Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Struik- vs stokbonen

Riverdale27

Recommended Posts

Ik heb thuis voor volgend jaar een beperkte oppervlakte om bonen te oogsten, nl. iets minder dan 2 m².

Nu vroeg ik mij af wat ik best kon zetten qua bonen. Ik wil sowieso prinsessenbonen. Maar heb ik niet vééél meer oogst als ik stokbonen zet? Die groeien omhoog. Het enige nadeel is dan dat ik voorzieningen moet treffen, en mogelijk minder planten kan zetten?

In mijn Velt Handboek Ecologisch Tuinieren stond nl. dat de opbrengst ongeveer gelijk is per 10 m²... dus dat heeft mij aan het twijfelen gebracht.

Ik ben het met Drentenier eens,ook ik wil alleen maar stokbonen.

Makkelijker te plukken(rechtop staand)

Schoner en droger

Nadeel,als je het zo wilt noemen,je moet een paar stokken zetten.

Op een beperkte ruimte,kun je ervoor kiezen,om ze in wigwam-vorm te zetten,scheelt weer ruimte.

bonenstaak.jpg

Per stok kun je 4 á 5 bonen zaaien.

Neemt 1 stamboon niet minder ruimte in beslag dan 1 stokboon?

En vermits stokbonen een grotere opbrengst hebben, maakt het kwa productie weinig uit of je stam of stokbonen zet.

Mijn probleem met stokbonen is dat het op de meeste plaatsen gewoon niet past...in mijn tuin dan.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

waarom past een stokboon niet? dat past zelfs in een makkelijke moestuin (30x30cm vak)

Ik heb het eerder over het uitzicht.

Ik zet de bonen niet in de moestuin maar op andere zonnige plekjes in de tuin en daar past zo'n stelling niet.

Je kan ook gemakkelijk over stambonen heen stappen, bij stokbonen lukt dat niet

Ik vind de struikbonen veel lekkerder.

Ze geven ook eerder en veel langer vrucht, dus je oogst is veel beter gespreid waardoor je lekker lang verse bonen hebt. Of dat uiteindelijk meer opbrengt laat ik aan de experts over, maar het ontliep elkaar bij mij in elk geval denk ik niet veel.

Bij mij droogden de stambonen dit jaar ook snel uit waardoor ze draderig werden. De struikjes hadden daar geen last van.

Ik zet volgend jaar dus sowieso ook weer lage bonen.

Houd de reclameblaadjes van Aldi in't oog, daar staan soms suopergoedkope tuinartikelen in.

Ik heb er eens een hoop lange kunststof tuinstokken gekocht.

In tuincentra zijn die spullen verschrikkelijk duur.

In eerdere topics hierover zeg ik er altijd bij dat ik stambonen lekkerder vind dan stokbonen, dus vermeld ik het hier ook maar weer. Niet dat je je daar iets van aan moet trekken, ik ben geloof ik de enige.

Dat heb ik ook jaren geroepen, maar dit jaar had ik cobra stokbonen staan en die waren LEKKER!!!!!

is allemaal waar....

ook nog:

ikzelf vind stokbonen leuker en onze stamboon Prelude moet trouwens ook wel gesteund met een stokje en twee draden anders vallen ze om en gaat de boel smetten/rotten, dus zoveel meerwerk zijn de stokken niet

maar je houdt de vogels wat makkelijker uit de stambonen met een net

dit jaar maken we eens een kasteeltje: afwisselend een rijtje hoge boon en dan weer een rijtje lage

Nee hoor, ik droog de stokken niet.

Het geeft niet als ze wat uitlopen: als de bonen geoogst zijn, gaan ze gewoon met het oude loof weg.

Ik gebruik per seizoen 2 takkenbossen => als rijshout voor peulen/bonen en om jong zaaigoed te beschermen tegen vogels/katten.

Stel dat je zo'n omgekeerde V vorm als constructie gebruikt, meermaals achterelkaar en dan ertussen nog een rechte stok om het allemaal te verbinden (zie de foto iets hoger)... hoever zet je die stokken dan uitelkaar op de grond? 90 cm tussen de poten van één V? En 60 cm tussen twee V's in? Of kan het ook korter bij elkaar?

Ben alleen bang dat die stokken schaduw gaan werpen op mijn tomatne...

Kijk voor stokken ook eens rond in de buurt. Sommige mensen hebben bamboe in de de tuin staan en vinden het helemaal niet erg als er eens een paar stokken tussenuit worden gehaald. Dat spul kan enorm woekeren. Bij ons in de buurt staat een ontsnapte bamboestruik in het gemeenteplantsoen. Daar heb ik vorig jaar ongeveer 10 stokken uit gezaagd van ongeveer 3 meter lang

Groet,

Geert-Jan

Wij gebruiken tonkinstokken van 300 cm die kun je voor een prikkie krijgen bij fruittelers (gebruikte).

Wat betreft stam vs stok: over smaak valt niet te twisten, maar over soorten natuurlijk wel

Pronkbonen en snijbonen groeien altijd aan de stok, hebben een hoge en langdurige productie en zijn (vind ik) heerlijk.

Voordeel van pronkbonen is dat ze beter tegen voorjaarskou kunnen, dus je kunt ze al half april leggen en ze groeien door tot ver in oktober. Verder kun je pronkers als spercieboon, als snijboon en als binnenboon eten. Van alle markten thuis dus! En ook zijn ze nog eens heel decoratief, zowel in de tuin als op het bord. Wat wil je nog meer?

Ik gebruikte afgelopen jaar een oude rozenboog. Ging perfect....makkelijk plukken. Verplaatsbaar, maar wel zo mogelijk stevig verankeren omdat ze topzwaar kan worden en dan omslaan bij storm. Heb er voor 15 Euro nog een nieuwe bijgekocht voor komend seizoen.

Daarnaast bamboestokken van ca. 2,40 m. Zijn niet zo duur. Gaan minstens 5 jaar mee en zijn "elastisch" buigzaam. Tye-ribs(Hoe schrijf je dat? Tiewraps dus! Leve Robo! ) zijn erg handig om je bouwsel steviger te maken. Ervaringen met kunststofstokken zijn hier wat minder: die zijn aanzienlijk duurder en verbuigen makkelijk en gaan dan breken op de buigplekken. Constructie met palen en wat gaas kan ook. Hou er rekening mee dat stokbonen zich altijd winden in de richting van de zon/de klok.

Opbrengst aan stokken is aanzienlijk groter en schoner. Temeer omdat onder/langs de stokken ruimte is voor andere teelten of voorteelten. Ook hier lekkerdere en minder lekkere rassen en rassen met een lange spreiding in oogsttijd. (Professionele F1-rassen mikken vooral op zeer hoge opbrengst in heel korte periode).

Edited by Guest

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.