Essie28 Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Ik heb voor mijn moestuin potgrond van ecostyle gebruikt en daar werd me verteld dat die voor 6 tot 8 weken voeding verzorgd. Welke voeding kan ik daarna het beste aan mijn groente en fruitboompjes geven? Ook ga ik over een tijdje tomaten, sugersnaps, courgettes naar de volle grond verplaatsen. Welke compost gebruiken jullie hiervoor? Welke plant moet veel compost krijgen van deze drie en welke weinig? Tot vorig jaar deed ik altijd maar wat en gebruikte ik ook nog geen natuurlijke producten. Nu wil ik het wel goed aanpakken en dus het beste gebruiken voor mijn plantjes. Quote
RickT Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Ik meng mijn gekochte [pot]grond nog met compost en kalk en koemest korrels. 40 liter potgrond10 liter compost2 handjes kalk2 handjes koemest korrels Later voeg ik alleen kalk en koemest korrels toe. Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen
Essie28 Geplaatst: 29 maart 2011 Auteur Geplaatst: 29 maart 2011 en welke compost gebruik je? Of heb je het zelf gemaakt? Quote
RickT Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Florentus Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen
Koert Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Ik meng mijn gekochte [pot]grond nog met compost en kalk en koemest korrels. 40 liter potgrond10 liter compost2 handjes kalk2 handjes koemest korrels Later voeg ik alleen kalk en koemest korrels toe.Wat voor kalk gebruik je Rik? Alleen bij zeewierkalk heft het elkaars werking van zowel kalk als mest niet op, anders wel. Quote Even a broken clock is right twice a day
RickT Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Ik geloof daar niet zo in Koert. De een zegt dat wat jij zegt, en de ander zegt dat het niet zo is. Ik denk maar zo, baad het niet, schaden zal het ook wel niet. Merk kalk weet ik niet meer zeker, maar ik dacht dat het ook van Florentus was Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen
Jorg Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Ook ga ik over een tijdje tomaten, sugersnaps, courgettes naar de volle grond verplaatsen. Welke compost gebruiken jullie hiervoor? Welke plant moet veel compost krijgen van deze drie en welke weinig? Tot vorig jaar deed ik altijd maar wat en gebruikte ik ook nog geen natuurlijke producten. Nu wil ik het wel goed aanpakken en dus het beste gebruiken voor mijn plantjes.Mulchen met compost is al een goede stap en zeker voldoende voor de sugersnaps. Ik gebruik hiervoor compost van de milieustraat (ben ik weer ), hier is die van goede kwaliteit (geen onkruid - weinig plastic deeltjes) maar dat is niet overal zo. Vooral de tomaat en courgette hebben behoorlijk wat compost nodig en als aanvulling kan je wat koemestkorrels inwerken (niet te veel, probeer in de loop van het seizoen geleidelijk te bemesten). Quote
Essie28 Geplaatst: 29 maart 2011 Auteur Geplaatst: 29 maart 2011 Florentus Dank je wel! In welke winkel kan ik dit kopen? Ik woon in zuid Holland. Quote
Essie28 Geplaatst: 29 maart 2011 Auteur Geplaatst: 29 maart 2011 Ook ga ik over een tijdje tomaten, sugersnaps, courgettes naar de volle grond verplaatsen. Welke compost gebruiken jullie hiervoor? Welke plant moet veel compost krijgen van deze drie en welke weinig? Tot vorig jaar deed ik altijd maar wat en gebruikte ik ook nog geen natuurlijke producten. Nu wil ik het wel goed aanpakken en dus het beste gebruiken voor mijn plantjes.Mulchen met compost is al een goede stap en zeker voldoende voor de sugersnaps. Ik gebruik hiervoor compost van de milieustraat (ben ik weer ), hier is die van goede kwaliteit (geen onkruid - weinig plastic deeltjes) maar dat is niet overal zo. Vooral de tomaat en courgette hebben behoorlijk wat compost nodig en als aanvulling kan je wat koemestkorrels inwerken (niet te veel, probeer in de loop van het seizoen geleidelijk te bemesten). Wat betekend mulchen? Is dat hetzelfde als mengen?Ik zal eens navragen of ze hier ook compost hebben bij de milieustraat! Is dat gewoon de plek waar je je grootvuil ook naartoe brengt?Hoe kom ik erachter of er veel plastic in zit? Gewoon door te kijken of heb je navraag gedaan daar? Quote
RickT Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Essie Ik zou gewoon wat tuincentra afbellen bij je in de buurt 40L Advies prijs € 3,95 Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen
Jorg Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Wat betekend mulchen? Is dat hetzelfde als mengen?Ik zal eens navragen of ze hier ook compost hebben bij de milieustraat! Is dat gewoon de plek waar je je grootvuil ook naartoe brengt?Hoe kom ik erachter of er veel plastic in zit? Gewoon door te kijken of heb je navraag gedaan daar?Mulchen is het aanbrengen van een laagje (in dit geval compost) op de grond. Door water te geven en de bodem organismen worden de voedingstoffen langzaam in de grond gewerkt en wordt het onkruid tegengehouden. De milieustraat is inderdaad de plaats waar je terecht kunt met je grootvuil. Hier hebben ze standaard een hoop liggen en mag je zoveel halen als je nodig hebt, maar dat is niet in elke gemeente zo stom genoeg. Je hebt een kleine kans dat het vuile compost is, daarmee bedoel ik dat de temperatuur niet hoog genoeg is geweest om de onkruidzaden en schimmels te doden. Maar dat komt tegenwoordig steeds minder voor en is eerder een uitzondering dan regel. Quote
Christine Geplaatst: 29 maart 2011 Geplaatst: 29 maart 2011 Ik geef al mn groente en fruit van dat vloeibare voeding speciaal voor groente en fruit planten. Je hebt het bijv. van Pokon maar ook het eigenmerk van de intratuin. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.