Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

2e hands potten schoonmaken / etiket en lijm-resten

Featured Replies

Geplaatst:

Heb een serie potjes die ik wil gaan gebruiken later voor jam, gelei enz.

Ik heb echt een probleem om de etiketten er schoon af te krijgen. En áls me het al lukt, heeft dit soort potten een rest lijm op de pot zitten ( ook op deksels ( prijslabels ) die blijven maar plakken.

Ik krijg dat er slecht of niet af.

Zijn daar huismiddeltjes voor ? Plakresten en erg vastzittende labels en etiketten dus.

Geplaatst:

Wasbenzine. Ideaal voor dit soort dingen!

Bzzzz...

Geplaatst:

Spirutus, maar ik gebruik gewoon die schuurponsjes met zeep er in, werk ook goed wel hard boenen en geeft geen krassen op het glas door de zeep

Geplaatst:

nagellakremover werkt top

alleen niet op plastic gebruiken dit kan er dof uit gaan zien maar voor glaswerkt dit prima.

Geplaatst:

Gewoon in het water dagje laten weken en daarna met "vim" schoonmaken. Geen restanten van etiketten enz...

Geplaatst:

Inderdaad, als je de tijd hebt dan gewoon met water. Wij hebben laatst alle flessen en potten in een stucton met water gedaan en gewoon een dag laten weken, daarna met staalsponsje de restjes verwijderd. Je hoeft dan geen chemische troep te gebruiken.

Geplaatst:

Goed laten weken in een emmertje,en dan met lampolie op een doekje over de lijmresten vegen,dan gaat de lijm er af.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor de reacties sowieso.

Oké. Ik ga de 1 of andere tip wel gebruiken, maar de meest simpele; van gewoon een dag weken in warm water ofzo en daarna goed afschuren met schuursponsje, dát werkt dus alvast niet , want dat heb ik al achter me. Vandaar de vraag toch maar op het forum Nee, dit zijn écht lastige etiketten met dikke lijmresten.

Maar goed, die wasbenzine heb ik nog niet geprobeerd.

Nagellakremover ( ik ben een alleenstaande man ) zal wel dure grap worden. Voor een partijtje etiketten ? En is ook wel echte zooi he ?

Geplaatst:

bij action ofzo heb je al een flesje nagellakremover voor rond een euro geloof ik 250 ml.

klein beetje op een watteschijfje of wattenbolletje is genoeg.

zooi is het zeker maar heeft mij altijd geholpen bij hardnekkige lijmresten.

Geplaatst:

Er is ook speciale stickerverwijderaar. Werkt prima, ik doe alleen al zo lang met 1 flesje dat ik niet meer weet hoe duur het was......

Geplaatst:

Ik bedoel geen normaal schuursponsje hoor maar een speciaal voor pannen met soort schuurmiddel zeep achtig iets er in, kan gewoon niet op die naam komen pffff

Geplaatst:

Jaaaa greet goed zo, ja heb die goedkopen en zaten in een zakje, alleen zakje weg gegooid

Geplaatst:

vroeger op de huishoudafdeling/zeepvak gewerkt bij v&d....achja toen was ik nog sexy zeepsop!!

bijnaam dan,hé

maar die etikettenlijm deden wij altijd met spiritus en ik haal ze er ook nog wel eens af als ze natzijn met een aard. schilmesje schrapen

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Bit: Lie gebruikt purschuimoplosser in een spuitbus. En er was hier een jaar of wat geleden een hele discussie over. Bendes forumleden hebben toen hun potjes schoongemaakt met pindakaas( pindakaas op de lijmresten smeren en een dag/nacht laten weken..in lijm schijnt olie te zitten, en olie lost olie op oid..) is dat niet zonde in deze tijden riep ik nog? Tja een roepende in de pindakaaswoestijn was ik

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik leg de potten gewoon een uurtje of zo in een teil met warm soda water; op een gegeven moment zie je de etiketjes dan wel boven komen drijven en is het alleen nog een kwestie van goed afwassen.

Geplaatst:
  • Auteur

@Borderrose : dat heb ik ook al geprobeerd.

Die met de pindakaas is helemaal nieuw voor mij , ga ik uitproberen. En anders 1 van de andere opties. Ik laat het weten.

Geplaatst:

Die met de pindakaas is helemaal nieuw voor mij , ga ik uitproberen. En anders 1 van de andere opties. Ik laat het weten.

Als olie van de pindakaas zou werken,dan zal slaolie misschien ook wel werken.... toch??? Ik roep maar wat.

Ik ga het eens proberen.

Ikzelf week de potten in bloedheet kraanwater,en over het algemeen gaat alles er af,en dat binnen een uur.

De eventuele lijmresten pak ik aan met closetpapier en nagellak-remover van mijn dochter.

Geplaatst:

Als mijn dochter hoort dat haar pindakaas gebruikt wordt voor het schoonmaken van een potje.......oei

Maar ik geloof dat ik het morgen toch maar even stiekem uitprobeer als ze naar school is...

Geplaatst:

Als het niet met wasbenzine lukt, zou je nog met spiritus kunnen proberen. Lukt dat ook niet, dan is er nog thinner, dat lukt meestal wel, maar dan moet je pot niet van kunststof zijn. Met deze middelen hoef je ook niet zo lang in te weken, zoals met bv pindakaas of soda/zeepsop.

Geplaatst:

Lijm gewoon met papier en daar olie op.zo doe ik het en gaat goed weg.Echt papieren slaolie

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

en als niets helpt......

op de plakkende plek het nieuwe etiket plakken

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Dat doe ik soms ook!

Maar meestal flikker ik de potten met al te hardnekkige lijmresten in de glasbak en gebruik gewoon andere... Of is dat te simplistisch?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.