Ga naar inhoud

Brainstormen teeltwedstrijd 2014

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
@Frans Zouden we een tomatenzaadje in een aardappel laten kiemen? Dat kan nu al....ander topic....Combiplant voor kerst....

Ik heb duidelijk iets gemist geedee. Graag een link naar het bewuste topic.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst: (aangepast)
... ...

Als mijn wedstrijdidee overgenomen wordt dan beloof ik dat ik niet , of in ieder geval buiten meededinging , mee zal doen aan het kweken van de hoogste Sungold. Ik heb immers al twee jaar kunnen vooroefenen . ... ...

Tuurlijk niet Frans. Er zijn zoveel gewassen waar zoveel tuiniers al zoveel ervaring mee hebben, dat maakt toch niks uit. Gewoon meedoen voor de lol.

aangepast door Gast
Geplaatst:
Hahaha ik lach me suf om die lijst op pagina 1...bijna alle groente staat er op ik mis nog de langste wortel en de zwaarste aardappel

Done Jet!

Geplaatst:

Als ik nu zou moeten stemmen zou ik stemmen voor de Armeense komkommer. Had ik nog nooit van gehoord maar lijkt me erg leuk en lekker ook nog En ik denk dat die het misschien ook wel goed zou doen in een Action-wasmand.

Een ander idee dat ik had was pofmais. Daar zijn ook vele soorten in, bijv. rode en meerkleurige oude en moderne rassen.

De opbrengst is goed te wegen en in de winter daarna heb je dan ook nog wat te snacken

Maar de Armeense komkommer lijkt me tot nu toe echt het leukste

Geplaatst:

Weet niet of het ooit gedaan is, of al is geopperd..

De langste walkingstick cabbage, is ook nog eens 2 jarig volgens mij dus extra uitdaging om hem bv, niet te laten knakken in een winter/lente stormpje...

Greets..

Geplaatst:

soh yoo long komkommer verkrijgbaar bij o.a. Kokopelli zaden:

Komkommer met een zeer dunne huid van 30-40 cm in lengte. Zeer goed te verteren. Weinig bitterheid. Kleine zaden. Hoge aanpasbaarheid aan vele klimatologische omstandigheden. Zeer productieve verscheidenheid . Groei: 61 dagen. Goede productiviteit. Van oorsprong in het noorden van China.IMG32745511137901685696821382287678.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Voor een min of meer eerlijke wedstrijd, zal iedereen hetzelfde zaad of pootgoed als uitgangspunt moeten hebben, lijkt me. Degene die de wedstrijd organiseert (Jorg?) zal dan ook nog een leverancier of bron moeten vinden, waar voldoende voor alle deelnemers verkregen kan worden. M.a.w. goede ideeën moeten ook nog realiseerbaar zijn.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik stem voor De okra of de luffa en dan zo dat degene met de meeste cm's aan vruchten per plant wint of degene die de meeste vruchten heeft per plant die wel groter moeten zijn dan een bepaald aantal cm.

Geplaatst:

Zo gauw geef ik het niet op!

Ik schreef eerder in deze draad over een samenwerk-wedstrijd....niet competitief enzo....

Ik zit hier koortsachtig te zoeken naar een idee van een andere vorm van "wedstrijd" , waarbij we allemaal samen de winnaar kunnen zijn door samen te werken. Zeg maar: een wedstrijd als uitdaging, die alleen lukt met de bijdrage van vele forumleden....

Ben er nog niet uit, maar wel in de richting...gna,gna

Hopelijk willen jullie daar ook even in meedenken?

Ik zoek iets in de richting van een verbeterde of nieuwe variëteit van een groente of gewas. Door samenwerkend te kruisen, te zaaien en selecteren zou het misschien mogelijk zijn om in 2 a 3 seizoenen tot een proto-type te komen (dat daarna nog verder uitgetest moet worden).

Het moet een gewas zijn met een kortere voortplantingscyclus waardoor er vrij snel volgende generaties zijn. En waarvan we denken dat er iets bepaalds gericht aan te verbeteren is.... Ik heb wel wat ideetjes-richtingen hiervoor....., maar juist hier zouden jullie suggesties me erg van pas komen...want HET idee is er nog niet! Mijn vraag aan ieder is dus: Heb je een idee van een gewas, waaraan we door kruising en selectie nog iets bepaalds kunnen verbeteren? Om je een idee te geven van wat ik bedoel, geef ik wat voorbeelden (die waarschijnlijk niet geschikt zijn!) Krulpeterselie met de goede smaak van platte peterselie of een plukspinazie met rossige bladeren of een lekkere kleine pompoen met zachte schil, die je mee op kunt eten.... (Ik noem maar eens wat)

Als wedstrijd op dit forum zou het erg leuk en verbindend kunnen worden, omdat we de kennis van iedereen benutten en delen (leerzaam!), tientallen tuinen waar het geprobeerd en onderzocht wordt en waarnemingen van elk forumlid kunnen gebruiken en het resultaat ook nog een bijdrage aan ieders hobby/passie.

Er zit ook een kritisch-politiek kantje aan: namelijk dat we de kwaliteit van gewassen (symbolisch, als een voorbeeld) weer in eigen hand nemen: groentegewassen en zaadvermeerdering is van de mensen zelf (en niet het "eigendom" van bedrijven als Monsanto die het monopolie proberen te krijgen op wat we nog kunnen/mogen kweken).

Of het gaat lukken....een goed idee vinden voor zo een ""wedstrijd"....dat weet ik nog niet! Maar in ieder geval: barst maar los met reacties op dit nog wat vage idee! Je mag tomaten gooien, gras onder de voeten wegmaaien, de bloemetjes buiten zetten en onze eigen boontjes doppen

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dat is wel een eigen topic waard weknow !

Zonder gelijk haast te hebben hoop ik , ben ik er wel 1 die mee wil doen of meedenken, handelen, uitproberen. Top !!

Geplaatst:

En ik dacht nog wel Weknow, dat jij het niet zo op wedstrijdjes had? Zie een paar berichtjes van je terug... Gaat doodleuk de strijd aan met de grootsten der aarde... Maar serieus: een heel goed plan. I am in!

Geplaatst:

inderdaad een erg leuk plan, maar denk ik wat minder geschikt voor de echte beginnelingen (zoals mijzelf)?

Een dergelijke wedstrijd zou je misschien wat minder als een wedstrijd en meer als een gezamelijk project kunnen zien, waarbij iedereen zijn ervaringen en handelingen deelt waardoor het open source wordt en anderen dingen met je idee kunnen doen waar je zelf niet opgekomen zou zijn en vice versa. Zo heb je de grootste kans op succes, en zo is het eindproduct, ongeacht wie het beste product heeft, ook altijd een gezamelijke effort. Op die manier lijkt het me een erg interessant experiment dat dan gewoon naast de 'gewone' teeltwedstrijd kan lopen. Dan kan die voor de 'simpele' zielen voorbestemd blijven... het grootst, het zwaarst, het meest... vooral niet al te moeilijk

En, ook leuk, als zo'n gezamelijk project dan geslaagd is, dan hebben we dus een hoogsteigen unieke 'forumgroente'. Daar valt vast ook wel iets leuks mee te bedenken toch?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Toch vind ik het leuker om het weer bij een gewone teeltwedstrijd te houden, zoals voorgaande jaren.

Weknow zijn idee vind ik voor mij ook te hoog gegrepen. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een (tomaten)plant geënt, ben al blij dat ik zo nu en dan wat kan snoepen uit de tuin dat ik zelf geplant heb. Maar een nieuw topic openen zoals Bit al opperde, goed idee!

Ik ga ook bijhouden in de lijst hoe vaak een gewas genoemd wordt, zoals de Armeense komkommer waar Mijke mee kwamkwammerde... die is al enkele keren genoemd daarna.

Ik stel dan ook voor om geen nieuwe gewassen te noemen vanaf nu, maar een keuze te maken uit genoemde planten, en jouw favoriete gewas in je reactie te noemen.

Edit: gewoon doorgaan met ideeën spuien! Zie berichten verderop...

aangepast door Gast
Geplaatst:

Hier ook een simpele ziel die voor gewoon de grootste zonnebloem wil gaan hoor !

Maar daarnaast ( en dus een geheel ander project ) ben ik érg voor es een hoger grijpend project. Mn radertjes draaien reeds

Geplaatst:

Misschien kunnen we dit gaan doen en ook nog een subsidie krijgen

http://www.nu.nl/politiek/3607138/dijksma-wil-opvolger-snoeppaprika.html :

De snoeppaprika en de honingtomaat moeten een opvolger krijgen. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) trekt 1 miljoen euro uit om telers in de tuinbouw de komende tijd aan te zetten tot het maken van innovatieve producten.

Dat schrijft ze maandagochtend in een brief aan de Tweede Kamer.

Het ontwikkelen van nieuwe zaden en planten biedt volgens Dijksma kansen voor verdere groei van de tuinbouwsector. Die moet zich ook meer en meer gaan richten op landen buiten Europa.

Geplaatst:

Zo gelezen kwam er in een aantal topics naar boven dat mensen graag zaad wouden hebben van honingtomaten

Misschien is het een idee om zelf zo'n soort proberen te creëeren?

Mjammie

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Vindt dat de brainstormsessie wel heel kort is nu. Na DRIE dagen al geen nieuwe opties meer? Nu al stemmen??? Niet nodig lijkt me.

Laten we vooral ideetjes blijven spuien!! Het is namelijk pas oktober mensen, en Jorg geeft vast wel aan wanneer de inbreng voor hem genoeg is.

En geloof dat het ook vast geen kwestie van "stemmen" gaat worden (of heb ik iets gemist?... ). De verrassing van wat het elk jaar gaat worden is veel leuker...

Edit: en waarom geen zaden van Vreeken's? Denk dat hij zo'n wedstrijd juist zou ondersteunen en hij heeft vast ook nog wel goede ideeën voor een soort...

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik ben een beginner maar bereid alles te proberen om een leuk product te kweken voor de wedstrijd.

ben benieuwd wat het gaat worden doe graag weer mee. weer is wat anders dan de soorten waar ik aan dacht het afgelopen jaar

Geplaatst:

@ Ernie, helemaal prima wat mij betreft, gewoon doorgaan met iedeeën geven. Je moet weten dat ik het draadje zomaar zonder overleg met Jorg gestart heb, geen idee of ik er goed aan gedaan heb... Er kwamen al opmerkingen over de lange lijst (Appelvrouw) en om Jorg niet teveel te belasten, wilde ik enkele suggesties overhouden. Maar wat je zegt, het verrassingseffect, dat blijft ook leuk natuurlijk. Niet gezegd dat het dus één van deze ideeën gaat worden!

Ik beperk mezelf dan ook tot de zorg voor het compleet houden van de lijst met nieuwe ideeën, het stemmen vervalt hierbij!

Geplaatst:
;) Lijst kan natuurlijk ook mooi voor latere jaren dienen als inspiratie... En jij zit natuurlijk de hele dag helemaal hyper achter het toetsenbord om je handen iets te doen te geven in deze nicotine-afkickperiode... :cool: Verder heel goed initiatief hoor Huub, vond alleen dat het ietwat snel ging allemaal... :lol:
Geplaatst:
Hahaha ik lach me suf om die lijst op pagina 1...bijna alle groente staat er op ik mis nog de langste wortel en de zwaarste aardappel

Ik vind het juist wel leuk die lange lijst Huub...en doe mijn best voor nog meer inbreng

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...