Yiasya Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Ik las net ergens op het forum dat een blauwe bes geplant moest worden met 3 delen potgrond en 1 deel turf.Echter ik heb een week geleden een blauwe bes (goldtraube 71) geplant maar in alleen turf.Dus een gat gegraven daar een laag turf in gedaan de plant daarop gezet en rondom aangevuld met turf.Bij elkaar 40 liter turf bij die ene plant. De vraag: Gaat dit wel goed komen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabien Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Moet je even kijken welke pH er vermeld staat op die zak met turf die gebruikt hebt. (Op de turf hier staat 4,2) Blauwe bes houdt van tamelijk zure grond met een pH van 4 - 5/5,5. Lijkt me niet dat 100% turf een probleem is, maar je had dus op turf kunnen besparen (als de pH van je eigen grond niet té hoog is). Mulchen met dennenaalden (zuurwerkend) vinden blauwe bessen ook fijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleg Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Advies van Sabien is prima. Ik heb mijn blauwe bessen ook allemaal (5 stuks) in pure tuinturf staan.Werkt prima. Mvg Alwin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yiasya Posted October 6, 2013 Author Share Posted October 6, 2013 Bedankt, dan ga ik even lezen wat er op het zakske staat. hopelijk ergens tussen de 4 en 5. Het zal wel goed komen dan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RemcoE Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Even een oude post omhoog halen.Ik heb dus 2 blauwebes struiken in een grote bloempot gestopt. Onderin de bloempotten paar gaten en een laagje hydrokorrels onderin voorderest aangevuld met turf. Nu wilde ik de bessen watergeven maar het water blijft er een hele lange tijd op staan. Is dat wel goed? Hebben jullie daar ook last van? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 (edited) het is moeilijk om turf of cocopeat weer nat te krijgen.Dit kost gewoon tijd gooi maar eens turf of een blok cocopeat in een bak met water. ja blijft drijven!! je moet eigenlijk zien te voorkomen dat het helemaal kurk droog is dus op tijd watergeven Edited April 15, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RemcoE Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Maar krijgt de plant zo genoeg water? Is het dan beter iets turf uit de pot te halen zodat ik een goede plas er op kan laten staan ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Je kunt ook de bodems uit een paar plastic flessen snijden, die ondersteboven in de turf zetten, aandrukken en de flessen vullen met water. dan loopt het water niet van de turf af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Ik heb thuis tien planten in grote potten en die staan in 100% turf. Werkt prima. Vorig jaar mooie oogst en spectaculaire groei. Zie ook mijn blogpost over blauwbessen telen in pot: http://kurtverstegen.wordpress.com/2013/10/20/de-teelt-van-blauwe-bessen-in-pot/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Even een oude post omhoog halen.Ik heb dus 2 blauwebes struiken in een grote bloempot gestopt. Onderin de bloempotten paar gaten en een laagje hydrokorrels onderin voorderest aangevuld met turf. Nu wilde ik de bessen watergeven maar het water blijft er een hele lange tijd op staan. Is dat wel goed? Hebben jullie daar ook last van? Turf wordt moeilijk nat. Bij aanplant moet je de turf eerst goed natmaken (zie mijn blogpost, link in de post hierboven). Pas daarna plant je de plant en laat je de turf nooit meer uitdrogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marin Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 De blauwbes groeit het beste bij het planten als je echte turfblokken koopt (echte vezels) die kort maakt met een bijltje en gaat mengen met grond daar de blauwbes inplanten en de vezels met grond rond de blauwbes heen vullen, de wortels van de blauwbes groeien het liefst in de vezels.De blauwbes heeft weinig tot niets aan "korte turf" in zakken dat is te kort (strooisel) en neemt weinig tot niets water op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts