ferdinand Geplaatst: 24 november 2013 Geplaatst: 24 november 2013 Hallo allemaal, Ik houd voor mijn moestuin een wisselteeltschema aan in drie stukken:bol en knolgewassenkoolvruchtgewassen Dus na 3 jaar komt het weer op dezelfde plek. Ik vroeg me af of het nodig is om de grond af en toe ook een seizoen braak te laten liggen. Doen jullie dat ook? Quote
RobO Geplaatst: 24 november 2013 Geplaatst: 24 november 2013 neu, te weinig tuin voor zo een luxe teelt (braak=nietgewenstkruid)we doen wel 1 op 6, dus kleinere bedjes, die na 7 jaar weer dezelfde soort groente krijgenis iets ruimer en de kleinere oogst komt goed uit met maar 2 monden te vullen Quote
Jorg Geplaatst: 24 november 2013 Geplaatst: 24 november 2013 Nee, ik ook niet. Naar mijn mening heeft het vrij weinig nut om het stuk grond braak te laten liggen. Er zijn een hoop gewassen die nuttiger zijn dan het onkruid (of groenbemester/ kale grond). Je zou er bijvoorbeeld nog een bladgewassen groep bij kunnen nemen als oplossing, of zoals robo noemt meerdere kleine bedjes. Quote
mw vogel Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 Je kunt nog overwegen om binnen de teelt wat te wisselen, dus: in jaar 1 uien links en wortels/bieten rechts en in jaar 4 (hetzelfde vak dus) andersom. Dan realiseer je toch een soort teeltwisseling van eens per 6 jaar. Al werkt het voor een vak kolen helaas niet echt... Andere truc is om groenbemesters op lege stukken te zaaien. Bijvoorbeeld na vroege vruchtgewassen in september nog klaver of phacelia. Ik heb altijd het idee dat je er dan stiekem toch een soort extra teelt in zet Maar in jouw geval geen mosterdzaad gebruiken! Dat is namelijk familie van de kolen en dat wil je niet. Quote
HuubvG Geplaatst: 27 november 2013 Geplaatst: 27 november 2013 Niets verbouwen, geen onkruid maar ook geen andere gewassen. Bijvoorbeeld afdekken met karton en een laag mulch, compost, mest en mineralen. Dus niks eruit halen maar wel van alles toevoegen, zodat het bodemleven zich kan herstellen. Dat zou je ook met één bed om de zoveel bedden kunnen doen als je vaste bedden hebt. Een ruimere vruchtwisseling is altijd beter. Erwten mag je zelfs maar om de elf jaar op dezelfde grond zetten Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.