Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb vanmiddag bessen geplukt, in de veronderstelling dat het vlierbessen waren.

Nu ben ik sap aan het maken en het stinkt verschrikkelijk.

Kan het zijn dat het kruidvlier is?

Ik ken het verschil niet, maar heb gelezen dat de kruidvlier, ook na verhitting, giftig is.

Ik heb niet op de hoogte van de struik gelet en ook niet op het blad.

Wat moet ik nu doen?

Het sap, voor de zekerheid, maar weggooien?

Ik hoop dat iemand me snel kan antwoorden, alvast bedankt,

Geplaatst:

Kruidvlier komt eigenlijk niet bij jou in de omgeving voor. Het is toch echt wel een typisch aan mergelland gebonden ( krijtbodems ) plant dacht ik.

Heb het even voor je nagezocht. Eerder zeldzaam in Nederland, Zuiden van Limburg en bij Nijmegen.

edit: Dat stinken had ik ook toen ik er jam van maakte. Suiker toevoegen misschien. Of waren de bessen door waterovervloed van afgelopen week aangetast ( rot ) ?

Nogmaals edit : Hij komt bij jou in het gebied ( een klein stuk ) in Almere Haven wél voor ! ( Helling dijk-lichaam staat er daar vol mee. ( alleen daar, verder nergens in Almere )

Geplaatst:

Dankjewel voor deze informatie, Bit.

Ik las op internet dat er veel mensen zij die de geur niet lekker vinden.

Er waren meerdere rotte besjes aan een aantal trosjes, maar die heb ik er, zover ik weet, uitgevist.

Nu kan ik het morgen met een gerust hart aan mijn zoontje geven,ben erg benieuwd naar de smaak.

Mocht het geen succes zijn, dan maak ik er gelei van.

Ik laat het hier wel weten.

Geplaatst:

Misschien moet hij het nog leren waarderen.

Wat de kids bij mij ook lekker vinden is 'thee' van vlierbessen.

Water samen met twee theelepels gedroogde vlierbessen vijf minuten laten koken, afgieten en de bessen met de achterkant van een theelepel goed uitdrukken, klein beetje honing erbij en drinken maar. Ik zorg wel dat het een half glas is anders vinden ze het te veel, maar de smaak is op deze manier iets minder sterk.

Geplaatst:

ik kan heel weinig vinden over de verschillende vlieren.

Ik denk dat ik ook de giftige variant heb de vogels laten de bessen met rust.

Woon wel in de buurt van nijmegen.

Iemand een idee hoe ik ze het beste betrijdt?

Want ze zaaien heel erg uit!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...