Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Fungicide voor buxus

citroen

Recommended Posts

Kan je uitleggen waaróm ? Is de buxux wel ziek dan ? Kaal worden aan de onderkant is niet persé een teken van ziekte he ?

Foto van de buxus helpt ook bij het beoordelen. Ook een foto van de omgeving als je er toch een maakt ( licht-conditie dus ) Op wat voor grond staat ie en hoe hoog zit het grondwater.

Als een buxus te nat staat, wordt ie ook eerder kaal van onder. Staat ie té zuur; ook.

Verder is buxus erg makkelijk. Enige wat ik wel veel tegen kom, is dat er een schimmel in sluipt ( dan kan bestrijden eventueel helpen ( eventueel )) en dat een buxus van onder kaal wordt vanwege kattepies / geurvlagen-sproei van de kat.

Andere oorzaak is het verkeerd snoeien van een buxus.

Kortom : een foto helpt !

Ja. Nu zie ik toch niet wat de overview is ( niet onbelangrijk kwa lichtsituatie ), maar een schimmel is het dus in ieder geval niet. En dus helpt een middeltje om iets te bestrijden ook niet.

Herken ik daar arme zandgrond ( nu ff niet gekeken waar je woont ). Dat kan 1 oorzaak zijn. Dingen willen wel eens wat te eten hebben ( nu zeker niet geven ). En 2e oorzaak is de snoei !

Dingen zijn matig, eigenlijk wil ik zeggen : slecht , gesnoeid. Valt nu ook niet echt veel meer aan te doen. Poging valt te proberen : In voorjaar lekker ruim mulchen en wat rijke mest toevoegen. Een complete mest: niet alleen maar stikstof. Eenmaal aan de groei, dan snoeien, vrij diep in het nieuwe schot: ding dwingen tot vertakken op dat nieuwe schot. Er valt wel iets aan winst te behalen dan ten opzichte van wat we nu zien, maar echt veel zal het nooit worden. Ding is open opgegroeid. De écht mooie bollen zijn van kleins af aan heel langzaam opgebouwd en totaal compact en doorstaan zelfs een 20cm sneeuw op hun bolletje.

edit : helemaal links en helemaal onderaan de bol, zie ik een takje of twee takjes, die wellicht wél iets van schimmel laat zien, maar dat is minimaal. En eerder veroorzaakt door de absence van licht.

mag ik nog eens vragen een fungicide is dat een fungicide (zwamdodend)of zijn er specifieke

soms lees ik : gebruik een fungicide

@Citroen kijk ook eens hier voor antwoorden op je vraag : http://nl.wikipedia.org/wiki/Fungicide

De fungicide heeft ook een dodelijke werking voor goede bodemschimmels welke erg belangrijk zijn in je tuin hou daar ook rekening mee. Ik zou persoonlijk de buxus stekken en over nieuw bollen of blokken gaan maken. Maar !!! dat zou ik doen

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl