weknow Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 @ Huub en Hoekman. Ik speel de film steeds in gedachten af en dan gaan ze toch rechtsom. Zullen we volgend jaar juli alle 3 controleren en dan een pint gaan drinken? De winnaar trakteert Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
RobO Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 linksom sorry, biertje kan toch zo ook wel? Quote
greetje Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 ja weknow......ze groeien linksom, weet dat mij dat opviel bij de borlotti en het zo vreemd vond,ze groeien dus het licht tegemoet??????? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
HuubvG Geplaatst: 14 november 2013 Geplaatst: 14 november 2013 Dat biertje heb ik al op, proost!Je komt er wel achter Weknow. Quote
Bit Geplaatst: 15 november 2013 Geplaatst: 15 november 2013 Hmmm. Maar sorry hoor. Heeft helemaal niks met "naar het licht toe " te maken. Quote
Frans Geplaatst: 15 november 2013 Geplaatst: 15 november 2013 Als stokbonen (en andere planten) inderdaad een vaste draairichting hebben dan heeft Darwin dat vast en zeker onderzocht en beschreven . Via deze link kom je op een pagina waar je een vrije versie van 'On the movement and habits of climbing plants (1865) ' in pdf formaat kunt downloaden. https://archive.org/details/Onmovementshabi00Darw Door de volgende link aan te klikken download je rechtstreeks het boek 'The power of movement in plants' , ook van Darwin , in pdf formaat. Best mogelijk dat het fenomeen ook daar omschreven staat. http://www.freeinfosociety.com/media/pdf/4790.pdf Ik heb niet zo veel tijd om er in te zoeken maar misschien willen anderen dat wel doen. Het zijn sowieso heel interessante boeken om er eens in rond te neuzen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
RobO Geplaatst: 15 november 2013 Geplaatst: 15 november 2013 leuke bron ik heb even gezocht op winding, direction, clockwise maar vlgns mij staan er geen uitspraken in over de windingsrichting Quote
Drentenier Geplaatst: 16 november 2013 Geplaatst: 16 november 2013 Waarom rijdt een Brit links, vind ik wel een goede analogie voor de windingsrichting van planten. Je moet een kant kiezen, maar het maakt geen bal uit welke. Het is net als bij autorijden echter wel handig als alle takken dezelfde kant kiezen, anders wordt het een zootje. De exacte reden waarom de ene plant linksom groeit en de ander rechtsom lijkt veelal niet bekend, en zou in verschillende soorten planten wel eens gestuurd kunnen worden door verschillende mechanismen. En dan denk ik aan mechanismen waarvoor Darwin in zijn tijd zeker de middelen niet had om die te kunnen onderzoeken (bv genetische factoren of een subtiele verhouding tussen hormonen). Dat een zaailing omhoog groeit, en zijn wortels omlaag, kan onder de grond niet door licht komen, dus speelt zwaartekracht bij planten logischerwijs een grote rol. Boven de grond speelt licht daarnaast uiteraard ook een rol, maar deze is meer bijsturend dan aansturend. Over de invloed van licht zijn van Darwin wel leuke plaatjes te vinden, zoals deze: Quote
hoekman Geplaatst: 16 november 2013 Geplaatst: 16 november 2013 Ik heb wel eens de suggestie gelezen dat het iets te maken had met de plaats op aarde. De bonen op het noordelijk halfrond gaan linksom. De bonen op het zuidelijk halfrond gaan rechtsom. Een lagedruk depressie draait ook altijd linksom. Waarom eigenlijk?Het zijn maar wat gedachten Quote
RobO Geplaatst: 16 november 2013 Geplaatst: 16 november 2013 die bonen klopt niet zegt een australier op het wwwhet leeglopende bad klopt ook nietdepressies klopt wel zegt de weerkundige: Corioliskracht Quote
Bit Geplaatst: 16 november 2013 Geplaatst: 16 november 2013 Wet van Buys Ballot toch ? ( die draairichting depressies ) Maar ook dat kan de reden niet zijn toch? Er zijn té veel planten / soorten / hele bosjes zelfs, die helemaal niet naar links draaien. Er zijn binnen plantenfamilies die óf naar links óf naar rechts draaien.Er is dacht ik ook wel een voorbeeld van 1 die het helemaal niks uitmaakt ( ik suf me pieker ) Quote
Drentenier Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Ik ben rechtshandig, mijn broer linkshandig. Waarom?Het lijkt zo simpel als blauwe en bruine ogen, maar als je kijkt naar de statistieken zie je al snel dat er niet zo'n simpele genetische basis onder kan liggen als bij oogkleur. Er lijkt echter wel degelijk een genetische factor mee te spelen (de kans dat linkshandigen samen een linkshandig kind krijgen schijnt veel groter te zijn dan de kans dat 2 rechtshandigen samen een linkshandig kind krijgen).Een mix aan factoren kan het bij planten ook zijn. Duidelijk is in ieder geval dat er niet 1 enkele wetmatigheid, niet 1 enkele omgevingsfactor, of 1 enkel gen universeel bepalend voor kan zijn. Als dat wel zo was dan zou die ene factor nu wel bekend zijn (lijkt me), en zouden er speciale rechtsdraaiende bonen te koop zijn, of zou je de draairichting kunnen veranderen door de bodem te verzuren (of zoiets). Helaas is de biologie hiervan complexer .Ik hoop vooral dat mijn Cobra boontjes komend jaar weer rap omhoog schieten en, linksom of rechtsom, een mooie wigwam bedekken! . Quote
wilmer Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 linksom sorry, biertje kan toch zo ook wel? Ben ik nou heel dom of gaan ze hier rechtsom? Ik snap er geloof ik niets van. Quote
RobO Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Wet van Buys Ballot toch ? ( die draairichting depressies ) Maar ook dat kan de reden niet zijn toch? Er zijn té veel planten / soorten / hele bosjes zelfs, die helemaal niet naar links draaien. Er zijn binnen plantenfamilies die óf naar links óf naar rechts draaien.Er is dacht ik ook wel een voorbeeld van 1 die het helemaal niks uitmaakt ( ik suf me pieker ) heel goed Bit, het wordt veroorzaakt door de Coriolisschijnkracht, dus door de rotatie van de aardeen het is inderdaad niet de reden van de tegen-de-klok-in-draaiing van de bonen ff opgezocht: Solanum dulcamara of bitterzoet doet het allebei de kanten op en sommige soorten Weisteria's ook Heb Darwin verder gelezen: grappig, de bonenstengel draait wel om haar eigen as als de stokken een beetje ruw zijn, niet als de stokken glad zijn, 't is maar dat je 't weet Deze bron vertelt dat de wikkelrichting van een boon om de steun waarschijnlijk genetisch bepaald is en zegt dat het wikkelen veroorzaakt wordt door een periodieke celstrekking tijdens de groei. Dus cellen aan de buitenkant van de wikkel groeien harder dan aan de binnenkant en die celstrekking is dan definitief, de boon draait niet plotseling om. Ben ik nou heel dom of gaan ze hier rechtsom? Ik snap er geloof ik niets van. ze groeien op de foto tegen de wijzers van de klok in, dat noem ik dan maar linksom (als je van boven op de plant zou kijken) Duidelijk is in ieder geval dat er niet 1 enkele wetmatigheid, niet 1 enkele omgevingsfactor, of 1 enkel gen universeel bepalend voor kan zijn. Als dat wel zo was dan zou die ene factor nu wel bekend zijn (lijkt me), als je bovenstaande bron bekijkt zie je inderdaad een groot aantal mogelijkheden bij verschillende planten maar bij de wikkelrichting gaat het waarschijnlijk om groeifactoren: auxinen die de celstrekking regelen. Quote
Frans Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 linksom Ben ik nou heel dom of gaan ze hier rechtsom? Ik snap er geloof ik niets van.Weer een punt van discussie . Je moet volgens mij in de groeirichting kijken en dan is het een rechtse spiraal. Deze boon groeit weer wel linksom. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
RobO Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 bekend boontje... zullen we zeggen linksom = tegen de wijzers van de klok in? Quote
wilmer Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 OK dus je kijkt als het ware van boven en dan tegen de klok in draaien, dat heet links, maar verwarrend genoeg is dat voor de kijkertjes thuis dus rechts Quote
greetje Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 nee....volgens mij kijk je vanaf de aarde zoals de plant groeit en dan gaat hij tegen de klok in![ behalve als de maan in het 1ste en laatste kwartier staat............. ] Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 hahaha. héérlijke discussie Wilmer. Wat zal jij het moeilijk hebben in het verkeer op kruispunten Iets wat linksom draait ( inderdaad van bovenaf gezien ) rondom iets wat rond is, komt ook op een punt dat het lijkt dat ie een afslag naar rechts neemt ja. Dát is wel zo.Als je steeds met de plant zijn draaien mee zou lopen. loop je rondjes linksaf. Immer geradeaus, maar dan linksaf Quote
weknow Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Gelukkig is Wilmer net zo tegen-denkend als ik Het was me duidelijk dat 4 mensen iets anders roepen dan ik. Maar ik zit wel een soort filmpje in mijn hoofd, hoe ze draaien en dat is toch andersom. Nam me maar voor om in juni/juli volgend jaar het zelf nog maar eens te controleren en mijn eventuele ( let op dit voorbehoud!) ongelijk dan ruiterlijk toe geven. Maar nu, met al die uitleg aan Wilmer, weet ik het echt niet meer. Jullie uitleg is dan (soms) precies wat ik bedoel en op het filmpje zie.... En die foto van Robo....zo duidelijk is ie nou ook niet....tenzij het groeipunt van de bonenplant er ook op zou staan en je dus ziet hoe ze zich rond de stok(ken) kronkelt. Heb zo'n vermoeden dat deze discussie nog niet klaar is. Ga het met veel plezier volgen Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
weknow Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Het meest duidelijke voorbeeld dat ik op Youtube kan vinden..... Let op de draairichting van de uitlopende bonenplanten.http://www.youtube.com/watch?v=G2RuVxdr0mA (Weet niet of dit op het westelijke halfrond is opgenomen....?? Wie weet draaien ze in Australie wel de andere kant op?? ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
greetje Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 prachtig mooi filmpje, maar een duidelijke draairichting heb ik niet kunnen zien, zijn ze ook te klein voor denk ik Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
RobO Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 hahaha. héérlijke discussie Wilmer. Wat zal jij het moeilijk hebben in het verkeer op kruispunten Iets wat linksom draait ( inderdaad van bovenaf gezien ) rondom iets wat rond is, komt ook op een punt dat het lijkt dat ie een afslag naar rechts neemt ja. Dát is wel zo.Als je steeds met de plant zijn draaien mee zou lopen. loop je rondjes linksaf. Immer geradeaus, maar dan linksaf goed geformuleerd Britt! (hihi ik heb lekker altijd 1 meer dan jij (onee 2, onee...)) Quote
mw vogel Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Leuke discussie, en geweldig off-topic Dit jaar had ik trouwens ook een paar stambonen die wonden (windden??), zonder stok, gewoon recht de lucht in spiralen (even niet opgelet welke kant op, sorry...). Om maar weer even op het onderwerp terug te komen Quote
Bit Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Ja érg offtopic wel. Bijna een eigen topic waard. Onze eigen Haagwinde ( of ook wel: pispotten ) ( = Convolvulus sepium ) = familie van de Ipomea; de hele mooie eenjarige winde.De pispot windt zich linksom. De Ipomea rechtsom, en sommige bleekkleurige linksom ( genen van de pispot ? ) Iedereen die de pispot kent, weet dat zijn lange uitlopers aan de basis van de plant in de hoogzomer, na de 1e bloei van het klimmende deel wat omhoog gaat, dat die liggende lange uitlopers geen draaiing vertonen. De Ipomea en de pispot doet dat precies gelijk. Echt geen draaiing te zien. Dan komt de lange uitloper ergens iets tegen, soms een meter of 2 verderop pas en verandert het gedrag van die liggende stengel opeens. Het kan zijn ( moet kennelijk ) dat de scheut best een heleboel verticalen tegen gekomen was, maar daar gewoon aan voorbij ging. En dan opeens vindt de plant het kennelijk wel genoeg. Besluit te gaan klimmen weer. Opeens wordt de horizontale liggende scheut een klimmer/winder en gaat klimmend de stuen die hij tegenkomt opeens weer benutten en verandert dan ook van karakter. De horizontale scheut heeft weinig blad; lánge stukken zonder knopen; maakt ook eventueel wortels.Onze gewone pispot is te misleiden. die kan je laten klimmen en winden, zowel links als rechtsom. Beide benut hij als je hem helpt, als hij maar kan groeien en omhoog komt. Laat je hem begaan slaat ie een winding over en gaat linksom verder.De Ipomea laat zich ook bedotten, maar laat je hem gaan, ontwindt die zich weer en gaar rechtsom verder. Zo ook de Wisteria. Lonicera ( kamperfoeli ) laat zich niet bedotten en stopt zelfs met groeien als je hem andersom dwingt. In ieder geval voor een best lange tijd. Ik heb altijd begrepen ( oude tv uitzendingen of boeken, dat ben ik kwijt ) dat bepaalde klimplanten de nabijheid van steun voelen. Zien / voelen / bespeuren. Whatever. Dat de draaiing al begint voor dat de plant de steun echt aanraakt. Ik heb dat ook meermaals echt opgemerkt. Het was toen het verhaal, dat daar wel onderzoek naar gedaan werd, wat dat voor effect precies is. Of dat het de afwezigheid van licht is ( lichtintensiteit ) of iets met luchtstroming. Men wist dat gewoon nog niet. Leuk wel. Soms weten ze iets nog niet. Ik vind dat wel mooi. Ik zou het leuk vinden als iemand zou weten dat er ook windende bonen zouden zijn die wel anders om draaien dan links. Ooit opgevallen trouwens, dat staande bonen ( zonder stokken ) ook een enigszins gedraaide groei hebben ? Alsof ze deels zich nog kunnen herinneren dat ze eigenlijk klimbonen zijn.Ik weet me alleen niet voor de geest te halen of dát links of rechtsom er uit ziet. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.