Stan Geplaatst: 20 januari 2014 Geplaatst: 20 januari 2014 Kijk dan maar uit bij het oogsten van de zaden Als je binnen teelt en enkel 1 soort in een ruimte heb je geen kruisbestuivingen Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Mibo Geplaatst: 21 januari 2014 Geplaatst: 21 januari 2014 Sorry Stan, ik ben met pepers zaaien nog een totale beginner! Bedoel je dat als je geen kruisbestuiving hebt, je altijd de "pure", dus hete soort hebt? Ik ga dit jaar alleen milde soorten zaaien, dus dat moet goedkomen! Hoewel het niet zo lijkt hou ik echt wel van pittig eten, alleen de Mdm. Jeannette is zo lastig te doseren, de ene keer is het lekker en de andere keer gebruik je net zo veel en kan je eigenlijk je hele maaltijd weggooien omdat het niet meer te eten is zonder lode slokdarm... Quote
thea Geplaatst: 21 januari 2014 Auteur Geplaatst: 21 januari 2014 Nee Stan bedoelt als je een soort..........................huppulup hebt dan kruis hij niet met pietjes.Dus een soort blijf bij een soort .Heb je 5 soorten dan kunnen ze met elkaar kruizen ,lange neus dikke neus geen rood maar wit zeg maar als voolbeeld Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
pieterbl Geplaatst: 21 januari 2014 Geplaatst: 21 januari 2014 Maar kunnen jullie me een ras aanraden wat lekker is? Het hoeft van mij niet loeiheet te zijn, maar ben wel dol op de smaak van sommige pepers. Het liefst zou ik er een hebben met de smaak van een Mdm. Jeanette, maar dan niet zo vreselijk heet! Je prefereert dus de smaak van een Capsicum Chinense, dat is 1 van de 4 belangrijkste peperrassen. Nadeel van deze "Habanero" soorten is dat ze zover ik weet allemaal loeiheet zijn. Je kan misschien de Scotch Bonnet proberen, mooie smaak, wel heet! Wat betreft smaak heetheid vind ik nog steeds de Jalapeno de beste, maar smaken verschillen.... Quote
Missmass Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Oe, die ga ik dit jaar oor het eerst in de tuin hebben, de Jalapeno! Ik heb de mme Jeanette overigens ook, maar die heeft me een enorme oogst gegeven vorig seizoen en ik heb een bakje vol kleine stukjes peper in de vriezer waarmee ik af en toe kook, maar het is zo'n hete peper dat ik dat bakje na 3 jaar nog niet leeg heb vrees ik! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Mibo Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Mijn pepertjes beginnen boven te komen! Stan die linker is de Alma paprika die ik van jou heb. Omdat ik gelezen had dat pepers niet ontkiemen als ze niet dag en nacht boven de 20 graden staan, heb ik een warmtematje gebruikt. Weten jullie hoe lang ik ze daar op moet laten staan? Of mogen ze er af zodra ze ontkiemt zijn? Quote
Bit Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Zou ik zeker doen ja. De ontkiemde plantjes koeler en zéér licht wegzetten, niet te nat houden. Straks bij oppotten in een maatje groter : veel dieper zetten dan ( straks = met een week of 3-4 ) Quote
Mibo Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Dieper zetten, mag dat dan? Mijn moeder heeft me vroeger altijd op het hard gedrukt bij verpotten een plant nooit dieper te zetten omdat dan de steel verrot.... Maar dat is wel al een hele tijd geleden Quote
Stan Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 @Mibo, Paprika's en pepers(Capsicum) mag je rustig tot de kiemblaadjes in de grond zetten hoor. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
thea Geplaatst: 10 februari 2014 Auteur Geplaatst: 10 februari 2014 En tomaten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Kijk anders dit topic eens door: verspenen-hoe-doe-je-dat-t899.html Ja, dieper zetten mag zeker wel met zaailingen, zeker die van pepers/ paprika's en bv ook tomaten. Je kan ze later ( nu nog niet ) dieper zetten tot de 1e kiembladeren. Ze maken zeg maar op het steeltje er onder nog wortels. Tomaten maken zelfs daarboven nog wortels, die kan je echt diep wegzetten. Zijn vele topics over. ow. de andere waren me al voor. Quote
Mibo Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Ik weet het al weer, het was niet omdat de steel zou verrotten, maar omdat anders alle energie in het maken van nieuwe wortels ging zitten, wat ten koste van de bloei zou gaan.... Het ging over het verpotten van bloeiende planten. Zo als ik al zei, het was lang geleden... Bedankt voor de link naar het topic over verspenen, heel leerzaam! Ik heb gezaaid in van die zweltabletten, die kan ik toch gewoon laten zitten bij het verpotten? Moet ik dan ook wachten op de eerste echte blaadjes? Quote
Bit Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Wat je wilt. Maar waarom nu al oppotten, laat lekker ff gaan. Wel véél koeler zetten ! en vol licht geven. Quote
Mibo Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Ga ik doen! Ik had al een spiegel achter het bakje geplaatst omdat ze scheef gingen groeien. Ze zijn weer mooi recht geworden daardoor. Quote
DordtsGroentje Geplaatst: 22 januari 2015 Geplaatst: 22 januari 2015 Zelf wat peperzaadjes uit supermarktpepers laten ontkiemen op een warme plek via de deno-methode. Dat heeft werkt. Alleen, die warme plek was bij de cv-ketel en ze hebben geen licht gehad. Daardoor hebben ze waarschijnlijk ook witte i.p.v. groene blaadjes? Is dat normaal? Verder heb ik ze nu onder een 14 watt led groeilampje gezet. Heeft iemand nog advies over de afstand tot die lamp? Ze staan nu op 10 centimeter. De lamp staat 14 uur aan. En gaan ze het wel doen ondanks de 'witte' blaadjes? Quote
Stan Geplaatst: 22 januari 2015 Geplaatst: 22 januari 2015 Wit blad bij pepers en/of paprika is niet normaal(het komt wel eens voor en men noemt het albino door gebrek aan bladgroen) en doorgaans worden de zaailingen/plantjes niet heel oud(soms zijn ze ook wat geel ipv wit). Dat is geen ziekte maar een foutje van de natuur en heeft niets te maken met te kort aan licht of foute standplaats(puur pech dus). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Erny Geplaatst: 22 januari 2015 Geplaatst: 22 januari 2015 Weet niet of je echt wít bedoelt of lichtgroen/gelig...?Lichtgroen/gelig is normaal, deze kiemen kleuren mooi op nadat ze verspeend zijn en in het licht staan. Zien ze er zo uit? Quote
Piroska Geplaatst: 22 januari 2015 Geplaatst: 22 januari 2015 mooie foto Erny! Als je Deno gebruikt om te kiemen zijn de blaadjes/kiemen haast nooit mooi groen vanwege het gebrek aan licht. Echt WIT ala WIT klopt niet zoals Stan zegt, maar erg licht groen, of licht geel ala foto van Erny is echt normaal hoor, gewoon overpotten, vooral NIET in de zon zetten maar wel in het licht en even afwachten. meestal komt het goed. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Estemy Geplaatst: 26 januari 2015 Geplaatst: 26 januari 2015 Mijn binnenpeper:De eerste foto is van vorige lente en de tweede van nu. Op dit moment heeft hij zelfs 2 pepers aan het hangen. De plant is afkomstig van BoerenBond en is rond 3-4 jaar oud. De naam weet ik niet, maar in de winkel stond er Surinaamse Peper op. Ze zijn klein en heel erg heet, maar als ik ze gebruik, dan gebruik ik gewoon een kleine stukje. Eigenlijk krijg ik meer pepers dan wat ik nodig heb.In de zomer staat hij buiten, maar hij vindt het zelf niks. Hij doet het alleen goed op mijn zolder en het echte zon kan hij niet tegen (bladeren vallen af of hij krijgt weer luizen of het regent te veel en de pot is altijd te nat). Misschien laat ik hem deze seizoen gewoon in de zolder staan, het wordt daar in de zomer vaak 40 graden heet en ik heb een dakraam voor veel zon. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.