Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hoe aanpakken? Puin verwijderen

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi,

Ik ben hier in oktober komen wonen en probeer nu een moestuin te maken maar.............de vorige eigenaar blijkt al zijn puin in de 'dierenweide' gestort te hebben.

Ik moet echt op zoek naar een plekje waar ik de grond in kom.

Hoe los ik dit in vredesnaam op? Er ligt ook nog een grote berg met puin

Geplaatst:

de meest handige oplossing denk ik : minigraver en container huren, afgraven en de container inwerken wat er weg moet

en dan kijken waar je mee blijft zitten

dat aanvullen met naar behoefte aarde, compost etc

Geplaatst:
  • Auteur

Probleem is ook nog dat dit geheel omheind is (dat vergat ik ff)

Geplaatst:

Marije, ik heb ook een tuin geerfd die vol lag (ligt ) met puin. Ik weet natuurlijk niet wat voor puin jij in je tuin hebt maar je kunt van een heleboel rotzooi toch nog wat maken. Ik kan je mijn tips aan de hand doen maar kijk eerst even in het topic over mijn tuin Moestuin van Weduwe Couderc.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Nog een suggestie:

Ooit heb ik een nieuwbouwhuis gekocht waar de tuin bestond uit ongerijpte zware klei (zeg maar pottebakkersklei).

Toen hebben we het grootste deel van de tuin zo'n 50 cm opgehoogd. Eerst een keermuur van betonnen L-elementen en dan vullen met zwarte grond.

Dit is wel prijzig als het een grote tuin is. Maar je hoeft geen, of weinig puin af te voeren. Misschien kun je op een andere manier een keermuur maken.

Een hele andere denkrichting, mocht het een koophuis zijn: wist je toen je het huis kocht dat de tuin vol puin zit?

Zo nee, dan kun je het misschien op verborgen gebreken gooien. En dan zou de vorige eigenaar verplicht kunnen worden de boel alsnog op te ruimen, of daarvoor te betalen. Iets wat hier op lijkt heb ik ook eens bij de hand gehad - een deels onbruikbare tuin wegens ingegraven beton. Dat leverde toen een soort van compromis op, maar scheelde met wel veel geld en tijd.

Succes er mee! RvO

Geplaatst:

Je kan natuurlijk ook verhoogde bedden aanleggen op je bestaande grond, worteldoek op de bestaande bodem, bekisting er op en vullen maar. Type maar eens verhoogde bedden in op de zoekfunctie rechtsboven, staan hier en daar wel wat voorbeelden. Vind ik persoonlijk sowieso erg veel voordelen hebben.

Ben vandaag niet naar de tuin geweest voor de bessen, morgen weer een nieuwe kans Mocht je uiteindelijk de stekken op komen halen bij me, dan kun je die verhoogde bedden ook in levende lijven zien.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Puin in de tuin, praat me er niet van. Elke keer als we hier gaan graven, of iets willen veranderen krijgen we te maken met trossen (echt trossen!) wortels, boomstronken en begraven puin en stenen. It's amazing wat een mens al niet begraaft

Die verhoogde bedden is een goede oplossing. Ik ben blij dat ik daar al voor gekozen had voordat we gingen graven, of beter gezegd: egaliseren.

Veel succes met t puin ruimen. En je weet wat ze zeggen: als je t zelf begraaft, komt t vanzelf een keer terug. Ik heb hier bijna alles omgegraven. Ik kom t nu niet meer tegen op die plekken

Good things come in small packages

Geplaatst:

Yep! Puin in de tuin [bijna een apart topic waard] Ook ik trof hier een ondergrondse stortplaats aan. Daarnaast leek het wel of men vroeger zijn afval in de tuin had begraven. Koffiebekertjes, kwasten ik ben van alles tegengekomen. Gewoon ergens beginnen en stug volhouden, dat is de enige oplossing. Sterkte ermee!

Geplaatst:

gewoon verhoogde bedden maken en het puin lekker laten zitten .

Geplaatst:

Bij de buren in de tuin gevonden een kolenkachel gewoon begraven in de tuin.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.