Bit Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Wie kan mij helpen ? Ik zoek een soort van tussengerecht waarbij een rijke oudere witte Bourgogne gedronken gaat worden. Voor de wijnliefhebbers onder ons: het is een érg rijke, geurige, 20 jarige ( 1993 )De wijn is het uitgangspunt en ik zoek er een recept bij wat past.Het mag geen groot eterig gerecht zijn; het hoofdgerecht komt daarna nog. Zelf denk ik aan iets van wit vlees of gevogelte ( kalkoen ? ) Ik weet het eigenlijk niet goed. En kom al helemaal niet op een goed ( niet te moeilijk graag ) recept voor iets kleins. Het is voor een man of 4-5. Wie heeft er tips. Alles mag.. Out of the box: álles ( het hoeft niet persé klassiek te zijn, al is de wijn er wél naar ) thnx bij voorbaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Ben al een tijd aan het googlen natuurlijk en er komt een hoop langs, maar eerlijk gezegd is het allemaal erg ingewikkeld. Krab is wel dé klassieke combi met een mooie volle witte bourg.Heb ik nog nóóit krab gemaakt, en ik vind het ook 3x niks dat gedoe aan tafel met die schalen enzo. Is goede krab ook gewoon als vlees ( zonder dat gedoe met de schalen ) te krijgen bij een echt goede vishandel ? En wat voor licht sausje maak ik daar bij ? Krab lijkt me vrij duur ook wel. Op zich mag het wat kosten, maar toch. Dan kom ik op kip. ( zwarte-poot-kip ? ) iemand daar een lekker en niet te ingewikkeld recept voor ? Als tussengerecht dus he ? Geen gedoe er omheen, gewoon kip, reepjes borst bv, met een licht sausje ? geen groen ( die prut moestuin ) Héle andere ideeën ook welkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Iets met garnalen niet duur.Kleine hapje of garnalanfonduetje met geurende soepje afgedekt met een korstdekentje Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Even mijn AMUSES boekje bij gepakt.Misschien nu ideetjes Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Je kunt natuurlijk met je vishandel overleggen wil je toch voor krab gaan. Ze kunnen over het algemeen bijna alles leveren alleen moet je sommige dingen gewoon even bestellen. Als je een goede kip hebt is het vlees op zichzelf al heel lekker. Als het een tussengerecht is kan je met een eenvoudig korstje (pistachenoten bijvoorbeeld) een basic gerecht op tafel zetten met de nodige kwaliteit zodat je wijn in de hoofdrol kan blijven. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Kort gebakken coquilles met iets lekkers erbij ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 bit....drink je die wijn ook bij het hoofdgerecht?[misschien stel ik wel een hele domme vraag, maar wat mij erg opvalt is dat er tegenwoordig van alles en nog wat door elkaar gegeten wordt, ik eet nooit 2 diersoorten in een maaltijd]anders zou je een tussengerechtje kunnen maken van hetzelfde dier wat als hoofdgerecht gepland staat.. oef......krijg denk nu bijna het hele forum over me heen met deze culinaire suggestie maar u weet:in die Beschränkung zeigt sich die Meister! [ik weet Bourgogne is een franse wijn!!!!!!!!] Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Ik zou voor kalf gaan bij deze wijn: Bereidingstijd0 - 30 minuten KalfsoesterAantal personen4Ingrediënten4 Kalfsoester2 eetlepels bloem1 eetlepel boter50 gram zwarte olijven, zonder pit, fijngehakt50 gram groene olijven, zonder pit, fijngehakt2 teentjes knoflook, fijngehakt1/2 middelgrote ui, fijngesneden1 vleestomaat, gepeld en fijngesneden2 eetlepels olijfolie2 eetlepels droge witte wijnzout en peper uit de molenBereidingswijzeNeem de kalfsoesters een half uur vooraf uit de koelkast. Bestrooi ze rondom met vers gemalen peper en bloem en klop daarna het overtollige bloem eraf. Verwarm de boter in een pan met anti-aanbaklaag en bak hierin de kalfsbiefstukken, om en om, mooi bruin en nog rosé van binnen. Neem de kalfsbiefstukken uit de pan, bestrooi ze met zout en houd ze warm. Verwarm de olijfolie in een pan en fruit hierin de ui en de knoflook zonder te kleuren. Voeg vervolgens de olijven en de tomaat toe en fruit dit ook even aan. Blus het geheel af met witte wijn, laat het enkele minuten zachtjes doorkoken tot het vocht vrijwel verdampt is. Breng met peper op smaak en schep op elke kalfsbiefstuk wat olijventapenade. (Maak de tapenade eventueel fijner met de staafmixer). Lekker met couscous en gebakken courgettes. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Dank u, dank u..... voor het meedenken alvast. Kalf kan, maar dit is eigenlijk geen tussengerechtje meer he ? Olijven zijn dodelijk voor de wijn, maar die kan je skippen. De dingen van Thea zijn dan weer aan de kleine kant, en die met die groente is weer te groen. @ Greetje. Er zit een gerecht vóór met een andere chardonnay, en er komt een stoofpot na met een oude Barollo en daarna een oude Rhonewijn, en een port na. of nog een zoete erna. weet ik niet. meer ideeën welkom hoor ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 (edited) Moet je RoBo niet even aanschrijven? Die weet vást wel wat... Enne: .... of nog een zoete Erna.... Edited November 27, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Goed idee ja. Maar die leest dit toch óok wel ? En er zijn er meer he ? die van iets lekkers houden en dingen zelf graag samenstellen. Zie mij niet als te poehaa-erig he ? door dit topic. Ik doe zulke dingen al jaren niet meer. Maar goed. Het moest er weer es van komen. En de vrienden kunnen lekker koken, dus zijn wat kritisch. Maaaarrrrr: als het maar gewoon lekker is. is het goed hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Zalm gevuld met brood&champignons en overgoten met een sausje van cham/paddenstoel...heeft niet groot te zijn, een mooi tussengerecht Of deze: http://lacuisinedagnes.com/?p=435 Zoek eens op dodine saumon.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Er zit een gerecht vóór met een andere chardonnay, en er komt een stoofpot na met een oude Barolo en daarna een oude Rhonewijn, en een port na. of nog een zoete erna. weet ik niet. meer ideeën welkom hoor !Eerst de wijnen kiezen, dan de gerechten erbij: dat vind ik ook de juiste volgorde.Ik twijfel over de volgorde Barolo -> Rhône. De tannines van de Barolo kunnen de Rhône wegdrukken. Andersom kan - als het echte een mooie Rhône is- de Barolo erna (daar is ze weer) wat hard overkomen.De afsluiter: een beetje fatsoenlijke Sauternes vind ik iets specialer dan port. En ik mis nog de malt whisky voor bij of beter na de koffie. Je maakt het veel gemakkelijker door uitsluitend één soort Aldi slobberwijntje te schenken Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Tussen de grotere wijnen ( het zijn sowieso te veel grote wijnen, maar ik doe niet meer zo vaak van dit soort etentjes, dus die wijnen moeten nu eenmaal ) zit veel ruimte en tijd van brood en water en nieuwe glazen. De Rhone gaat wel , ga ik vanuit na de barollo. Hoewel het een mooie Barollo is, de Rhone is nog zwaarder ( een Cornas van Verset van een mooi jaar ) en redt dat wel na de barollo. Beiden zijn even oud.De Sauternes heb ik niet en gaat er ook niet speciaal voor komen. Na de laatste rode ( misschien meerderen ) komt er na pauze en water een Coteaux du layon, en nog een nipje Trockenbeeren-ding uit Duitsland. Veel gebakachtig spul en uitbuiken en keuze uit iets sterkers ja. Of we drinken de restjes op. Zien wel. Ik ben helemaal niet zo'n drinker, dus ik neem overal maar een bodempje van, en ruik vooral. Geen kerstdiner overigens hoor Over 2 weken al. De flessen staan al een tijdje rechtop Het moet kreeft worden ( bij dit topic blijven Bit ! ) denk ik. Zijn er mensen die daar wat meer gericht iets over / mee weten ?Ik denk aan stukken kreeftvlees, niet zo veel, met een heel neutrale , niet overheersende lekkere witte dressing , ietsje maar, erover heen. Iemand daar een idee voor ? Opmaak bordje ? Hoeft allemaal niet veel te zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Deze van smulweb: Staat als hoofdgerecht maar kan met mindere hoeveelheden wellicht als tussengerecht? Simpel gerechtje zo te zien...momenteel staat de bieslook nog vers in de tuin. Kreeft met gestoofde zeesla en kreeftenjus Bereidingstijd: 30-60 minutenIngrediënten voor 4 personen800 gram zeewier -1 sjalot -2 vers gekookte kreeften -boter -1/2 dl. witte wijn -4 dl. kreeftenbouillon -5 klontjes koude boter -2 eetlepels vers gehakte bieslook -peper BereidingswijzeIn plaats van grote kreeften, kunt u ook twee keer de genoemde hoeveelheid kleine kreeften gebruiken. Doe de zeesla in een vergiet en spoel de zeesla onder de stromende koude kraan gedurende enkele minuten. Hak het sjalotje. Breng water aan de kook en blancheer de zeesla vervolgens voor drie minuten in het kokende water. Neem de zeesla met een schuimspaan uit het water (niet weggooien!) en laat de groente uitlekken. Kook de kreeftenbouillon tot de helft in, breng de saus op smaak met wat peper en zout en klop er vlak voor het serveren viervijfde van de klontjes koude boter door. Roer de bieslook tenslotte door de saus. Verwarm de kreeften in kokend water (van de zeesla). Haal het vlees uit het karkas en de scharen en houd het kreeftenvlees warm. Knijp de zeesla goed uit en hak de groente grof. Fruit de sjalot glazig in de resterende boter. Fruit de zeesla even mee en blus af met een scheutje wijn. Breng de zeesla op smaak met wat peper. Verdeel de zeesla over de warme borden en leg de kreeftenstaarten en -scharen hierop. Schep de saus rond het gerecht. Lekker met tagliatelle met zeewier. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 Over 2 weken al. Iemand daar een idee voor ? Opmaak bordje ? 2 weken.. Nog even snel kiemgroenten regelen (eventueel heb ik wel wat voor je) en zaaien? Altijd ideaal ter decoratie!De makkelijkere soorten zoals mosterdkers, radijskers en tuinkers kan je ongeveer na 'n week oogsten, dus dat moet nog te doen zijn. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 28, 2013 Share Posted November 28, 2013 komtie krabkroketjes a la Holtkamp met een klein beetje garnering(is even werk maar het kan allemaal van te voren) http://www.foodtube.nl/video/1219/De-Holtkamp-garnaalcroquet-het-videorecept maar dan met krabvlees wij hebben ze een paar keer gemaakt en ingevroren, even opletten bij het bakken ivm kapotbakken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted November 28, 2013 Author Share Posted November 28, 2013 Okok !! Hij kwam en overwon. RobO. Die kroketjes gaan het worden denk ik. Heel leuk. Trouwens ook superidee van dennis, maar niet nu. Ik hou de andere recepten achter de hand.Bedankt voor de hulp. Trouwens, misschien wat ver af van de moestuin, maar koken-algemeen mag toch best hier ? Wil het er een béétje gezellig uitzien, maak ik wel een foto van de tafel . Thnx !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 Kroketjes gaan het niet worden dus. Ook geen hele recepten. Sorry voor degene die die moeite namen een heel recept uit te zoeken. Ze zitten trouwens in mijn kooknotities verzameling. Thnx daarvoor. Oké. Etentje is zaterdag. Ben bij de vishandel geweest vorige week om es te zoeken. Daar zeiden ze me ( het is een goeie zaak : 'Schmidt" welbekend in weide omtrek van Rotterdam ) dat de krab die ik wil eigenlijk gewoon plain gegeten dient te worden. Elk sausje wat je er bij geeft doet af aan de krab zelf. Ze verkopen voor me , lekker makkelijk , al uit de schaal gehaalde krab. Wel duur hoor, maar mag voor deze gelegenheid. Het wordt dus plain krab. Mja. Alleen maar krab zo op een bordje gedumpt ? En het is al niet veel natuurlijk.Iemand een ideetje voor de opmaak ? Gewoon maar op een blaadje veldsla ?Ik snap dat het wat al te onzeker overkomt kwa vragen steeds weer over hetzelfde, maar eerlijk gezegd, nog nooit iemand krab voorgezet ( waarom dóe je dat dan Bit ? .... ja ja ... die wijn he ? ) De andere gerechten zijn al klaar kwa ideeën. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted December 11, 2013 Share Posted December 11, 2013 Kan je niet zelf crakers/broodjes zelf bakken.met kruiden voor de krap?aleen water/bloem/oliefolie/dillie sesamzaadje/tijm/biesloof/gebakkenuitjes?Heel plat drukken/rollen en afbakken. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Mmmmmm, ik zou ook voor de Coquilles gegaan zijn...met botersausje en stukje geroosterd brood....... Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 Inderdaad, maar ik denk dank aan bladerdeeg. Mooie bladerdeeg, stengels van snijden, bestrooien met een kruidje, plain zeezout, sesam, maanzaad, aneth of iets anders. Afbakken, kan van te voren. En dan die ezelsoren erbij..die alleen met zeezout bestrooien het allerliefst gerookt zeezout. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted December 13, 2013 Share Posted December 13, 2013 MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 15, 2013 Author Share Posted December 15, 2013 Jullie zijn duidelijk grotere kokers dan ik. Het is heel simpel geworden, dit tussengerechtje. Het is dus King-Crab geworden . Helemaal plain. op een blaadje Little Gem.En het was hemels ! ( en de wijn was helemaal top, zo óók de combinatie !! ) Weet ik wel. Met koken heeft de keuze niet veel te maken, met kiezen des te meer. De keuze is zeker aan te bevelen.Daarbij komt dat ik dit gerecht zo op het bordje had, de andere gerechten waren al werk genoeg ( ben toch 2 dagen bezig geweest..... Maar goed, ik ben de rest van de feestdagen vrij van verplichtingen tot voorzetten eetbare zaken aan andere mensen, ik schuif alleen maar aan verder Beloofde foto ( ik hoop dat de persoon die toch op de foto staat dat niet echt erg vindt ?, maar die leest hier toch niet mee ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mariekeenfrance Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Fijn dat het zo geslaagd was, maar even een opmerking.... is dat een mobieltje dat ik daar zie liggen op tafel??? Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts