Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tuin verhuizen?

Boerinneke

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Nou mijn wens is uitgekomen hoor, we gaan verhuizen naar een huis met een grotere tuin waar ik een moestuin kan beginnen.

Ik huur nu een stukje grond voor een moestuin bij een vereniging en die moet ik dus op gaan zeggen. Ik vroeg me dus af in hoeverre ik de planten die nu in mijn huurtuin staan, op kan graven en mee kan nemen?

Met name mijn knoflook. Dit jaar voor het eerst gezet (10-10 etc, je kent het wel) en het staat al flink boven de grond. Kan ik die nog uitgraven en meenemen?

De aardbeienplanten wil ik ook graag meenemen, het zijn lambada's die ik voor het eerst heb. Staan erin sinds augustus of september, het waren uitlopers van een collegatuinierder. Is dat nu nog handig?

En bessenstruiken? Staan er pas twee jaar en beginnen nu een leuke oogst te geven. Die kan je in de winter juist goed verplanten toch?

Verder nog een hoeveelheid kruiden. Ik vrees dat als ik ze nu ga verplaatsen, ze kapot gaan. Er staan bijvoorbeeld salie, tijm, rozemarijn, peterselie en bieslook. Die bieslook was een projectje, wou niet opkomen maar nu lijkt ie dan toch wat te gaan doen.

Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen!

Ach, ik zou zeggen: wat zijn je keuzes? Niet veel meer dan a) proberen en b) laten staan (of vernietigen, afhankelijk van hoe leeg je je tuin moet opleveren) denk ik? Dus ik zou gewoon gaan voor a onder het mom van wie niet waagt wie niet wint. En als dat (te) veel werk is zo met de verhuizing er nog bij, dan alleen de planten meenemen die je het liefst wilt houden. Je ziet dan vanzelf wel of ze het wel of niet doen in je nieuwe tuintje toch?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Kratje of box erbij, en bv de knoflook met flink wat grond er aan in de kratten op elkaar gepakt. Kruiden ook. Bessen sowieso, die laten zich nu goed verplaatsten, het liefst met zo veel mogelijk wortels en grond er aan vast. Komen er te weinig wortels mee met uitgraven, eventueel de bessen iets uitdunnen kwa hoeveelheid takken ofzo ( aan de grond wegsnoeien bv )

gewoon proberen, ook de aardbeien hoor. Anders zijn ze sowieso weg. En nu heb je ( het vriest nog niet ) best goeie kans.

Knoflook goed diep uitspitten. Ik heb het ook eens gedaan, toen had ik de knoflook staan op een plek waar ik uiteindelijk iets anders wilde zetten.Wat Bit zegt: kratje erbij.als het toch erg koud is vlak na verplanten wat inpakken met blad. Kruiden en aardbeien hetzelfde(wat "bestrooien"met blad).

Succes! (En gefeliciteerd, fijn voor je )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Wat heb je te verliezen?

Gewoon alles uitplanten en meenemen

De meeste plantjes zijn nu toch in een soort van winterslaap en zullen die verhuis wellicht wel overleven. En zo niet, als je ze laat staan ben je ze ook kwijt, toch?

Bekijk het positief, je zal er in elk geval uit leren wat wel en wat niet kan…

Dank jullie wel voor alle antwoorden! Ik heb zelf inderdaad niets te verliezen, maar als de plantjes gegarandeerd hartstikke dood gaan dan laat ik ze liever staan voor mijn opvolger (ben tegen plantenmoord ). Maar als er ook maar een kans is dat ze het gaan overleven, dan gaan ze mee!

Ik ga denk ik even vragen aan de huidige bewoner of ik alvast e.e.a. in zijn (nu) lege moestuin mag zetten. Dan kan ik gaan graven nu het nog niet vriest. Ik vrees dat het in januari (wanneer we de sleutel krijgen) wel eens helemaal anders kan zijn met het weer!

Nogmaals, bedankt voor de tips, ik durf nu in ieder geval met een gerust hart de schep onder mijn planten te zetten

Wij zijn ook aan het verhuizen en we hebben de afgelopen weken alle planten ruim uitgegraven en in grote potten en bakken gezet, totdat we ze volgend voorjaar op de vaste nieuwe plek kunnen zetten. Nu staan ze nog buiten maar als het echt hard gaat vriezen zetten we ze overdekt in mijn nieuwe kasje ( een erg licht schuurtje met lichtdoorlatende dakbedekking)