Jump to content

Waarom pas zaaien in maart/april?

familymen

Recommended Posts

Klein vraagje, ik ben nog maar beginnend moestuinier en zit natuurlijk met veel vragen. Deze is er eentje ik lees hier op het forum dat je dr grond klaarmaakt in december om in de lente te beginnen zaaien. Maar nu heb ik onlangs verschillende zakjes zaad gekocht en toch vind ik dan dat er ook al vrij veel groenten zijn die kunnen gezaaid worden vanaf januari (spinazie, wortelen,...) Is er een reden waarom jullie dat niet doen en waarom wachten jullie echt pas tot maart/april?

Is mss een niet al te slimme vraag maarja....

Spinazie en wortelen die je al in januari in de volle grond kunt zaaien? Staat er niet op dat je het in januari in een kas of binnen moet zaaien?

Ben wel benieuwd naar welke soort wortelen jij dan hebt, die je al zo vroeg zou kunnen zaaien!

Bij de uitleg van de amsterdamse bak wortelen staat, zaaien onder glas of plastiek tunnel vanaf 2de helft van december tot eind februari. Ik zou deze natuurlijk wel onder platiek tunnel zetten...

Jawel, dat kán ook wel ( soms ), maar zoals je nu ook zegt : in tunnel of onder glas. Spinazie kan je al heel vroeg zaaien; zeker in een koude kas of onder glas van platte bak ofzo. Spinazie kan veel koude hebben, groiet dan ook nauwelijks hoor, maar gaat wel. Is het dan opeens lekker zacht weer, gaat het groeien en stopt weer als het te koud wordt. Gaat het opeens in maart elfstedenweer worden, dan heb je wel een probleem maar met veel kunst en vliegwerk is het ook daar doorheen te trekken.

Het kán allemaal wel, maar vergt dus veel aandacht, veel groene vingers gevoel, best veel moeite ook kwa tijdsinvestering: koude bak afdekken bij nachtvorst, deklaag er weer af bij mooi weer de volgende ochtend, er weer op bij betrekken lucht en aantrekken vriezende oostenwind enz enz.

Sommige groentes kunnen heel wat koude hebben, een aantal wat minder, sommige niks, enz enz.

Wat mij betreft is de reden vooral dat je er niet overdreven veel tijdwinst mee behaalt. De later gezaaide groenten halen de met koudere omstandigheden gezaaide en door diezelfde koude langzaam groeiende groente wel weer bij. Daarnaast is het kiem en uitvalpercentage over het algemeen wat groter.

Mijn advies is dus, lekker wachten tot ergens in februari, maar zelfs dat is vaak nog te vroeg (in ieder geval voor zonder vliesdoek of onder glas).

Het kán allemaal wel, maar vergt dus veel aandacht, veel groene vingers gevoel, best veel moeite ook kwa tijdsinvestering: koude bak afdekken bij nachtvorst, deklaag er weer af bij mooi weer de volgende ochtend, er weer op bij betrekken lucht en aantrekken vriezende oostenwind enz enz.

Dat is de reden dat ik wacht op de lente.

Tomaten, pepers en paprika's zaai ik wel al in Januari en februari.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Het is in feite gewoon een kwestie van je in te houden en nu nog NIET te zaaien ... maar dat is lastig, héél lastig.

Vooral als er een 10-tal pakjes zaden liggen te wachten

In volle grond is het inderdaad te vroeg ... maar er zijn alternatieven.

Wortelen van het type 'amsterdamse bak', 'mokum' enz die kunnen inderdaad gezaaid worden eind dec, begin jan. (onder glas, of tunnel)

De kiemplanten van deze soort wortel kunnen vriestemperaturen tot -8° aan.

Vermits ik me toch nooit kan inhouden tot jan/feb heb ik gisteren in de tunnelserre al 3 rijtjes Mokum gezaaid .... we zien wel wat het geeft hé.

Spinazie kan idd ook goed tegen koude temperaturen, maar dan groeien ze wel niet (of heel weinig), dus in feite kan je beter wachten tot feb/maart ... .

Tomaten zaai ik pas (binnen uiteraard) in maart, want die groeien heel snel. Als je in jan/feb al zaait krijg je heel lange planten die naar het venster groeien en veel te groot worden.

Bij pepers en paprika kan dat wel, die groeien immers veel trager.

Tuinbonen kunnen nu ook al gezaaid worden.

Ik heb ze, als test, gezaaid in okt. Ze zijn nu ongeveer 20cm hoog ... deze groeien dus wel goed in koude(re) temperaturen ... alhoewel je nu niet echt van koude temp kan spreken bij ons .... smorgens is het 7-8°!

Hmmm maar denk je dan dat het onder glas niet kouder wordt dan -8? Vorig jaar winter herinnere ik me nog temperaturen van -15 en ik vermoed dat het in mijn koude bak dan ook echt wel behoorlijk koud gaat worden. Dat is dan weer zo jammer van de wortelzaailingen!

(Alhoewel zo vroeg zaaien ook al wel aantrekkelijk klinkt....)

Overigens is het dit jaar voor het eerst dat ik 2 koude bakken heb, dus heel veel ervaring heb ik er nog niet mee.

De natuur is zoooo onvoorstelbaar he.

Zoals het er nu weer uitziet..... we zijn bijna nieuwjaar en het heeft hier (Antwerpen) nauwelijks gevroren.

Waarschijnlijk zal de winter dan ook weer beginnen in januari, de seizoenen schuiven gewoon op.

Daar gaat mijn planning voor volgend jaar qua zaaien dan weer. De plantjes langer binnen houden is dan de boodschap, en hopen dat de zomer lang genoeg gaat duren voor degelijke resultaten.

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

In mijn glazen kas is het 's nachts misschien een graad minder koud dan buiten. Het is er wel gemakkelijker te verwarmen. Ik gebruik daar isomo-platen voor. Dat doe ik als ik de tomaten in april in de kas zet.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 2 weeks later...