tomvdv Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 ik heb verschillende fruitbomen besteld en ga ze zaterdag oppikken.het zijn lage productiebomen van 12jaar oud.en heb ik de volgende vragen:-mijn grond heeft een harde toplaag van ongeveer 50cm, dien ik door de harde toplaag te gaan voor ik de boom plant?-dien ik bij de mesten vanaf ik de bomen plant?-ik wil 5 bomen zetten in het kippenren, dien ik de bomen te beschermen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Dat beschermen zou ik wel doen ja. Lage fruitbomen ztaan op een zwakke onderstam en hebben een zwak , kwetsbaar wortelstelsel, wat niet te diep wortelt. Kippen zijn krabbers. Spiegel beschermen ja, stam ook trouwens.12 jaar oud ? of een 1/2 jaar oud ? Zijn het jonge boompjes; het 1e jaar of niet mesten , of maar heel matig, daarna wel en ruim. en spiegel mulchen. Verder is snoei van belang, zie daar de vele topics over hier op het forum ( zie ook zoekfunctie ) Je vraag over die harde toplaag snap ik niet zo. 50 cm is eigenlijk geen toplaag meer. De kleine bomen wortelen eigenlijk niet veel dieper, niet op die zwakke onderstammen. Ze willen losse, vochthoudende vruchtbare grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomvdv Posted November 18, 2013 Author Share Posted November 18, 2013 dank u. eigelijk al mijn vragen beantwoord. ja ze zijn 12 jaar oud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 hmm. oké. 12 jaar oud. Leuk wel. Zijn het, zeg maar, afgedragen boompjes van een fruitkweker ? Die worden meestal rond die leeftijd gerooid. op 12 of 15 of 17 jaar , zoiets.Kan je best leuk plezier van hebben ja. Ik ben jaloers . Poten, oud hout iets uitdunnen met wat vervangingssnoei, ook om de boom straks in het voorjaar wat te ontlasten. In goede grond zetten en dik met compost of oude mest mulchen in half april. Iets voorraadbemesting strooien rond half maart, ruim vóór dat je gaat mulchen. Ik zou ze zeker verwennen. Die dingen krijgen een behoorlijke klap. Misschien vruchtdunning toepassen direct na bevruchting. Daar kunnen anderen een juistere tip te geven misschien. Ik zou dat wél doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts