien?? Ik rook zelf (natuurlijk....) niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinTroely Posted September 24, 2013 Author Share Posted September 24, 2013 Ik denk, wat hij vraagt he ? Bladeren drogen zonder dat er schimmel verschijnt ? In ons topic over kruiden : kruiden drogen , kun je wel wat tips vinden. Ik ken de bladeren. Ze zijn wat vettig, licht behaard ook. Dat houdt vocht vast of trekt het zelfs aan denk ik. De bladeren per stuk een een touwtje hangen ( touwtje door een nerf waar ie aan blijft hangen ) en dan ophangen ? Verder uit elkaar. Niet zo op elkaar.Je hebt natuurlijk héél veel blad. Dat is dan misschien een ruimteprobleem. Maar je zou in een kamer waslijnen kunnen spannen op verschillende hoogtes. 3 onder elkaar moet wel lukken. en daar de bladeren aan hangen als haringen die je te roken hangt. Gespiest bv door een draad heen. Ze moeten lijkt mij, ruimer hangen, zonder elkaar echt te raken. Luchtiger. Snachts de ramen dicht ( het is vochtig buiten ) en overdag de ramen open. Niet in de zon. Met ook mijn toevoeging : roken schaadt uw gezondheid Maar je bent volwassen toch ? Ik paf er zelf ook behoorlijk op los. Dure grap he ? Ja dat klopt er zitten best wel grove haren op de bladeren.We hebben nog wat plaatmateriaal liggen en wat balken. Ik ga een klein simpel huisje bouwen met schoorsteen met ventilator die naar buiten blaast zodat de vochtige vieze lucht eruit gaat en nieuwe erin komt.En ja de bladeren plakken nu een beetje aan elkaar, haha. Ik doe ze niet allemaal apart op een draadje, ik heb ze nu allemaal geplet met een roller en met een draad door de nerf geregen. Misschien zelfs een ventilator laten draaien?? Ik rook zelf (natuurlijk....) niet Ik had er af en toe al een dag een ventilator op staan maar de ruimte is denk ik ook véél te vochtig. Ik heb hier ook nog foto's van bladeren die ik net even geplukt heb. Welke bladeren zijn het meest geschikt om opgehangen te worden? Want mag er wel zoveel groen nog in zitten zoals in die achterste rij die ik opgehangen heb in de vorige foto. 1e foto is no.25 en 2e foto zijn Turkse bladeren (net geplukt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinTroely Posted September 24, 2013 Author Share Posted September 24, 2013 De bladeren waar al bruine plekken in zitten lijken me niet geschikt om ook nog eens te drogen. Maar de helft van de bladeren krijgen nu ook al bruine plekken zonder echt geel te worden. Had ik misschien toch alle toppen eruit moeten houden? Ik heb ze 1 keertje afgeknipt maar ze kwamen zomaar weer terug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Er was al een topic dacht ik, waar stond dat je de bladeren moest plukken als ze een beetje geel werden.. Edit; dit topic > https://www.moestuinforum.nl/een-eigen-veld-met-tabak-t9779.htmlEn deze post voor het oogsten: https://www.moestuinforum.nl/een-eigen-veld-met-tabak-t9779-30.html#p166596 Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinTroely Posted September 24, 2013 Author Share Posted September 24, 2013 In het topic waar jij het over hebt staat dat de bladeren geelgroen moeten zijn voordat je ze plukt, dus wanneer ze rijp zijn. Ja ik wist dat er een andere topic hierover was. Ik heb daar ook alles doorgenomen.Maar ik wilde even een nieuwe beginnen over het maken van tabak. Of is het niet normaal dat ik dat doe? Ik hoopte op wat informatie die ik kan gebruiken die nog niet daar in dat topic staat, door mijn verhaal in een aparte topic te vertellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Natuurlijk mag je een topic openen! Maar dacht dat je het andere topic nog niet gezien had, dus verwees er maar even naar. Maar als de ruimte te vochtig is.. Kan je de oorzaak van die luchtvochtigheid niet aanpakken? Of anders vochtvreters plaatsen? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 24, 2013 Share Posted September 24, 2013 Zelf zou ik inschatten dat je álle bladeren kunt gebruiken. Niet alleen de geheel groene. Maar moet ik er wel bij zeggen, dat dat inschatting is, en niet iets van kennis. Maar het lijkt me dat de groene bladeren bij drogen ook geel en daarna bruin worden toch ? Dat sommige delen nu al bruin zijn is dan toch niks erg ? Ziek zijn ze niet. ze zijn hoogstens gewoon óp.Maar meeldauw - aantastigen, waar deze plant nogal gevoelig voor is , dat moet je wel er uit selecteren denk ik. Maar aan de andere kant. Ik weet niks van tabaks-bladeren voor tabak-produktie. Ik ken de plant redelijk goed. Meer niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 lucht laten circuleren en goed ventileren is je oplossing. beschimmelde bladeren gelijk maar verwijderen, van de sporen van sommige schimmels kun je goed ziek worden bij inhalatie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinTroely Posted September 25, 2013 Author Share Posted September 25, 2013 Natuurlijk mag je een topic openen! Maar dacht dat je het andere topic nog niet gezien had, dus verwees er maar even naar. Maar als de ruimte te vochtig is.. Kan je de oorzaak van die luchtvochtigheid niet aanpakken? Of anders vochtvreters plaatsen? Oke, dat snap ik.Nou ik wil de luchtvochtigheid aanpakken door een soort hok te bouwen met een logische ventilatie. Dus boven in het hok een afzuiger en onderin een gat waar frisse lucht erin kan. En dan ook nog een kacheltje erin. We hebben hier nog wel genoeg hout liggen daarvoor. Zelf zou ik inschatten dat je álle bladeren kunt gebruiken. Niet alleen de geheel groene. Maar moet ik er wel bij zeggen, dat dat inschatting is, en niet iets van kennis. Maar het lijkt me dat de groene bladeren bij drogen ook geel en daarna bruin worden toch ? Dat sommige delen nu al bruin zijn is dan toch niks erg ? Ziek zijn ze niet. ze zijn hoogstens gewoon óp.Maar meeldauw - aantastigen, waar deze plant nogal gevoelig voor is , dat moet je wel er uit selecteren denk ik. Maar aan de andere kant. Ik weet niks van tabaks-bladeren voor tabak-produktie. Ik ken de plant redelijk goed. Meer niet. Dit is ook mijn eerste keer dat ik shag probeer te maken.volgens mij als je de te groene bladeren op gaat hangen dat ze te vroeg uitdrogen voordat al het groene eruit is, dan krijg je dus groene tabak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinTroely Posted September 25, 2013 Author Share Posted September 25, 2013 lucht laten circuleren en goed ventileren is je oplossing. beschimmelde bladeren gelijk maar verwijderen, van de sporen van sommige schimmels kun je goed ziek worden bij inhalatie Dat is mijn plan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts