MartinH Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 6 oktober jl heb ik knoflookteentjes gepoot en wel drie soorten. Ail Rose de Tarn - Lautrec, Chinese en Spaanse knoflook. De Chinese en Spaanse knoflook zijn inmiddels al zo'n 5cm hoog maar de Ail Rose de Tarn - Lautrec komt nog helemaal niet op. Kan het zo lang duren voor ze opkomen of moet ik die batch afschrijven en nieuwe tenen poten??? Kan me van voorgaande jaren niet herinneren dat het bij de Ail Rose de Tarn - Lautrec zo lang duurde voor ze opkwamen. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 nee, dat had wel wat moeten doen inmiddels, kun je er niet wat tussen planten?en uittrekken als ze toch wat doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Je kan eens kijken of de teentjes al wortels hebben gemaakt. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Ik had 3 soorten geplant . 1 bol gekocht in een tuinwinkel (ras Lorraine) en die staan allemaal mooi boven. 2 bollen van verschillend ras gekregen op de laatste MTFD en op dezelfde dag op hetzelfde bed geplant op dezelfde ruggetjes...en helaas staat er daarvan geen een boven. Een deel van de teentjes is gaan rotten. Hoop dat degenen van wie ik ze kreeg, dit niet als negatieve kritiek opvatten!Misschien is de gekochte bol behandeld of speciaal geprepareerd? Misschien moeten teentjes voor voortplanting een speciale behandeling/droging/opslag hebben? In ieder geval is knoflook vermeerderen misschien geen kwestie van zo maar wat teentjes opnieuw in de grond stoppen. (Hoewel dat ook goed kan gaan). 10 dagen geleden ook nog een teen olifantslook (gekocht bij de Nieuwe Tuin) geplant...maar die staat nog niet boven. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Zo'n twee weken geleden drie rijtjes knof gepoot: 'aldi', olifant (uit eigen teelt) en 'ekoplaza'.Aldi en ekoplaza stonden met een week al boven, van de olifant nog geen spoor te bekennen.Nou staat die wel ietsje dieper ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Hier net andersom.. de soortjes "officiele " pootknoflook nog niks te bekennen boven de grond ( hebben wel geworteld heb ik gevoeld )Maar de solo knoflook van Lidl staan al mooi boven zo`n 15 cm.. zelfde week gepoot.. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Mijn knof kwam vorig jaar pas na de winter boven, en dat terwijl de supermarkt teentjes al volop boven de grond stonden.Uit eindelijk waren de trage starters wel de grotere bollen. Ik zou me er niet zo druk over maken en gewoon lekker laten zitten Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Op mijn knieen erbij gezeten vanmorgen en toch een paar puntjes gespot.. ( denk zo`n 10 op 300.. ) maar goed, ze komen er aan dus! Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 @ Eelzultjuh Dank je voor deze nog goede hoop Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Ik heb er net een paar opgegraven, ze zien er nog net zo uit als toen ze er in gingen... Denk dat ik er van het weekend een nieuwe lading in ga stoppen... Jammer, die Lautrec knoflook maakt mooie roze bollen, maar tja dan moeten ze wel uitlopen. Misschien zijn ze behandeld zodat ze niet uitlopen?? Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Van de 16-18 teentjes die ik 3 oktober geplant heb, zijn er nu van 6 een klein puntje te zien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 van de 30 knoflookteentjes uit Frankrijk (soort onbekend) die ik gepland heb, zijn er 30 opgekomen, na ongeveer 3 wken.Ik heb nog 5 anderes rassen gepland die ondertussen al 2,5 weken gepland zijn, maar nog niets te zien. Ik heb een hele bol gepland...benieuwd hoeveel er daarvan gaan ontkiemen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ries. Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 MartinH, Als je plaats genoeg hebt, en ze zijn niet rot, waarom laat je ze dan niet zitten. als ze in het voorjaar er niet zijn kun je nog altijd iets anders zaaien. Groet Ries. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Ja dat is ook zo. Poot er gewoon nog een aantal op een ander stuk, dan heb ik in het ergste geval volgend jaar heeeeeeeel veel knoflook. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Hier staan de lidl tenen al 10 cm boven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Die Rose de Lautrec kwam bij mij ook heel erg laat op gang, heb nog even geduld er mee, ik moet hem trouwens nog in de grond zetten, hopelijk hebben we een droog weekend om dit even te gaan doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Misschien is het onregelmatig bovenkomen van knoflook heel normaal. Verschilt het per soort. Lees net in de net verschenen Zaaigids 2013 van Velt over het ras "Flavor":Een verbetering van het oude Italiaanse ras "Rovigo" (= "Rose d'Italie")....Omdat dit ras traag uitloopt, kunnen ze ook goed in het voorjaar geplant worden". We zijn/ Ik ben gewoon om knoflook in oktober/november uit te planten. Willen profiteren van die extra maanden om wat grotere bollen te verkrijgen dan bij uitplanten in maart. Dat bij mij - en als ik deze draad lees, is dat bij anderen ook zo - sommige soorten die ik in eerste week oktober plantte nog geheel niet en andere zeer goed boven staan, zou dus heel normaal kunnen zijn. Het bevestigt dat we best maar afwachten..nog niet uitgaan van mislukking..tot maart de teentjes de kans blijven geven om te verschijnen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Alle 10 teentjes van de knoflook (Aldi) zijn na precies 1 week allemaal opgekomen. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Ik heb ook een soort (ooit gekregen van een volkstuinbuurman - weet het ras niet) die altijd vrij traag bovenkomt. Ik heb in oktober geplant en die staan zover ik weet nog niet boven. Dat is elk jaar zo, maar bovenkomen doen ze (en een goede oogst geven ook) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Ik ben vandaag eens gaan kijken of er al worteltjes aan de tenen ziitten:) (ja)Er zijn wel teentjes die door de regen horizohntaal komen te zitten of zelfs helemaal omdraaien...Ik heb vrij hoge ruggetjes (15-20cm). Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted November 24, 2013 Author Share Posted November 24, 2013 Vandaag 24nov weer een teentje opgegraven. Nog geen wortel maar wel een klein puntje bovenop. Hij doet dus wel iets... Benieuwd of er dit jaar nog iets boven de gron komt. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Goed om te weten dat sommige soorten erg traag zijn.Hier staat alleen de lidl tenen goed boven,de olifanten staan dieper ,maar ook nog geen spoortje van te zien. En ik weet dat dat hele stukje vol knofs staat. Geduld dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 De meeste teentjes hebben vrij snel wortels gekregen maar ze willen niet opschieten...behalve een franse soort die 13cm hoog staat. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted November 24, 2013 Share Posted November 24, 2013 Hier ook nog niets boven de grond, maar had ze ook heel laat gepoot, blijven gewoon geduld hebben en wachten gewoon af tot volgend jaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 25, 2013 Share Posted November 25, 2013 nou, we zien wel toch? Moeder natuur gaat haar eigen gang...als je graag wilt kijken (I like to watch Eve....)kun je glasplaatjes ingraven naast de bolletjes of zoiets: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts