Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

je laat toch wel weten wanneer die dag is he ?

Geplaatst:

Precies straks moeten alle trekkers bij jullie in Zelhem file rijden, omdat het hele moestuinforum ook nog eens langs komt

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
De korst is echt knapperig! Bijna niet te snijden op de 1e dag. Helemaal rond ook. De bodem en zijkanten zijn ook lekker krokant. Echt!

Kom op de moestuindag maar proeven!

Dan heb ik niks gezegd ik geloof je direkt, omdat het er anders uitziet van de bakker zat ik gelijk te zeuren,

terwijl je inderdaad gewoon moet proeven, bovendien zou het mij totaal niet lukken en dan mag ik al helemaal niks zeggen

Players only love you when they're playing.

• 4 weeks later...
Geplaatst:
vanwege mijn tarwe allergie maak ik brood zelf van spelt meel. Dat gaat gelukkig met de broodbakmachien (BBM) erg voorspoedig. Dit jaar heb ik geen paas brood gemaakt. Maar af en toe maak ik suikerbrood en dat is ook erg lekker.

Nicolette kan je me vertellen hoe je dat speltbrood bakt? Is het meel of bloem waar je mee bakt.? Ik probeer nu speltzuurdesem uit, maar ik ben er nog niet tevreden over...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik meng bruine speltbloem half om half met roggebloem en doe er (volgens de aanwijzingen op het pak) een portie biologische meelverbeteraar van aveve bij (roggebloem kan wel wat extra gluten gebruiken).

Is een combinatie die nogal kleeft bij het kneden en zeker lang genoeg gekneed moet worden, maar geeft een lekker bruin broodje met een stevige structuur.

Geplaatst:

Dat is grappig Claudia, ik heb net gisteravond mijn eerste spelt/roggebroodje gebakken, misschien wat lekkerder en minder zwaar dacht ik dan alleen spelt. Een foto zet ik bij het topic zuurdesem. Het is nog wel erg zwaar, maar ook een stuk lekkerder..ik zou wel willen dat het meer rijst, maar ik ga wel voor zuurdesem en niet voor gist.Meelverbeteraar helpt volgens mij wel bij het luchtiger maken van het brood? Wat zit er precies in?

Geplaatst:

Ik denk dat dit meestal extra gluten + een zuur + vetstof bevat.

Geplaatst:

Die van Aveve bevat volgens het pakje: roggebloem, gluten, tarwebloem, geïnactiveerde gist, bonenmeel, gerstemout, lecitine, enzymen en ascorbinezuur.

Geplaatst:

OK dank.

Geplaatst:

Ik ben sinds kort ook weer aan het broodbakken geslagen na het lezen van een artikel over no knead bread http://www.nytimes.com/2006/11/08/dining/081mrex.html

vroeger jarenlang zelf zuurdesembrood gebakken, maar dat is in het slop geraakt.

Na een paar probeersels begin ik het al weer aardig onder de knie te krijgen, het is erg gemakkelijk en snel, en bovendien erg lekker. Dus je zult mij niet snel weer zien kneden .

Ik heb nu even geen tijd om de foto``s te uploaden , maar die houden jullie tegoed

Geplaatst:

33yswf5.jpg

2625j0842871371222633.jpg

500 gram meel, 360 ml lauwwarm water, 1/4 theelepel gist, 1/2 theelepel zout.(eventueel 1 eetlepel kruidenmix) eerst droge ingredienten goed mengen, daarna het water toevoegen. Goed omroeren tot er geen droog meel meer is te zien, 4 tot 12 uur laten rijzen op kamertemperatuur of iets warmer. Op een bebloemd aanrecht omvouwen als een envelop en in een ingevet bakblik plaatsen, (ik gebruik vaak een springvorm, maar een tajine kan ook) bovenkant bestuiven met bloem en afdekken met alufolie. Nog 1 a 2 uur laten narijzen, daarna in 45 minuten afbakken op 230 graden ( na 30 min. de folie verwijderen) Altijd succes

xc699x40911371222679.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Ik snap best dat dat no-knead brood 'lekker makkelijk' lijkt voor mensen die het brood maken niet interesseert maar het zelfgemaakte brood wel, maar je moet er wel allehemels lang op wachten zeg. Moet je een week vantevoren bedenken dat je zelfgebakken brood wilt eten.

Voor iedereen die het ambachtelijke kneden ook niet ziet zitten maar wel graag vlot een broodje uit eigen keuken op tafel wil zetten hier het recept van Mevrouw Grant - oftewel het Grantbrood:

700 gram spelt of volkorenmeel

1 tl zout

15 gram verse gist (of 7 gram gedroogde gist*)

2 tl honing (volle lepels)

600 ml water (handwarm)

eventueel sesamzaad voor het bestrooien

Meel en zout mengen in een kom. Kuiltje in het midden maken. Verse gist in een ander kommetje verkruimelen (voor gebruik gedroogde gist zie hieronder bij *). Honing aan de gist toevoegen. Circa 150 ml van het handwarme water aan het gist/honing mengsel toevoegen. Dit mengsel glad en romig roeren en 10 minuten laten staan tot het schuimig is. Gist/honing/water mengsel plus het overige water in het kuiltje in het meel schenken. Het geheel 1 a 2 minuten mengen met de hand of een lepel. LET OP van buiten naar binnen werken, je mengt het meel dus over het vocht. Mengen totdat het een elastisch geheel is en de hele deegbal van de kom loslaat. ** Het deeg is wel veel vochtiger dan 'normaal' brooddeeg. Het deeg in een ingevette vorm doen en met een vochtige theedoek afdekken op een warme plaats (plusminus 20 graden). 25 tot 35 minuten laten rijzen. Oven voorverwarmen op 200 graden. Bovenkant van het gerezen deeg eventueel bestrooien met sesamzaad en het brood in 35 tot 40 minuten bakken. Het brood uit de vorm halen en aan de onderkant even kloppen. Als het brood hol klinkt dan is het klaar. Klinkt het nog zwaar en dof dan nog even terugzetten (zonder vorm) in de oven. Na 5 minuten weer testen. Is het brood klaar dan op een rooster laten afkoelen en daarna smullen maar!

Dit brood heb ik al zelf lang niet meer gemaakt maar ik weet zeker: zelfs voor kookklunzen (om met Hans te spreken) moet dit te doen zijn. Vanaf het moment dat je bedenkt het te gaan maken kun je het laten we zeggen 2 uur later serveren. Dus: opstaan, boel door elkaar mengen, honden uitlaten tijdens het rijzen (of slakken ruimen in de moestuin), brood in de oven zetten, douchen tijdens het bakken, brood uit de oven, tafel dekken, koffie zetten en ontbijten met kakelvers zelfgebakken brood!

Smakelijk

* Als je gedroogde gist gebruikt dan een pakje van 7 gram door het meel/zout mengsel roeren. Al het handwarme water met de honing erdoor mengen/roeren en dan verder volgens het recept bij ** Met gedroogde gist moet het deeg wel wat langer rijzen.

NB. Volgens mijn informatie - het boek van Linda Collister - werd dit brood in 1944 voor het eerst min of meer per ongeluk gebakken door Doris Grant.

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Zo doe ik het ook, vrij nat en maar 1 keer laten rijzen. Maar het rijst wel langer hier. Geen 2 uur... Ik denk eerder 4 uur.

Ik maak het brooddeeg/beslag sochtends om een uur of 8 a 9, en rond 12 uur doe ik het in de oven.

Geplaatst:
  • Auteur

Met alle respect Jorieke, ik zou 4 uur rijzen of een dik half uur niet hetzelfde willen noemen.

Veuvecouderc

Geplaatst:

Ik had 2 uur gezien.. Een half uur lijkt me wel heel erg kort.

Heb jij het geprobeerd dan? In een half uur? Ik zie geen andere ingrediënten (tja, misschien de honing.. maar voegt die de superrijs toe?) dan wat ik normaal doe. En met een half uur is mijn deeg/beslag nog niet eens op 20% van wat het in 4 uur is.

Maar misschien is het wel een soort roggebrood textuur? Niet luchtig, maar vrij compact voor dunne plakjes?

Geplaatst:
  • Auteur

Die 2 uur staat er omdat je het ongeveer twee uur nadat je bedenkt het te gaan maken kunt eten!

En er is geen superrijs, het Grantbrood rijst lang niet zoveel als een normaal brood maar roggebrood is het zeker niet, het lijkt meer op een allison qua formaat. Ik heb het tijdens onze eerste jaren in Frankrijk vaak gemaakt, gewoon omdat ik toen heel hard moest werken en geen tijd had om uitgebreid te kokkerellen en omdat we onze keukenspullen nog in opslag hadden en omdat we niet elke dag baquettes wilden eten. Ik vond het heel smakelijk. Nu maak ik het niet vaak meer want ik heb geen hekel aan brood maken en kneden en mijn kitchenaid ook niet En in een ochtend maak ik 9 broden ipv al die uren wachten op het no-knead brood. Daarbij eet je met no-knead altijd dezelfde vorm brood en ik houd van variatie

Maar het Grantbrood blijft een succesnummer als we onverwacht bezoek krijgen dat blijft eten, in een handomdraai heb je lekker vers brood voor bij de maaltijd!

Veuvecouderc

Geplaatst:

Waarschijnlijk rijst het Grandbrood snel omdat je 15 gram gist toevoegt in plaats van een kwart theelepel. Lange rijstijden zijn nodig als je weinig gist gebruikt of als je op een relatief koele plaats laat rijzen. Gistcellen zijn net bacterieen ze hebben warmte en voedsel nodig om zich te vermenigvuldigen, het koolzuur dat ze daarbij produceren zorgt voor de bubbels.( net als in wijn en bier)

Ik weet niet waar je de indruk weghaalt dat je bij no knead bread uren moet wachten, Als je voor het slapengaan het deeg zet te rijzen kun je `s ochtends meteen bakken. Ik gebruik vaak de stenen rond de kachel die nog uren nawarmen om deeg te laten rijzen. Als mijn oven groot genoeg zou zijn kan ik er zoveel bakken als ik wil, en ook de vorm is slechts aan de beperking van je fantasie gebonden. Ik gebruik soms de tajine, soms een springvorm, soms bak ik zo op de platte plaat , soms gebruik ik een rechthoekig bakblik. Als je maar zorgt dat het deeg ongeveer 3/4 van de baktijd bedekt is met bijvoorbeeld alufolie.

HOE JE ZE OOK BAKT LANGZAAM , SNEL, BOL OF PLAT, ROND OF VIERKANT, BRUIN OF WIT, VERGEET NOOIT HET BELANGRIJKSTE INGREDIENT.... LIEFDE!

Geplaatst:

Of je zoekt een goede bakker,

maakt je leven simpeler zo te lezen na deze brood stories weet ik 1 ding, ik ga nooit zelf bakken

Geplaatst:
  • Auteur
Waarschijnlijk rijst het Grandbrood snel omdat je 15 gram gist toevoegt in plaats van een kwart theelepel.

Ik weet niet hoeveel een kwart theelepel is maar ik bak al mijn broden met 2 % verse gist (behalve broden met veel vullen en meer suiker zoals paasbrood en kerststol) of 1% droge gist. Bij een brood van 700 gram meel (ook voor het Grantbrood) is dat dus 14 gram. Dat is niet buitensporig veel gist maar een hele normale hoeveelheid.

Veuvecouderc

Geplaatst:

maakt je leven simpeler zo te lezen na deze brood stories weet ik 1 ding, ik ga nooit zelf bakken

Je weet niet wat je mist

Geplaatst:

Je weet niet wat je mist

Dat geloof ik graag een hoop stress zo te lezen, bij de bakker kan ik wel 20 verschillende broden kopen en kwarkbolletje en harde puntje en teveel lekkere dingen om op te noemen, heerlijk dat ze zijn en dat binnen 2 minuten.

Geplaatst:
Dat geloof ik graag een hoop stress zo te lezen, bij de bakker kan ik wel 20 verschillende broden kopen en kwarkbolletje en harde puntje en teveel lekkere dingen om op te noemen, heerlijk dat ze zijn en dat binnen 2 minuten.

Ik bak ook regelmatig brood, een paar keer in de maand en je kunt het zelf zo lekker maken als je wilt. Bijvoorbeeld tomaten-basilicumbrood, echt heerlijk! Ik heb dan wel een broodbakmachine, gemakt dient de mens denk ik maar. Binnen 3 uur heb ik een heerlijk brood, daar kan de bakker echt niet aan tippen

Geplaatst:

Nou ik moet zeggen een tomaten-basilicumbrood klinkt wel heel erg lekker !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic