Akita Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Van Bit had ik 3 tomaten meegekregen van het formaat "breek je rug niet bij het tillen". Bij het verwerken van deze van oorsprong uit de oekraine afkomstige tomaten heb ik de zaden volgens de vergistingsmethode gewonnen. Hierdoor heb ik een stuk of 40 zaden. MAAR... Waar ik bij de meeste tomatensoorten mooie gladde zaadjes krijg en bij de zand of papierdroogmethode's hooguit wat gekleurde zaden vanwege het nog aangedroogde vocht/vlees van de tomaten zijn deze zaden zonder uitzondering voorzien van een klein donslaagje.Eerst dacht ik dat dit schimmel was maar het zijn droge, niet te verwijderen haartjes. Weet iemand wat ik fout heb gedaan of is dit gewoon een tomatensoort met een baard Ter verduidelijking macrofoto's van de zaadjes waarop de mooie zachte beharing goed te zien is. PS. de zaden kiemen uitstekend, een kiemtest met 3 zaadjes gaf 3 keer een wortelstelsel Quote Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Zijn denk ik gefermenteerde zaden (dus expres laten schimmelen om het beschermlaagje af te breken en vervolgens gewassen en gedroogd), die kiemen juist des te beter. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Zijn bij mij ook zo. Nog nooit wat van gedacht eigenlijk. De zaden zijn ook wel wat groter dan het doorsnee gewone tomatenzaadje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akita Posted September 26, 2013 Author Share Posted September 26, 2013 De tomaten zelf ook, size does matter? Alle andere soorten hebben gladde zaden, toch leuk om te zien dat er ook andere zijn. Quote Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts