Terra nullius Geplaatst: 1 december 2013 Geplaatst: 1 december 2013 Zou ook Granny of Greenstar zeggen maar die eerste ligt wel erg voor de hand. Misschien Bramley's Seedling zonder blos? Quote
weknow Geplaatst: 1 december 2013 Geplaatst: 1 december 2013 Even tussendoor een boekentip over o.a. appels. "De botanica van het verlangen" van Michael Pollay. De ondertitel is: De wereld gezien door de ogen van planten. De grondgedachte is dat wij niet planten cultiveren, maar dat zij ons verleiden en gebruiken om als soort succesvol te zijn. Het eerste hoofdstuk over de geschiedenis van de appel geeft vanuit die invalshoek een interessant beeld van wat geleid heeft tot wat wij tegenwoordig als appels "kennen" (zoete vruchten die met de zoetheid van snoep wedijveren) Goed en pakkend geschreven als een vertelling (met stevige botanische basis): informatief en leerzaam, maar het zet ook aan het denken. Daarnaast boeiende verhalen over: aardappel, tulp en hennep. Ik kocht het voor 5 Euro ergens in de ramsj verleden jaar. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
powerlite Geplaatst: 1 december 2013 Auteur Geplaatst: 1 december 2013 Zou ook Granny Granny zal het niet zijn want die zijn niet te kweken in belgie , dus al zeker niet in het noorden van nederland. Je moet een super najaar hebben en een heel beschutte zuidliggende plaats om een granny te kunnen kweken. Greenstar gaat wel. Hoewel die toch ook maar eind november rijp waren in noord belgie... Quote
weknow Geplaatst: 1 december 2013 Geplaatst: 1 december 2013 Powerlite schreef: Granny zal het niet zijn want die zijn niet te kweken in belgie , dus al zeker niet in het noorden van nederland. Een goede kennis, ook uit Zeeuws-Vlaanderen, heeft toch de meeste jaren een behoorlijke opbrengst van een halfstam Granny Smith. Ook in de wat mindere zomer van 2011. Late oogst en kunnen nog wat narijpen/kunnen even bewaard om behoorlijk sappig en lekker te zijn. Niet eens speciaal op de warmste plek in de tuin. Misschien dat dichter bij zee de omstandigheden gunstiger zijn? Overigens is de Betuwe niet in het noorden van Nederland Eerder oostelijk midden-Nederland. Licht glooiend landschap en de fruitstreek bij uitstek. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
FruitLent Geplaatst: 2 december 2013 Geplaatst: 2 december 2013 Hallo allemaal, Het goede antwoord is al gegeven. Het is inderdaad 'Granny Smith'. Het was een dwaalspoortje dat ik had uitgezet, want deze groeit hier in de Betuwe inderdaad in een commeciële boomgaard. Echter niet als hoofdras, maar als bestuiver voor het hoofdras. De bestuiver wordt wel elk jaar geoogst en er worden toch goede resultaten mee behaald. Marcel. Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.