Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kiemremmers aardappel

RobO

Recommended Posts

Hi

Onze aardappels lopen nu al aardig uit, we slaan ze op onder de trap (onze koelste plek) en leggen er appeltjes bij voor wat etheen.

Nu heeft de "markt" het over bio-kiemremmers als biox-m (dat zou zuivere muntolie zijn).

Heeft iemand daar ervaring mee? Of een andere oplossing?

Mijn eigen oogst poters van Frieslanders liggen nog in de garage en er zijn nog nauwelijks puntjes te zien. Koud houden lijkt dus het beste.

Ach, poters, eigenlijk zijn het gewoon de krieltjes die ik heb overgehouden en nog niet heb gegeten. Ik kan ze net zo goed dus bewaren om uit te planten want die kleintjes schillen he....

Kun je ze niet buiten bewaren? In een krat en als het echt gaat vriezen dat je ze even naar binnen haalt?

Appels voor de ethyleen, stimuleert dat niet juist de kieming?

Mijn eigen oogst poters van Frieslanders liggen nog in de garage en er zijn nog nauwelijks puntjes te zien. Koud houden lijkt dus het beste.

Ach, poters, eigenlijk zijn het gewoon de krieltjes die ik heb overgehouden en nog niet heb gegeten. Ik kan ze net zo goed dus bewaren om uit te planten want die kleintjes schillen he....

Kun je ze niet buiten bewaren? In een krat en als het echt gaat vriezen dat je ze even naar binnen haalt?

Appels voor de ethyleen, stimuleert dat niet juist de kieming?

nee, bij aardappels en uien niet , daar geeft het kiemremming

http://nl.wikipedia.org/wiki/Etheen

http://nl.restrain.eu.com/aardappelen/consumptie-aardappelen/

bij bananen, appels zelf etc bevordert het de rijping wel, maar dat is een ander proces

etheen of ethyleen is hetzelfde gas en het is wat zwaarder dan lucht, dus als je de aardappels in een van onderen dichte bak legt en de appels er ook in blijft het gas in de bak hangen

ik ben wel benieuwd naar de optimale hoeveelheid appels per bak aardappelen.

http://www.agrotheek.nl/userfiles/file/84/kiemremming%20cons_%20aard__1_.pdf

zegt:

Ethyleen heeft in een concentratie in de bewaring van 10 ppm (12,5 mg/m3) een kiemremmende

werking. Met behulp van een generator volgens het systeem Restrain kan uit alcohol ethyleen gemaakt

worden.

Ethyleen is zéér vluchtig, waardoor een goede verdeling in de bewaring mogelijk is. Met behulp van een

sensor kan de concentratie ethyleen binnen de cel op hetzelfde niveau gehouden worden. Ethyleen kan

de knollen rustig houden, maar ondersteunende koeling blijft nodig om de temperatuur constant te

houden. Wel kunnen verdikte kiemen worden gevormd net als bij chloorprofam.

Na het stoppen van de behandeling lopen de ogen direct versneld uit.

heb een sommetje gevonden maar nog niet nagerekend:

De etheenproductie is een paar microliter etheen per kg fruit. In een ruimte van een paar dm3 gaat het dan over ppm's.

als het klopt heb je dus zeg 3 kg appels nodig om de 10 ppm te halen die het kiemen van aardappels in een dichte bak van 10 liter met 7 liter aardappels en 3 liter lucht remt. Lijkt me te veel dus.