Conny Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Hallo,Ik heb een Perenboompje.Daar zaten allemaal roestkleurige vlekken op, maar nu vormt eronder die vlekken een soort wratten.Als je daar tegenaan komt dan komt er een soort oranje poeder uit.Wie weet wat dit is en kan het ook kwaad voor het Perenboomje ???Ik heb alle bladeren zo voorzichtig mogelijk weggehaald, om het verspreiden van de poeder tegen te gaan.Ik als leek denk dat het niet goed kan zijn als dat wel zou gebeuren.Maar wat moet ik nou ???Het boompje heb ik vorig jaar gekocht, het was toen nog klein.Hier is nog een foto van de bladeren, zodat jullie kunnen zien hoe het eruit ziet.Groetjes Conny. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Het is een schimmelaantasting Conny en heet perenroest. De schimmelsporen (het poeder) kunnen volgend jaar niet rechtstreeks weer jouw boompje besmetten maar hebben eerst een waardplant nodig waar de schimmel 'overwintert'. Toch is het goed dat je aangetaste bladeren verwijdert en vernietigt. Zoek eens via de zoekfunctie op perenroest en waarschijnlijk geeft dat al genoeg antwoorden op je vragen . Zo niet ... we horen het wel. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Ik heb al van iemand gehoord of ergens gelezen dat de Perenroest overleefd op coniferen.Nou en dan heb ik een HEEL GROOT probleem.Zie deze foto's maar.Hier zie je een drietal coniferen en een coniferenheg.Dit is onze grote reus op de tuin.Wat me wel opvalt de late tijd is dat de coniferen rond onze tuin bruine plekken krijgen.Misschien heeft dat er ook wel mee te maken. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 17, 2013 Share Posted October 17, 2013 Was dat niet vooral op een laurierkers ofwel paplaurier, Conny? Dan valt het misschien nog wel mee! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 En de jeneverbes dus (Juniperus)... Frans heeft lang gelee al een Perenroest topic aangemaakt:sukkelen-met-perenroest-t971.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kromkommer Posted October 18, 2013 Share Posted October 18, 2013 ja Conny die heb ik ook in overvloed. Is inderdaad een zwammetje die overwintert in Juniperus. Doe die in en rond je tuin niet weg want het overwintert in juniperussen in een straal van 1km rond uw tuin. Ze berokkenen uw bomen niet echt schade maar is niet leuk om aan te zien. Spuiten met een schimmeldodend middel helpt het in bedwang te houden maar ik neem aan dat je net zoals ik niet wil spuiten dus.............hebben we een perenboom met oranje vlekjes.Groetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted October 20, 2013 Author Share Posted October 20, 2013 Och Erny, dat wist ik niet dat er al een topic was.Ik heb nog zo gezocht, maar ja het zij zo.Ja Kromkommer, ik hou inderdaad niet van spuiten.Dus we hebben inderdaad oranje gezinde perenboompjes.En Weknow, bij mij zit het dus op het Perenboomje.Maar ik kan ermee leren leven hoor. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts