Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Of we moeten medicijnen afschaffen.....

Geplaatst:

Of sowieso niet zo debiel (generalisatie) zijn er 'vinden' of 'denken' dat wij mensen alle rechten hebben om onszelf steeds langer te laten leven, alles te eten wat we willen, alles te kunnen doen wat we leuk vinden, etcetc. Koste wat kost. Als je in de zorg hebt gewerkt of één van je grootouders hebt horen spreken over de pijn en ellende die ze ervaren door dat strekken en blijven strekken van dat leven, met een lichaam dat er uit zichzelf allang mee gestopt zou zijn, weet je wanneer de grens bereikt is. Je gaat je afvragen waar we in hemelsnaam mee bezig zijn, waarom we allemaal torenhoge kosten betalen voor het in leven houden van onze ouders en grootouders die een prachtleven hebben gehad, en wat de - weer een generaal voorbeeld - die Afrikaantjes hieraan hebben, waar we ook verantwoordelijkheid voor zouden moeten dragen. Ik heb dan ook met diepe gedachten gezeten in de zaak van Heringa onlangs, die het geen snars interesseert wat 'de wereld' ervan vindt dat hij zijn moeder heeft geholpen, die er blijkbaar allang klaar mee was.

De meest verlichtte mensen naar mijn mening zijn juist de mensen die in gebieden leven waar weinig is maar ook weinig eisen gesteld worden. Waar nog waarde gehecht wordt aan een dag extra leven en een eigen geslacht stukje vlees, vaak van eigen vee waar ze al jaren met liefde mee het veld in gaan om te hoeden. Die leven van dag tot dag en maken er het beste van. Die zijn blij als ze 60 jaar oud worden zonder al teveel pijn en ellende.

Ze stellen dat wij in Nederland, samen met wat andere koplopers, de meest 'gelukkige mensen op aarde zijn' maar dan ga ik me toch afvragen wat de definitie van geluk is en of wij wel snappen wat geluk daadwerkelijk inhoudt. Als geluk betekent dat je zonder emotie kunt toezien hoe alle dieren in een machine gedonderd worden om er als kant-en-klare, onherkenbare kippenborstjes weer uit te komen en dan ook nog eens 'blij en trots' zijn dat we na 40 uur ons de pestpleuris werken dat vlees kunnen betalen, komt op mij meer over als volslagen gekte dan als geluk en plezier in het leven.

Maargoed, ik hou er weer over op, natuurlijk kan het anders, maar met 90% van de wereld die het niet eens meer kán begrijpen of relativeren lijkt het me ERG moeilijk daar verandering in te brengen. Je kunt ook niet van een hond verwachten dat hij Chineese gaat lezen en schrijven

Geplaatst:

grappig dat Nederland het gelukkigste land zou zijn (of mensen zou hebben) Ik las net dat we juist het meest depressief zijn: http://www.amsterdamherald.com/index.php/rss/1042-20131106-netherlands-most-clinically-depressed-country-in-europe volgens mij zeggen dat soort metingen nou ook weer niet heel veel

voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl

plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/

Geplaatst:

Een hele andere invalshoek: Mijn opa had ooit een spreuk waar die heilig in geloofde, mijn vader heeft die mij doorgegeven. Ik moet zeggen; ik kan er nog steeds niet veel tegenin bedenken:

'

"Alles wat door een machine gedaan kan worden is een mens onwaardig dat door een mens te laten doen''

Buiten het feit dat er natuurlijk een hoop 'arbeid' is wat een mens vrijwillig graag doet enzo ( je moet de uitspraak niet al te rigide nemen ), zit er toch wel iets essentieels in. Een basis-uitgangspunt.

Ik kan er écht niet zo veel op tegen hebben als er een machine bestaat waar aan de ene kant miljoenen kippen in gaan en er aan de andere kant boutjes uitkomen. Dat dat een waanzinnig beeld afgeeft is mij duidelijk. Maar onleedt dat beeld eens van emotie ? Wat is nou beter ? Er 200 werklozen of polen voor in de plaats zetten die al die kippen moeten villen ?

Minder kip eten. Ja. oké. Maar de werldbevolking zit al op hoeveel miljard ? Ik ben nog opgegroeid met lesboekjes waar in stond dat we wel 2 ( !! ) miljard mensen op de aarde hebben lopen. Dat zijn er nu al 7.

In 2050 ( haal ik net niet ) zouden we op 15 a 20 zitten ? Nee, niet hier. Wij staan al jaren stil. Frankrijk en Duitsland krimpen al jaren en jaren, en gelukkig maar.

Ik vind het écht niet zo gek als wij hier in Nederland de machine's ontwerpen waar een kalf in loopt en waar een ingesealed stukje vlees uitkomt. Zo diervriendelijk mogelijk, maar ook zo menswaardig mogelijk.

Ik denk trouwens dat mijn biologische stukje varkenshaas van de AH wat ik eens in de maand eet, helemaal niet zo veel ánders verwerkt wordt ? Beter voedsel, volgens biologische richtlijnen enzo. Maar verder ?

Nee oké. Ik wil ook liever het varkenshaasje van het varken van de buurman in Frankrijk. Dier heeft een prachtleven gehad en helemaal goed geleefd en gegeten. Maar dat is van een luxegedachte die voor mij dan misschien opgaat en voor nog een paar mensen die een hectare grond tot hun beschikking hebben, maar voor de gemiddelde nederlander onhaalbaar is. Gewoon niet mogelijk. Ik eet al helemaal weinig vlees. We eten met zijn allen over 20 jaar een heleboel minder vlees in Nederland ( gewoon omdat er dan minder Nederlanders zijn ) Maar al die andere 14 miljard dan ?

We denken hier vanuit ons warme huisje en achter ons beeldscherm wel wat klein he ? We verkneukelen ons met een nostalgisch gevoel van een kropje sla en een eitje van onze eigen kip. De sla met een heerlijke olie die we zelf samengesteld hebben en en en. Leuk. En ook niks mis mee. Maar blijf de verhoudingen een beetje in beeld houden he ?

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Zeker. Natuurlijk. Ik probeer ook heus dát te doen wat minder schadelijk zou zijn, wat in ieder geval niet méér bijdraagt aan alle waanzin. Maar. Een hele grote maar.

Eenmaal begonnen bij jezelf ( om het zo maar even te noemen ) ontslaat je niet van een blik op het grote geheel. Want anders is het "beginnen bij jezelf" niet meer dan het sussen van je geweten.

Geplaatst:

Of sowieso niet zo debiel (generalisatie) zijn er 'vinden' of 'denken' dat wij mensen alle rechten hebben om onszelf steeds langer te laten leven, alles te eten wat we willen, alles te kunnen doen wat we leuk vinden, etcetc. Koste wat kost. Als je in de zorg hebt gewerkt of één van je grootouders hebt horen spreken over de pijn en ellende die ze ervaren door dat strekken en blijven strekken van dat leven, met een lichaam dat er uit zichzelf allang mee gestopt zou zijn, weet je wanneer de grens bereikt is. Je gaat je afvragen waar we in hemelsnaam mee bezig zijn, waarom we allemaal torenhoge kosten betalen voor het in leven houden van onze ouders en grootouders die een prachtleven hebben gehad, en wat de - weer een generaal voorbeeld - die Afrikaantjes hieraan hebben, waar we ook verantwoordelijkheid voor zouden moeten dragen. Ik heb dan ook met diepe gedachten gezeten in de zaak van Heringa onlangs, die het geen snars interesseert wat 'de wereld' ervan vindt dat hij zijn moeder heeft geholpen, die er blijkbaar allang klaar mee was.

De zorg is gelukkig heel wat meer dan enkel het blijven strekken van het leven. maar ik ben het met je eens dat de kwaliteit van leven soms uit het oog wordt verloren. ik heb zelf gewerkt op de radiotherapie afdeling (bestraling) en daar kom je dit soort verhalen ook veel tegen. mijn ervaring is trouwens dat het meestal de familie is die niet van opgeven weet, niet de arts.

ik denk dat er beter onderscheid gemaakt zou moeten worden tussen kwaliteit en kwantiteit(levensduur) van het leven. met levensduur alleen ben je er namelijk niet.

het is jammer dat de zorg niet altijd zo werkt al lijkt dat misschien wel met de euthanasie wetgeving. maar dat is weer een andere discussie denk ik

Geplaatst:

Mag ik hier heel even op inhaken? Als dit niet de goede plek is, of niet gewenst hoor ik het wel. De NVVE ( Nederlandse Vereniging tot Vrijwillig Levenseinde) verzameld op dit moment handtekeningen via petities.nl. tegen manifest 294 (Schrap artikel 294, lid 2, dat hulp bij zelfdoding strafbaar stelt, uit het Wetboek van Strafrecht! Afschaffing maakt het mogelijk dat er keuzemogelijkheden komen aan het eind van het leven. Iedereen met een weloverwogen stervenswens moet zelf kunnen beslissen.) Datgene waar Albert Heringa voor veroordeelt is.

Er zijn nogal wat handtekeningen nodig.Wie geïnteresseerd is kan misschien even hier kijken: http://petities.nl/petitie/hulp-is-geen-misdaad?utm_source=NVVE+nieuwsbrief&utm_campaign=ef338be94f-NVVE_Nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_term=0_e6fba0de3d-ef338be94f-33895433

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur
Maar de werldbevolking zit al op hoeveel miljard ? Ik ben nog opgegroeid met lesboekjes waar in stond dat we wel 2 ( !! ) miljard mensen op de aarde hebben lopen. Dat zijn er nu al 7.

In 2050 ( haal ik net niet ) zouden we op 15 a 20 zitten ? Nee, niet hier. Wij staan al jaren stil. Frankrijk en Duitsland krimpen al jaren en jaren, en gelukkig maar.

Misschien moesten de VN mensen bevelen maar 1 kind te hebben wereldwijd....hebben de chinezen jaren gedaan om hun voedseltekort en import, terug te dringen....

Ik zag dat Rusland 80 procent zn eigen voedsel verbouwd.....allemaal kleine zelfvoorzieners en niks grote mega veeverwerkbedrijven.

Geplaatst:
  • Auteur

AARDAPPELPROBLEEMPJE.....

Geplaatst:

Mooie animatie!

Geplaatst:

animatie idd erg goed...grappig zelfs

wel jammer dat ik het frans kon lezen, maar niet begreep

[ging dit trouwens over appelvrouw in frankrijk /grapje]

en mijn engels is ook

dus lieve geedee wat was exact de boodschap over die aardappel?

doorteelt...?inclusief gmo neem ik aan...

en iets contractteelt begreep ik...

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:
  • Auteur
Dat de boeren al het werk moeten doen maar nooit eigenaar kunnen worden van n aardappel en in sommige gevallen 50 procent vd opbrengst moeten afdragen....de laatste aardappel (mona lisa) zou wel vrij zijn maar toch weer niet....daarover gaat deel 2 (heb ik niet kunnen vinden)
Geplaatst:

Filmpje was redelijk recent geplaatst, denk dat deel twee nog in de pen zit.

Geplaatst:

oke.....dat ze geen eigenaar werden had ik dus wel begrepen!

maar het is wel verwarrend hoor....

engels te horen

frans te lezen

en simple hollands te wezen...........

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:
Dat de boeren al het werk moeten doen maar nooit eigenaar kunnen worden

Niks raars toch, als je het uit een ondernemers standpunt bekijkt? Het kost die bedrijven veel tijd om nieuwe rassen te ontwikkelen, en ook veel geld. Niet raar dat er dan een soort van copyright op staat. Net zoals je dient te betalen voor boeken, cd's, etc. Maar vind het dan weer wel belachelijk als de normale gangbare soorten lastiger te kweken worden door patenten. Zolang ze puur alleen de nieuwst ontwikkelde rassen kunnen voorzien van patent; Ok, logisch. Maar van de rest moeten ze met hun poten vanaf blijven Maar dat word dus als het goed is besproken in deel 2.. ben benieuwd.

Geplaatst:
  • Auteur

Als dat copyright na 10 jaar verloopt (net als bij medicijnen bijv.) ben ik het met je eens.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Breed verzet tegen octrooi Syngenta op rode paprika. Een hoopvol teken vind ik.

Een samenvatting hiervan (persbericht?) stond ook op de sites van diverse kranten.

Omdat het hier ondertussen ook over octrooien e.d. gaat heb ik het maar in deze draad geplaatst. Vinden jullie dit "off topic" dan verplaats ik het wel.

Geplaatst:

Niet echt off-topic maar, zou ook bij het Monsanto(of achtig) draadje kunnen. bedankt voor de link

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
Nou en of! En trouwens..veel van het voedsel uit de supermarkt komt uit verre landen..eerst wordt er daar door vliegtuigjes gif over gespoten..dan wordt het per vliegtuig vervoerd naar Hollandia..wie at er geen Egyptische speziebonen uit de super deze week?

Lekker vervuilend..die energie zou toch ook anders gebruikt kunnen worden?

Of het zonder kan..zoveel mensen voeden en dan zonder spuiten of kunstmest..geen idee, ik ben geen deskundige..ik zou het wel graag willen.

Wat de kuikens en plofkippen betreft: Bah! Naar! Mag niet!! Iets minder vlees Mevrouw..u weet wel waarom( variatie op de keurslagerslogan uit de jaren 80: vlees mevrouw, u weet wel waarom!)

Als ik hier nog even op mag reageren. De energie kan volgens mij wel degelijk anders gebruikt worden. Door lokale economie bijvoorbeeld. Ik probeer er altijd op te letten waar mijn voeding vandaan komt, en probeer zo seizoensgebonden mogelijk te eten. Dus geen Chileense druiven voor mij. Of aardbeien in januari (hoewel ). De supermarkten overladen ons werkelijk met niet-seizoensgebonden etenswaar en exotische vruchten. Het is aan de consument om hier tegen in te gaan. Minder vervoerskosten, minder bewaringsmiddelen. Uiteraard is de ideale wereld er één waar elk zijn eigen voedsel teelt.

Dit is echter een utopie (helaas), maar ik ben wel voorstander van een gemeentelijk moestuinplan bijvoorbeeld. Waar de gemeente een moestuin beheert die vrij toegankelijk is voor de bewoners. Op mijn werk bijvoorbeeld heb ik vanuit mijn bureau uitzicht op een plat dak, een soort zijgebouw. Ik heb bij de gebouwverantwoordelijke een aanvraag ingediend om daar enkele bedden te installeren, waarop we groenten kunnen kweken. Een soort van urban gardening. Die groenten kunnen dan gebruikt worden door het restaurantpersoneel om verse groenten mee te maken. Mijn kansen zijn érg klein (er is een contract met een voedselleverancier, en we weten allemaal waar het in de zakenwereld écht om draait), maar wie niet waagt, blijft maagd.

Een lokale economie kan zorgen voor de veerkracht die een gemeenschap nodig heeft als de natuur hier om vraagt.

• 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic