Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Overzicht lichtsterkte in tabelvorm ivm toepassing broeibak


martin.b

Recommended Posts

Overzicht lichtsterkte in tabelvorm Nederland iemand ?

 

 

Met het einde van het seizoen in zicht wil ik me nu gaan bezighouden met de wat meer experimenterende teelt van sla. (lollo rossa, lolla bionda, eikenbladsla, rucola, veldsla, botersla)

 

In eerste instantie was ik van plan om met led verlichting sla te gaan kweken in mijn kelder. Maar aangezien dit is al door diverse mensen is uitgevoerd en de conclusie duidelijk is, (totaal niet interessant als wordt gekeken naar de stroomkosten versus opbrengst) ben ik van plan om iets anders te gaan uitvoeren.

 

Gevoelsmatig lijkt het mij onzinnig om 10.000 lux aan licht via LED te produceren terwijl er in de maanden november,december,januari,februari gemiddeld ook nog iets van ??? aan lux door de zon wordt geproduceerd.

(Zomerzon 100.000 lux, indirect licht 10.000 lux, bewolkt 1.000 lux, maar wat is het gemiddeld , waar zou ik van uit moeten kunnen gaan?)

 

Er is een zeer interessante publicatie (Jan Janse, Belichting van slatypen en frisee) van diverse teelvormen onder kunstlicht die je via onderstaande link kan inzien

 

http://www.tuinbouw.nl/sites/default/files/documenten/00025391.pdf

 

Hieruit concludeer ik dat je ongeveer 5.000 lux nodig heb om sla te kunnen telen.

 

Nu ben ik al ruim 2 dagen aan het zoeken naar een tabel over de lichtsterkte in de wintermaanden maar ik kan deze niet vinden.

Uiteraard is niet alleen de lichtsterkte, maar ook de tijdsduur van belang.

Hoewel ik zeer graag zelf experimenteer en ik eigenwijs genoeg ben om de komende 4 maanden zelf een tabel te gaan samenstellen wil ik deze vraag toch graag voorleggen in het forum.

 

Om het nog een stuk complexer te maken ben ik benieuwd naar de relatie van de temperatuur en de lichtsterkte op de ontwikkeling van de plant.

Zijn er mensen die op dit gebied (praktijk)ervaringen hebben opgedaan?

 

Wat ik van plan ben is om d.m.v. een broeibak http://nl.wikipedia.org/wiki/Broeibak in de wintermaanden sla te kweken.

Ik weet dat dit in het verleden werd toegepast om in de maanden februari/maart met een voorsprong te kunnen telen, maar wat is het effect qua temperatuur in deze bak tijdens de winter ? en hoelang duurt het voordat het broei-effect is uitgewerkt (ik gok 9 weken)

 

En als laatste ben ik benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met het geven van warm/lauw water ipv koud water tijdens de wintermaanden.

 

Veel te veel vragen in 1 post, maar voordat ik het wiel opnieuw ga uitvinden hoor ik graag mogelijke ervaringen.

 

p.s. ik ga er blindelings van uit dat heel dit experiment op een mislukking zal uitlopen. Ik vind het gewoon leuk om te experimenteren.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Allereerst: álle lof wanneer je jezelf zo'n opdracht geeft. Sowieso leuk en leerzaam; hobby etc. En wie weet: ook met resultaat.

 

Om eerst maar heel generaal wat gedachtenlijntjes te leggen : Velen zijn je voor gegaan. En ook mét goed resultaat. Maar het is moeilijk ( niet onmogelijk )

In de victoriaanse tijd is dit gegeven tot een ware tuinmanskunst verheven. Vooral aan de hoven van toen, in meerdere landen, en vooral in Engeland in de hogere klasses, waar de arbeidskosten laag waren en waar de factor tijd niet zo telde in vergelijk met onze moderne tijd.

Licht. Buiten kan het licht wel voldoende zijn voor soortjes als sla en nog wel wat dingen. Vooral als het een kas betreft wat optimaal licht vangt en dat in combinatie met warmte van inderdaad : de broeibak. Bodemwarmte dus, aangevuld met nachtwarmte van oliekacheltjes om de zwaardere vorsten te temperen of nét weg te houden. Er werden meer kunstgrepen toegepast. buizenstelsels met warme lucht van kacheltjes buiten de kas die door de bodem van de kas werden geleid. Zo werden in de meest ingenieuze installaties zelfs mandarijnen ( die zijn net wat makkelijker dan sinaasappels ) gekweekt , en druiven met kerst en perziken in Berlijn ( de beroemde orangeriën van Sans Sousie )

 

Broei geeft behoorlijk veel warmte af. De beste tuinman wist hoe dik zijn laag moest zijn, afhankelijk voor zijn teelt. In het vroege voorjaar is het schermen van groot belang. Té veel licht kan dan ook weer funest zijn. Maar lastiger is het natuurlijk de weken rond kerst door te komen. Gevoelsmatig zeg ik: dan zou je echt moeten bijlichten. Eind januari of in februari is er al veel meer licht. Je kan rond de kerst zomaar een week dicht zitten in mist en donkerte. Nee, geen ervaringsdeskundigheid daar. Alleen maar de ervaring van veels te vroeg gezaaide tomaten en ander spul. Steevast teleurstelling eigenlijk. Gekwar en gedoe.

 

Maar echt: gewoon doen. Goed documenteren, meten is weten. Doen !

Link to comment
Share on other sites

Na twee minuten zoeken vond ik:

http://www.knmi.nl/klimatologie/achtergrondinformatie/Zonnestraling_in_Nederland.pdf

Pagina 53, tabel 4.1

Geeft in ieder geval de verhoudingen tussen de maanden van het jaar.

 

Goedkope lux meter (meet licht waarvoor het menselijk oog gevoelig is, niet waarvoor planten gevoelig zijn), zoiets:

http://www.ebay.com/itm/Pocket-200-000-Lux-Digital-LCD-Light-Meter-FC-Luminometer-Photometer-/331041292553?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d13994109#ht_10000wt_1170

 

Lauw water geven? Zoveel water hebben ze niet nodig, het weinige lauwe water zal heel snel afkoelen, en niet of nauwelijks bijdragen aan warmte. Ik denk dat er zo weinig mogelijk verschil moet zijn tussen de bodem- en watertemperatuur. Daarom is lauw water is wel beter voor kamerplanten en (pot)planten in de brandende zomerzon.

 

Door jou op een idee gebracht: misschien zaai ik binnenkort wat rucola (is geen sla) in een potje en zet dat onder mijn LED balkjes, die staan toch aan. Niet voor de opbrengst, maar om het proberen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Henkg

Dit document heb ik uiteraard ook gevonden.

(was de 2e hit bij google, en dit bericht is nu de 3e hit )

 

De verhouding is hier inderdaad keurig terug te lezen, maar ik kan niet zo goed de link leggen tussen de gebruikte eenheid en de 5.000 lux die ik minimaal denk nodig te hebben

 

Ik heb overigens een zeer goede meting van lichtsterkte op mijn dak liggen in de vorm van zonnepanelen.

De verhouding van de opbrengst zonnepanelen en die tabel is vrijwel identiek, dus dat zal zeker juist zijn.

Vandaag (5 november) was met mijn 3000 Wp een opbrengst van 0,967 kWh

Mijn laagste opbrengst vorige maand war op 13-10-2013 en was 0,714 kWh.

Mijn laagste opbrengst ooit was op 21-12-2012 en was 0,21 kWh

(Op een topdag zoals 2-6-2013 is het 24,500 kWh om een indruk te krijgen over de verhouding)

Stel dat ik zou weten met hoeveel lux ik dit kan vergelijken dan zou dit voor mij zeer interessante info kunnen zijn

 

Ik ben bang dat op een dag als vandaag ik ruim onder de 5000 lux zit.

Ik ga me eens goed inlezen in het berekenen en omrekenen van dit soort zaken.

Maar zelfs als ik de waardes heb zijn ze voor mij zeer lastig toe te passen omdat lichtsterkte niet iets is waar je lineair mee kan rekenen

(20.000 lux betekend niet 2 keer zo snelle groei als 10.000 lux om maar wat te noemen)

 

Ik heb overigens met veel belangstelling je experimenten gelezen met LEDverlichting.

Doe jij die ledverlichting 24 uur per dag aan?

 

@bit

de broeibak. Bodemwarmte dus, aangevuld met nachtwarmte van oliekacheltjes om de zwaardere vorsten te temperen of nét weg te houden. Er werden meer kunstgrepen toegepast. buizenstelsels met warme lucht van kacheltjes buiten de kas die door de bodem van de kas werden geleid. Zo werden in de meest ingenieuze installaties zelfs mandarijnen ( die zijn net wat makkelijker dan sinaasappels ) gekweekt , en druiven met kerst en perziken in Berlijn ( de beroemde orangeriën van Sans Sousie )

 

Ik wil eigenlijk beslist niet gaan bij warmen met oliekacheltjes. Nu zijn het ook geen tomaten of aardbeien, en ik denk/hoop dat sla wat minder eisend is.

Het enige waar ik nog wel over zit te dubben is om eventueel te verwarmen met een zonneboiler die een slangenstelsel onder de bak op temperatuur moet houden, maar dat wordt versie 2 (als die er ooit komt)

Vooral de laatste regel van je bericht spreekt me wel aan: gewoon doen (en documenteren)

 

Ik ga in ieder geval deze week (en weekend) een flinke put graven van 80 cm diep, en hier mijn 1/2 jaar oude inhoud van mijn compostbak in verdelen.

Ik heb diverse temperatuursensors, dus ik moet een overzicht kunnen maken van de temperatuur in de kas, buiten, en op 40 cm diep.

Ik ben benieuwd wat de temperatuurontwikkeling zal zijn, en ik ga toch maar een lux meter bestellen zodat ik ook deze waarde kan meenemen in de tabel

 

Wordt vervolgd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...