RickT Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Ik ben ook op zoek naar een beetje vergeten groenten, zo kwam ik deze tegen. De Palmkool heeft zijn naam te danken aan de manier van oogsten en aan de stand van de bladeren. De kool heeft smalle bladeren die omhoog staan. Wanneer de Kool geoogst wordt, gebeurd dit van onder naar boven. Als de onderste bladeren dan minder worden blijft er een op een palmboom lijkende kool over. De Palmkool kan heel goed de vorst doorstaan. Het is zelfs zo dat na de eerste vorstperiode, de kool veel fijner van smaak wordt. Dit is dus hetzelfde als dat we al gewend zijn van de Boerenkool. Door de vorm van het blad is de palmkool ook een sierlijke bladplant om te zien. De eerste keer dat ik deze kool tegen kwam was zelfs in bloembakken met Perkgoed in een Stad ( in Bern ). Zo wordt kennelijk de sierwaarde zeker erkent. De Palmkool kan een hoogte tot 1.20 bereiken. De Palmkool groeit prima in de halfschaduw. Hierdoor is het een geschikte kool, voor wie niet helemaal de beschikking heeft over een zonnige moestuin. In Nederland behoort de palmkool tot een vergeten koolsoort, maar in Italie wordt deze kool volop in recepten gebruikt. Iemand ervaring met het kweken van deze kool? Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Geen ervaring mee maar wel zaailingen staan, lijkt me leuke plant. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Ja, gemakkelijke kool. Twee jaar geteeld, nog geen problemen mee gehad, behalve wat rupsjes. Alleen worden ze bij mij geen 1.20 m, ze komen niet boven de 50 cm. Wat ik ook best veel vind.Wel een lang teeltseizoen. Nu binnen voorzaaien -> in de herfst eten. In april/mei ofzo zaai ik nog een keer (buiten), voor een latere oogst. Ze doen het overigens ook in potten.De planten zijn behoorlijk winterhard, ik heb er eentje buiten laten staan (ben benieuwd naar de bloei) en die ziet er nu nog goed uit en maakt alweer nieuwe blaadjes. En lekker! Klaarmaken als boerenkool, jonge blaadjes als sla, later wokken, of de vele italiaanse gerechten (google maar, heet in het italiaans cavalho nero) Dit was voor mij de aanleiding deze kool eens te proberen: http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/dhz_zwarte_kool/ Aanrader. RvO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Vorig jaar drie planten gehad. Erg mooie groente, weinig verzorging nodig en iets wat veel traditionele tuinders op het volkstuincomplex niet kennen. Ik ben gek op kolen maar boerenkool en palmkool zijn hier minst favoriet. Misschien heb ik de palmkool (Cavolo Nero) verkeerd bereid (niet gekookt maar gelijk in de wok) maar ik vond hem gewoon niet lekker. Maar als ik anderen er over hoor zijn die wel enthousiast over de smaak. Edit: bij mij hebben ze de 1m net gehaald. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RickT Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 iemand een paar zaadjes 'over' toevallig? Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 iemand een paar zaadjes 'over' toevallig?Jup! Stuur maar een PM'tje.Bij mij ook wel een meter hoog, palmkool moet wel vrij lang garen, nog iets langer dan boerenkool, dus niet echt geschikt om zo te roerbakken, wel als je het eerst blancheert. Ik eet het in ribolita, een italiaanse soep, echte arbeidersmaaltijd stamp vol met van alles en nog wat.Zal het recept even bij receptentopic zetten. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metje Posted March 30, 2011 Share Posted March 30, 2011 Heb gisteren voor het eerst palmkool gezaaid. Ben heel benieuwd naar de smaak . Leuk dat anderen hier ook in geïnteresseerd zijn! Ik las er voor het eerst over op de vergeten groenten website. Quote Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RickT Posted March 31, 2011 Author Share Posted March 31, 2011 Koert, dank je wel. Maar Jorg had me ook al een pm gestuurd. Ik hoef ook niet zo veel, een paar zaadjes is voldoende. Ik vind hem voornamelijk mooi om te zien daarom wilde ik er 1 of 2, bovendien houd ik niet van boerenkool Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts