Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Asperge-erwt


Bubbels

Aanbevolen berichten

Zojuist een zakje zaden van de "asperge-erwt" gekregen. Ze zien er leuk uit, peulen met een soort ruches, maar ik heb er eigenlijk nog nooit wat van gehoord. Google vertelt me wel al het één en ander, maar ik ben benieuwd of iemand hier ze al eens geteeld heeft.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik heb er zelf absoluut geen ervaring mee, maar ze staan in het boekje over vergeten groente dat wij hebben. Hij klonk mij als een interessante plant in de oren, dus ik heb hem op mijn 'ooit eens proberen'-lijstje gezet. Als je wilt kan ik de informatie uit dat boekje wel even overtypen?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me er ook een zakje van aangeschaft nadat ik erover gelezen had in het boek van James Wong.

Schijnt makkelijk te kweken en ze zouden weinig last hebben van ziektes. In het boek staat ook dat ze na de eerste oogst nogal zwak kunnen worden maar als je ze een beetje bijsnoeit en wat extra eten geeft, dan kunnen ze in de herfst nog een tweede oogst geven.

Nog een tip van het boek: oogst de peulen jong (niet groter dan 3cm) en snijdt ze fijn wanneer je ze klaarmaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, tóch. Hier. Ik wist alleen niet dat hij zo heette. Had zaadjes van een tuinbuurman gekregen vorig jaar. Geplant. Werden bij mij niet hoog, ging kruipen, maar een beetje laten gaan. Je zou alles moeten kunnen eten, ook gedaan, vond ze wat te vlezig/ vezelig, en de smaak kon mij niet écht boeien, maar dat soort opmerkingen heb je eigenlijk niks aan, moet je zelf proberen. Ik neem ze in ieder geval niet meer. Hij ook niet trouwens. Zelfs dat ie vast is eigenlijk , doet me weinig. De plant is al weg.

Wel mooie oranje-rode bloemen trouwens ( beetje klein wel )

 

Nog wat over de smaak : of eerder : de bite; die was wel fris. haast iets "onrijpe-komkommer-achtigs. Meer massa dan een peul dus. Grappig wél dus, maar nee. verder niet.

De zaadjes ( peulen ) kwamen van Vreeken, dat weet ik wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt,

Dan moet ik er nog een keer over na denken of ik hem dit jaar gebruik. Ik heb maar 2 m2, zie je. Misschien toch een gewone erwt of peul. Beter gebruik van de weinige ruimte.

Maar je heb gelijk. Als ik het niet geprobeerd heb, zal ik altijd nieuwsgierig blijven . Misschien eentje, dan. In een pot. Weer een pot erbij

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nee, ik wist het niet tevoren. Van heel veel groenten is niet bekend of er histamine of histamine-vrijmakers in zitten. En als het al bekend is, dan spreken diverse bronnen elkaar regelmatig nog tegen ook. Het is dus trial and error. Ik probeer eerst een klein beetje te eten van iets wat ik nog niet ken en voer het dan langzaam op. Zo gaat het hopelijk niet gigantisch mis als het mis gaat. De verschijnselen kunnen per persoon wisselen. Ik raak er super gestresst van alsof ik iets heel engs moet doen (ergere stress dan ik in het gewone leven ooit heb meegemaakt): mijn stresshormonen (cortisol o.a.) raken op hol. Dat betekent ook dat ik haast niet slapen kan, want ik schrik als ik in slaap dreig te vallen en schrik van elk geluidje alsof er een bom naast me af gaat (bv mijn man die zachtjes ademt, of een auto die in de verte rijdt). En als mijn man overdag kucht (om maar iets te noemen) dan schrik ik me ook het leplazarus. Bovendien krijg ik depressieve gedachten, alsof er iets heel ergs in de toekomst gaat gebeuren en het leven een en al ellende is. Iets waar ik niet op reageer en op een afstandje naar kan kijken. Maar leuk is het niet. Als het echt mis gaat met voedsel, kan het een tot twee weken, of soms langer, duren voor het weer een beetje leefbaar is. Vandaar het voorzichtige opvoeren van de hoeveelheid. Dan blijft de schade hopelijk beperkt tot 1 dag.

 

Het ligt dus niet aan het feit dat de asperge-erwt zo slecht zou zijn. Ik kan ook geen tomaten, spinazie, pompoen etc eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tjonge, heftig. Lijkt me harstikke vervelend. En moeilijk. Geen tomaat dan kan je dus ook geen tomatensaus ed. Moet je overal etiketten lezen enzo. Heftig . Gelukkig heb je een manier gevonden door voorzichtig te proberen maar toch... sterkte.

 

en nog even on topic Ik ben heel benieuwd naar de asperge-erwt. Ik heb wel mijn twijfels. Ik hou niet zo van vleugeltjes aan een boon. Ik twijfel of ik het ga proberen vanwege ruimte-gebrek. Ik wil een mand maken met stokken als klimrek en daar soja in zaaien voor edamame. Mischien dat ik daar één asperge-erwt bij zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga hem ook proberen dit jaar. Volgens mijn boekjes wordt ie maar 20 a 40 cm hoog en heeft ie geen klimhulp of steun nodig. Past best in een vergeten hoekje denk ik dus!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Off topic:

Endetjes: ik hoef niet op etiketten te kijken, want ik kan toch alleen maar voedsel eten dat niet langer dan een paar uur geleden geplukt is. Dus geen groenten uit de winkel en geen pot of blik. Scheelt weer etiketten lezen De tuin is voor mij levensnoodzakelijk.

 

On topic:

Asperge-erwt wordt niet hoog, maar wel breed. Als je het in een mand doet, is dat geen probleem de stelen steken er wel buiten uit. De stelen komen vanuit het midden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

alleen vers eten, dat lijkt mij nog moeilijker maar het scheelt inderdaad wel etiketten lezen

 

Ik had het idee dat de asperge-erwt een klimplant was. Dus een lage plant die breed wordt. Dan kan ik misschien nog wel wat plek vinden

 

ps. misschien voor mij een idee: "etiketten lezen" (ofwel wat op de achterkant van een zaadzakje staat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Ha, leuk om te zien! Als je wat zaden wilt hebben om te oogsten, moet je nu de diksten laten staan, want als je eerst oogst om te eten en dan pas voor de zaadteelt gaat, worden ze niet rijp genoeg meer (hoewel je in Frankrijk natuurlijk meer kans hebt). Ik denk dat daarom niet alle zaad van mij bij jou op kwam, het was geen goede zomer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een aantal asperge-erwten gezaaid, maar ze groeien echt maar heeel langzaam... laat staan dat er bloemetjes aan komen!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Hier is het helaas ook niet goed gegaan. Kort na het vorige bericht begonnen de planten een voor een te verwelken, en ik heb geen reden kunnen ondekken. (gebeurt hier regelmatig dat de wortels totaal van je plant zijn afgegeten door woelrat of zoiets, terwijl je boven de grond niets ziet). Maar dat was het dus niet deze keer.

Ik heb wel wat zaad geoogst, maar ik twijfel aan de kwaliteit. Ik ga het volgend jaar zeker nog een keer proberen, als ze op willen komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou wij hebben gister voor het eerst de asperge-erwten geproefd...

 

 

 

 

... what a whole load of NOTHING! Zowel de textuur als de smaak zijn nogal... afwezig. Nee, voor ons volgend jaar geen asperge-erwt meer!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...