citroen Geplaatst: 28 december 2013 Geplaatst: 28 december 2013 Wie heeft er ervaring bij het gebruik van bentoniet op zandgrond Quote
Castaneda Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Ik heb ervaring in de zin dat ik het er op heb gegooid 2 jaar geleden (zandgrond in Akersloot), maar ik zou niet kunnen zeggen wat het effect ervan is. Ik kan alleen zeggen wat ik er theoretisch van weet, maar dat zal je zelf waarschijnlijk al hebben opgezocht als ik je zo kan peilen... We hebben hier wel prachtige grond moet ik zeggen, ziet er prachtig uit (structuur), ruikt lekker. Maar ik kan met mijn blote ogen niet zien hoe het met de mineralen, bacterien, schimmels en ander bodemleven gesteld is. Als je werkelijk wil weten wat voor effect het heeft zul je daadwerkelijk moeten gaan meten denk ik, bodemkwaliteit, kwaliteit van je planten (Brix) etc. Of testen door stukje met en stukje zonder te telen. Ik heb daar nooit de moeite voor genomen. Ik vind het altijd moeilijk iets zinnigs te zeggen over de werking van dit soort dingen (gesteentemelen, micro-organismen), ik kan het met mijn ogen niet opmerken. Wel ben ik meer dan overtuigd door de theorie erachter. Bentoniet kan wat mij betreft dan ook niets dan positief zijn op je zandgrond. Maar daadwerkelijke tastbare bewijzen heb ik niet... Quote Comprehend and copy Nature
aalterse-willy Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Ik heb het nog niet gebruikt maar wel al besteld.Het zou de zandgrond toch danig verbeteren naar het schijnt. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
GTman Geplaatst: 1 januari 2014 Geplaatst: 1 januari 2014 Ik heb het hier in de moestuin gebruikt. Eerst heel de tuin afgedekt met een laag bentoniet (een hele zak van 40 liter) en daarna ingewerkt (leek net alsof het gesneeuwd had). Er moet worden gezegd dat de structuur van de grond een heel stuk is verbeterd! Eigenlijk moet je het wel een beetje inwerken want als er een laag op de grond blijft liggen dan zal het een kleikorst vormen, dat is niet het gewenste effect lijkt me.Zelf heb ik een jaar geleden ook rond deze tijd de bentoniet gestrooid. Ongeveer een maand na het strooien van de bentoniet is er een kuub potgrond gestort, dat is ook licht ingewerkt. De voedingsstoffen zullen minder snel uitstromen en humus vormt ook sneller bij klei dacht ik. Als de grond nog gemulchd wordt zal er nog minder uitstoming van voedingsstoffen zijn. Quote
citroen Geplaatst: 4 januari 2014 Auteur Geplaatst: 4 januari 2014 Gt man ,mag ik vragen over hoeveel m2 ,je die 40 l bentoniet hebt uitgestrooid ?eigenlijk was mijn vraag ,wat als je er teveel van inwerkt ? ,ik dacht dat het voorschrift 50gr per10 m2 was Quote
GTman Geplaatst: 10 januari 2014 Geplaatst: 10 januari 2014 Het is al weer een jaar geleden dat ik dat heb gedaan. De tuin is rond de 50m2, waarschijnlijk was het ook wel een beetje veel hoor . Toch denk ik niet dat je snel te veel kan gebruiken. Wel moet je bentonietkorrels goed inwerken anders krijg je bonken klei in je grond. Toch is de structuur van de grond aanzienlijk verbeterd! Quote
jasmin Geplaatst: 24 februari 2014 Geplaatst: 24 februari 2014 Gt man ,mag ik vragen over hoeveel m2 ,je die 40 l bentoniet hebt uitgestrooid ?eigenlijk was mijn vraag ,wat als je er teveel van inwerkt ? ,ik dacht dat het voorschrift 50gr per10 m2 was Ik hoop dat er nog andere mensen kunnen antwoorden op dezelfde vraag. Ik heb dit weekend 10 liter bentoniet uitgestrooid, ik had te weinig voor 80 m2 , met licht uitstrooien, en na het inharken was ik nou niet onder de indruk van het effect. Het gaat mij puur om structuurverandering van de zandgrond. Een dag later nog eens gevoeld en gekeurd... op een manier dat ik me afvraag of ik er nog meer over ga gooien. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
simonvb Geplaatst: 6 januari 2017 Geplaatst: 6 januari 2017 k heb de afgelopen twee jaar compost (als mulch) op de tuin gebracht maar het blijft in de zomer vaak zeer droog op pure zandgrond. Ik merk wel dat mulchen helpt maar misschien dat het gemengd met betoniet nog veel beter gaat. Hoe zijn de ervaringen? (laatste bericht is al van 2011) Quote
simke Geplaatst: 7 januari 2017 Geplaatst: 7 januari 2017 Hoi Ik strooi een laagje tussen mijn composthoop. Bij het opbouwen van de hoop. En ik heb mijn vakken van kool en blad en wortel er mee gedaan. Moet ik wel zeggen dat ik mijn tuin voed op de bd wijze. Gr simone Quote
GTman Geplaatst: 15 januari 2017 Geplaatst: 15 januari 2017 De problemen met de lichte zangrond heb ik hier ook gehad. Na een aantal jaren achtereen veel bentoniet goed uit te strooien in de tuin én gecombineerd vrij veel compost op te brengen is de structuur goed verbeterd. Zo heb ik aan het begin een bigbag met potgrond opgebracht.Ook combineer ik dit met een mulchlaag van compost.In de zomer is de grond gelukkig niet meer zo droog, dat komt ook wel deels door de mulchlaag. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet veel meer in de achtertuin doe aangezien ik nu al weer 2 jaar bij een volkstuinvereniging zit (zware klei). Quote
sluipwesp Geplaatst: 8 februari 2022 Geplaatst: 8 februari 2022 Ja ik weet het, het is al even geleden dat iemand hier reageerde maar toch wil ik mijn vraag stellen. Ik vraag mij namelijk af of kattenbakvulling bentoniet is? Zo ja dan kan het hier interessant zijn als grond verbetering. Quote
rorror Geplaatst: 8 februari 2022 Geplaatst: 8 februari 2022 (aangepast) @sluipwesp Niet alle kattenbak vulling is bentoniet. Om zeker te zijn wat er in zit, even achter op het label kijken. Vraag me af wat het hoofddoel is van benoniet uitstooien in de tuin. Vasthouden van vocht en voedingsstoffen? Want als dat uit elkaar valt lijkt mij het op lange termijn geen goed iets. Je wilt volgens mij iets wat een korrel blijft de rest van zijn leven, zodat deze zijn functie kan behouden. Op bonsai website hebben ze veel verschillende kattenbak vulling uitgetest en 90% komt niet door de test. Wat is er getest? - Vocht/Voedings/Zuurstof opname. - Klont vorming of geen klontvorming. (alles wat klont valt af, valt uiteindelijk steeds verder uitelkaar) - Of de korrel bestand is tegen meerdere bevriezingen en ontdooien. (alles wat na een paar x bevriezen en ontdooien uitelkaar valt, valt af. kan in de vriezer getest worden.) - Geparfumeerd of niet, zo ja eerst uitwassen. Ik gebruik zelf deze kattenbakkorrel (in potten dan wel) https://www.dierplezier.nl/products/linda-moler (andere benamingen: Diatomaceous Earth, Turface, Terramol, Turface) Maar je kan b.v. ook Zeoliet of Bims gebruiken, hebben ook de zelfde eigenschappen. Al die namen die ik net opnoemde vallen niet uit elkaar. En vaak zelfs in bulk te krijgen. dacht iets van 90euro voor een bigbag vol. 8 februari 2022 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
sluipwesp Geplaatst: 8 februari 2022 Geplaatst: 8 februari 2022 Dank je wel @rorror dat is veel informatie! Het doel van het uitstrooien van bentoniet is inderdaad het vasthouden van vocht en voedingsstoffen. We zitten hier op zavelgrond en ieder jaar wordt er wel wat compost en potgrond aan de grond toegevoegd maar in de zomer droogt het toch te makkelijk uit. Ik heb het dan over in de kas. Ik lees over bentoniet veel positieve verhalen op internet vandaar de vraag. Of het kattenbak vulling gaat worden weet ik nog niet het moet wel kwaliteit spul zijn. Ik ga het verder onderzoeken wat het beste bij mij past. Quote
Ton D Geplaatst: 8 februari 2022 Geplaatst: 8 februari 2022 @Sluipwesp hou je ons op de hoogte wat je kiest en waarom? ik wil daar dan ook mijn voordeel mee doen... alvast bedankt Quote
sluipwesp Geplaatst: 9 februari 2022 Geplaatst: 9 februari 2022 Ik zal jullie op de hoogte houden, maar het zal nog wel even duren voordat ik er uit ben en tot aanschaf over gaat. Quote
sluipwesp Geplaatst: 4 februari 2023 Geplaatst: 4 februari 2023 Met de start van het nieuwe seizoen heb ik op mijn zavelgrond in de kas 200gr/m2 ECOstyle Bentoniet ingefreest. Ik ben zeer benieuwd of ik dit seizoen verschil kan merken in vochtigheid van de grond en groei. Ook benieuwd naar de ervaring van anderen hier op het forum met bentoniet. Quote
jasmin Geplaatst: 4 februari 2023 Geplaatst: 4 februari 2023 Ik heb sinds 2014 (bovenstaand) wat meer ervaring met kleikorrels in de tuin. 1. Als je teveel strooit, krijg je klonten bij regen en het ziet er niet mooi uit. Als ik een grotere hoeveelheid korrels wil uitstrooien, verdeel ik dat over meerdere keren. Dus strooien, Laten inregenen (of zelf besproeien) en weer opnieuw lichtelijk uitstrooien. Ik doe het de laatste jaren twee a drie keer in de lente, Het is een relaxed klusje. De zak kattenkorrels staat gewoon in de tuin en voor vertrek strooi ik wat rond en een paar dagen/weken later nog eens. 2. Een ander type kleikorrel kan ook werken, als de korrel maar papperige klei wordt bij veel water. Niet alle kattenkorrels doen dat. 3. De toplaag wordt echt kleveriger door gebruik bentoniet/zeoliet etc. Het effect is tijdelijk, dus onderhoud (op zandgrond) altijd vereist. 4. Ook belangrijk dat je meer dingen doet op je zandgrond: continu mulchen, 'chop & drop' toepassen, evt. ook gesteentemeel toepassen (opletten dat dit de PH omhoog haalt en de bentoniet volgens mij niet (maar ik kan fout zitten)). 5. Als je toch aan het rondstrooien bent door je tuin, kan je gelijk ook andere dingen uitstrooien (eerlijk gezegd doe ik het zo, misschien mag officieel niet alles tegelijk), dus je kalk (indien nodig en indien je geen gesteentemeel gebruikt), koemestkorrels (als je geen eigen mest hebt), patentkali, bloedmeel (alles per bed bedenken of het daar wel of niet nodig zal zijn in het komende seizoen) 6. Nadeel: als je veel grove mulch hebt op je bedden dan heeft het strooien van bentonietkorrels niet veel zin. Beter om de grove mulch wat te verwijderen, strooien, en evt. de mulch weer terug. Ik frees niks erin. De no-dig is ideaal voor mij, geen zwaar krachtwerk, maar alleen maar stapelen en toevoegen door het jaar heen. Erop vertrouwend dat alles door ontbinding en zwaartekracht wel zijn weg naar beneden zal vinden, ooit. 7. Het is elk jaar wel weer even een puzzeltje om de goedkoopste en meest geschikte korrels te vinden. Dan staat er zo'n dame met een leesbrilletje alle kattenbaketiketten te vergelijken. De dure korrels vallen sowieso af, want ik wil geen gel of blauwe korrels in de tuin en geen parfum natuurlijk. Met wat vergelijken (gewoon thuis even korrels in een bakje met water doen) kwam ik tot de conclusie dat het niet per se bentoniet hoeft te zijn, andere klei kan ook lekker plakkerig worden (maar niet allemaal, sommige klonten teveel). Uiteindelijk kom ik elke keer wel met een erg goedkope korrel uit. Helaas veranderen supermarkten soms van verpakking en aanbod, dus tot nu toe heb ik nog geen favoriet die ik blindelings uit het rek pak. Ik heb ongeveer twee zakken per jaar nodig en dat kost me totaal niet meer dan vier euro. Kan zelfs voor minder. 8. Vorig jaar heb ik megaveel bladcompost in de tuin gebruikt en ik vermoed dat ik dit jaar nauwelijks kleikorrels zal hoeven in te zetten. De bladcompost (zowel rijp als onrijp gebruikt) werkt ook als een spons met kleefkracht. Ik heb geen idee hoe het zich zal verhouden, we gaan het zien. 3 Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
sluipwesp Geplaatst: 6 februari 2023 Geplaatst: 6 februari 2023 @jasmin dank voor het delen van je ervaringen met de kleikorrels. Interessant om te lezen. 1 Quote
sluipwesp Geplaatst: 30 maart Geplaatst: 30 maart Nu 2 jaar later mijn ervaring van de ingefreesde iECOstyle Bentoniet, zie het eerdere bericht van mij. Helaas geen verschil gemerkt. De grond droogt net zo snel op en ik moet evenveel water geven. Hopelijk spoelt er nu minder voeding uit, maar dat is moeilijk te controleren. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.