HuubvG Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Nee daar lag toevallig een stukje van een knoflook die ik eruit gehaald had. Die was door de katten losgekrabt. De grond rondom heb ik opnieuw aangeharkt. Quote
Nynkef Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Het is wel heel duidelijk te zien dat de reuzenknoflook ook ander blad heeft, veel steviger, het lijken wel hyacinten, de bladeren zijn ook donkerder dan de andere soorten. Quote
Bazarie Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 Helpt dat , die stokjes bedoel ik? Ik heb alles onder netten maar dat is niet altijd handig met wieden/schoffelen. En we hebben een echte authentieke graaf kat die het heerlijk vind om gaten te graven zonder zijn behoefte te doen. Zo heeft hij al een paar bedden met zaaigoed om zeep geholpen . De netten vind hij dan ook helemaal niet leuk. Quote
HuubvG Geplaatst: 7 maart 2014 Geplaatst: 7 maart 2014 De stokjes gaan waarschijnlijk helpen.Als de olifanten ook wat hoger boven de grond staan, komen ze er al helemaal niet meer tussen, in het smalle bed met dubbele rij hebben ze niks gedaan.Hiervoor had ik vliesdoek vlak na het poten, na het opkomen had ik gaas erover, maar van twijgjes, grove mulch en zo, houden ze niet zo. Quote
Limoen Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Sateprikkers op strategische wijze in de grond steken rondom de knoflook werkt ook goed tegen de authentieke graafkat Knoflook staat er bij mij uitstekend bij met enorm veel fris groen loof. Quote
HuubvG Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Gedaan!  Wilde het eerder eigenlijk niet doen om commentaar van de buren met hun hondjes (loslopend of aan van die heel lange touwtjes) te ontlopen. Hun hondjes komen ook in mijn tuin en als ik daar wat van zeg dan zijn zij beledigd. Mijn plannen om er schrikdraad te plaatsen vinden ze ook maar niks. En ja, de satéstokjes hebben wel wat agressiefs, als kruisraketjes staan ze daar om het knofland te verdedigen. Quote
Piroska Geplaatst: 8 maart 2014 Geplaatst: 8 maart 2014 Mijn knoflookjes staan er zo bij, her en der wat bekrabd en bepikt door de kippen maar nu hebben ze een hek en krijgen ze rust.De gele punten zijn ontstaan door sneeuw en zware vorst, de punten staken net boven de sneeuw uit een tijdlang. Â het is Fokhagyma (hilarisch want dat is gewoon Hongaars voor "knoflook" ) Â Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
geedee Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Mijn knoflook is bloemen aan het maken, vast nu al zo vroeg omdat het geen winter is geweest denk ik. Ik ga ze er morgen uitknippen en er iets lekkers van maken. Â Bij jullie ook al bloei te zien? Quote
Agnetha Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Nee hier geen bloem of wat dan ook te zien. Ben wel erg nieuwgierig hoe groot de bollen worden. Wil er wel 1 uithalen om te kijken. Maar weet dat het geen zin heeft. Quote Yeah we zijn in het bezit van een 100m2 moestuin!
weknow Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Wat afhankelijk van de soort, kunnen er ook heel goed broedbolletjes aan die stelen komen, Geedee. Die kans is zelfs groter omdat het voor bloei ondanks de zachte winter nog erg vroeg is. Die kun je dan weer uitplanten. Veel soorten (knof)look hebben dus 2 manieren van ongeslachtelijke voortplanting: Knolletjes aan de voet en bolletjes in de bloem of in plaats van een bloem. Maar inderdaad...allemaal ook bruikbaar om op te peuzelen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
weknow Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Ben wel erg nieuwsgierig hoe groot de bollen worden. Wil er wel 1 uithalen om te kijken. Maar weet dat het geen zin heeft. De bolvorming in de voet begint nu pas op gang te komen en is vooral in mei en juni. Hoe meer loof zich nu gevormd heeft, hoe dikker de bollen die je kunt verwachten. Je kunt dit nog wat ondersteunen met een kleine dosis kaliumrijke mest of kalium. Overigens...heb je geen bollen knoflook meer van verleden jaar en voldoende planten staan, dan kun je de komende tijd bladeren en stelen en de nog kleine voet gewoon als knoflook in de keuken gebruiken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
HuubvG Geplaatst: 17 april 2014 Geplaatst: 17 april 2014 Nee hier geen bloem of wat dan ook te zien. Ben wel erg nieuwgierig hoe groot de bollen worden. Wil er wel 1 uithalen om te kijken. Maar weet dat het geen zin heeft. Hier ook nog geen bloemknoppen. Ik haal er weleens eentje tussenuit en er zit een bol van 2 cm ø aan. Ik eet de hele plant. Quote
Itoero Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Ik heb er net een opgegraven en er is al een kleine verdikking te merken vlak boven de wortels.Het zou eens goed moeten regenen, de grond waar ze instaan is steenhard.Kunnen de bollen daar doorheen groeien? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
weknow Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Lookachtigen en zeker knoflook kunnen betrekkelijk goed tegen wat droogte. Pas als op een 15 a 20 cm. diepte je tuin echt poeder-droog is, hoef je je bij aangeslagen planten (dus niet pas gezaaid of pas uitgeplant, want die moet je bij deze droogte misschien wel wat helpen) zorgen te gaan maken en aan gieten gaan denken. Dat doe ik nu nog niet echt zo. Zeker als je mulcht of een deklaag met compost gebruikt, heeft de bodem nog best wat vochtreserves. Er zijn andere gewassen die in ieder geval van een steeds wat vochtige bodem houden: knolselder, radijs, aardbeien, framboos, koolrabi e.a.. Als gieten nodig is, dan zou ik eerst aan deze denken. En dan beter 1x per week of 10 dagen eens goed begieten, dan elke dag een beetje. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Itoero Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Ok, ze zien er nog goed uit.Ik maak me wat zorgen over de hardheid van de grond, zelfs met een schop was het moeilijk er doorheen te geraken. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Connie Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Mijn blad van de knoflook wordt helemaal roestig .Als je er met je vingers overheen gaat geeft het zelfs bruin af.Iemand een idee? Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
Connie Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Even op het forum ge "googled" gaf mij het volgende antwoord: anti-roest-knoflook-t5841.html Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
weknow Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Zeer waarschijnlijk roest. Zal vooral op het oudere blad zitten? Is bijna niet te voorkomen bij ui-achtige planten die overwinteren. De plant overleeft het wel. Je kunt de gele bladeren verwijderen of de roestige punten afknippen. Voor de groei zijn die niet meer nuttig. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Connie Geplaatst: 24 april 2014 Geplaatst: 24 april 2014 Dank je voor je antwoord Weknow Het zit inderdaad (nu nog) op de oudste bladeren, maar ik was gewoon zo verbaasd omdat er tot 2 dagen gelden nog niks te zien was. Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
mw vogel Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Ook mijn knofloken staan er prima bij. Heb eind oktober vier soorten gezet: Valverde, Vallellado, Rose de l'Autrec en Russian Green (of zoiets). Om de smaak te vergelijken, maar geen idee of ik het verschil kan proeven Ik heb twee heuveltjes getrokken en daar de teentjes in gelegd. Een week of zes geleden heb ik de geul ertussen opgevuld met stalmest van vorig jaar en compost. Sindsdien groeien ze als een tierelier! Sommige schachten zijn wel twee vingers dik. Ben heel benieuwd of dit straks goede gevolgen heeft voor de bollen Quote
Piroska Geplaatst: 4 mei 2014 Geplaatst: 4 mei 2014 Waarom heb je dat net erom zitten? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Piroska Geplaatst: 4 mei 2014 Geplaatst: 4 mei 2014 hahha OK, goed plan dan! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.