Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook, 6 okt. 2013 gepoot; en hoe is het nu?

MartinH

Recommended Posts

6 oktober jl heb ik knoflookteentjes gepoot en wel drie soorten. Ail Rose de Tarn - Lautrec, Chinese en Spaanse knoflook.

De Chinese en Spaanse knoflook zijn inmiddels al zo'n 5cm hoog maar de Ail Rose de Tarn - Lautrec komt nog helemaal niet op.

Kan het zo lang duren voor ze opkomen of moet ik die batch afschrijven en nieuwe tenen poten???

Kan me van voorgaande jaren niet herinneren dat het bij de Ail Rose de Tarn - Lautrec zo lang duurde voor ze opkwamen.

Ik had 3 soorten geplant . 1 bol gekocht in een tuinwinkel (ras Lorraine) en die staan allemaal mooi boven. 2 bollen van verschillend ras gekregen op de laatste MTFD en op dezelfde dag op hetzelfde bed geplant op dezelfde ruggetjes...en helaas staat er daarvan geen een boven. Een deel van de teentjes is gaan rotten. Hoop dat degenen van wie ik ze kreeg, dit niet als negatieve kritiek opvatten!

Misschien is de gekochte bol behandeld of speciaal geprepareerd? Misschien moeten teentjes voor voortplanting een speciale behandeling/droging/opslag hebben? In ieder geval is knoflook vermeerderen misschien geen kwestie van zo maar wat teentjes opnieuw in de grond stoppen. (Hoewel dat ook goed kan gaan).

10 dagen geleden ook nog een teen olifantslook (gekocht bij de Nieuwe Tuin) geplant...maar die staat nog niet boven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

@ Eelzultjuh Dank je voor deze nog goede hoop

Ik heb er net een paar opgegraven, ze zien er nog net zo uit als toen ze er in gingen... Denk dat ik er van het weekend een nieuwe lading in ga stoppen... Jammer, die Lautrec knoflook maakt mooie roze bollen, maar tja dan moeten ze wel uitlopen. Misschien zijn ze behandeld zodat ze niet uitlopen??

van de 30 knoflookteentjes uit Frankrijk (soort onbekend) die ik gepland heb, zijn er 30 opgekomen, na ongeveer 3 wken.

Ik heb nog 5 anderes rassen gepland die ondertussen al 2,5 weken gepland zijn, maar nog niets te zien.

Ik heb een hele bol gepland...benieuwd hoeveel er daarvan gaan ontkiemen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Misschien is het onregelmatig bovenkomen van knoflook heel normaal. Verschilt het per soort. Lees net in de net verschenen Zaaigids 2013 van Velt over het ras "Flavor":

Een verbetering van het oude Italiaanse ras "Rovigo" (= "Rose d'Italie")....Omdat dit ras traag uitloopt, kunnen ze ook goed in het voorjaar geplant worden".

We zijn/ Ik ben gewoon om knoflook in oktober/november uit te planten. Willen profiteren van die extra maanden om wat grotere bollen te verkrijgen dan bij uitplanten in maart.

Dat bij mij - en als ik deze draad lees, is dat bij anderen ook zo - sommige soorten die ik in eerste week oktober plantte nog geheel niet en andere zeer goed boven staan, zou dus heel normaal kunnen zijn. Het bevestigt dat we best maar afwachten..nog niet uitgaan van mislukking..tot maart de teentjes de kans blijven geven om te verschijnen.

Ik heb ook een soort (ooit gekregen van een volkstuinbuurman - weet het ras niet) die altijd vrij traag bovenkomt. Ik heb in oktober geplant en die staan zover ik weet nog niet boven. Dat is elk jaar zo, maar bovenkomen doen ze (en een goede oogst geven ook)

Ik ben vandaag eens gaan kijken of er al worteltjes aan de tenen ziitten:) (ja)

Er zijn wel teentjes die door de regen horizohntaal komen te zitten of zelfs helemaal omdraaien...Ik heb vrij hoge ruggetjes (15-20cm).

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 3 weeks later...

Goed om te weten dat sommige soorten erg traag zijn.Hier staat alleen de lidl tenen goed boven,de olifanten staan dieper ,maar ook nog geen spoortje van te zien. En ik weet dat dat hele stukje vol knofs staat. Geduld dus.