angela († maart 2025) Geplaatst: 5 augustus 2014 Geplaatst: 5 augustus 2014 Vandaag de eerste geoogst hij was mooi roze de plant is afkomstig van Suusp het gaat nu niet lang meer duren voor de rest ook rijp is. Quote
henkg Geplaatst: 5 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2014 Zo, eindelijk weer eens bijgewerkt (vreselijk druk de laatste en ook de komende weken, ik lees dit forum momenteel alleen heel vluchtig). - De tabel is weer terug (1)- Ik heb Angela toegevoegd, met de startgegevens van SuusP.- Oogstgewicht per plant moet iedereen zelf bijhouden. Ik verwerk tzt alleen de oogsttotalen.- Over raszuiverheid: De ("mijn") zaadjes op de zadentafel afgelopen najaar waren afkomstig van één RdB die ik van Bit had gekregen. Ook mijn (nu bijna rijpe) RdB's zien er een beetje Marmande-achtig uit. Wel roze, niet het oranje-rode van Marmande. (1) Het oude plaatje stond op mijn webserver, met een link daarnaartoe in het eerste bericht. Webserver draait op een Synology NAS (een DS412+ met 4x 4TB voor de kenners). Sinds een week zijn er vele (misschien wel duizenden) Synologies gehackt: alle bestanden gecrypt en niet meer terug te halen. Gelukkig niet de mijne. Als voorzorgsmaatregel heb ik direct alle verbindingen met de buitenwereld afgesloten, daardoor was het plaatje niet meer zichtbaar. Het huidige plaatje is nu gewoon als "foto" geplaatst in de eerste post. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
angela († maart 2025) Geplaatst: 5 augustus 2014 Geplaatst: 5 augustus 2014 Ze staan trouwens buiten in een bloempot. Wel beschut. Quote
Bit Geplaatst: 5 augustus 2014 Geplaatst: 5 augustus 2014 Hmmm. Die zaadvastheid.Nee, die dingen zijn vast niet helemaal zaadvast. Nooit 100%. Maar om dat nou te zien ? Ik heb 4 RdB planten staan : 1 in kas , 2 buiten in de volle grond en 1 buiten in pot. De planten hebben vergelijkbare tomaten. De planten zijn sowieso wel overeenkomstig. Ook met de planten van vorig jaar trouwens ( zaad van Jet ( of was dat al weer het jaar er voor ? ))Maar in 1 en dezelfde plant komen best behoorlijke verschillen voor. De ene tomaat is platter, de andere met een duidelijk puntje en meer osse-hart - achtig. Allen zijn ze roze-rood, maar meer rood komt ook voor, gewoon in 1 en dezelfde plant.Ik vind het zelf moeilijk bij zulke verscheiden voorkomen daar nu echt conclusies aan te verbinden. Vorig jaar stond de RdB waar ik zaad van nam wél in kas. Samen met een paar Oekraïners en 1 ananastomaat. Geen Marmandes en geen osseharten. Ow ja, en een black cherry. Quote
ferdinand Geplaatst: 7 augustus 2014 Geplaatst: 7 augustus 2014 Wat me tot nu toe opvalt is dat de Limburgse zon wonderen doet. Die zijn flink vroeg rijp. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 augustus 2014 Geplaatst: 7 augustus 2014 Ik heb nu mijn 1e echte rijpe vruchten. Ik heb ze eind maart gezaaid, en ze staan in de kas. Nou doe ik niet actief mee aan deze test, maar dacht dat het misschien zinvol was om toch even te melden Ik zie dat ik op veel van de vragen uit het lijstje geen antwoord kan geven, zoals wanneer uitgeplant en wanneer 1e bloem. Ik was allang blij dat ik had genoteerd wanneer ik mijn tomaten had gezaaid Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans Geplaatst: 10 augustus 2014 Geplaatst: 10 augustus 2014 Ik krijg net zoals Huub steeds meer twijfels over de rasechtheid van mijn rose de Bern. Behalve ronde exemplaren zijn er steeds meer tomaten bijgekomen die wat de vorm betreft veel weg hebben van de Coeur de Boeuf. Via google vond ik dat de Aveve (in ieder geval de belgische) zaden van de rose de Bern verkoopt . De volgende keer dat ik er kom zal ik toch maar eens een zakje nieuwe zaden kopen. De scheurvastheid valt me ook tegen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 11 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2014 Frans meldde ergens anders deze link:http://ventmarin.free.fr/passion_tomates/passion_tomate.htm "ROSE DE BERNE"Fruit rose foncé à rouge de 120 à 180 grammes et de 5 à 10 centimètres de diamètre. Fruit aplati. En bouquet de 4 à 6 fruits. Fruit à haute teneur en sucre. Côtelage en partie haute. Dépression moyenne à l'attache pédonculaire. Très discrète trace en étoile à l'ombilic. Tendance au fendillement. Bonne saveur gustative. Chair dense juteuse et peau fine. Saveur sucrée et parfumée. Plant de 120 à 140 centimètres de hauteur avec des feuilles longues aux folioles très dentelées. 75 à 85 jours. Croissance indéterminée. A récolter bien mûre. Variété originaire de France.Variété ancienne autrefois inscrite au catalogue français pour amateurs du GNIS.Even vertaald met Google:Donkerrode van 120 tot 180 gram en 5 tot 10 cm diameter roze vruchten. Fruit afgevlakt. In april-juni boeket vruchten. Fruit hoog in suiker. Côtelage bovenste deel. Gemiddelde onderdruk steel. Zeer discreet spoor ster aan de navel. Neiging tot scheurvorming. Goede smaak smaak. Dichte vlees sappig en dunne huid. Zoete smaak en geurig. Plant van 120 tot 140 centimeter hoog met lange bladeren met zeer gekartelde blaadjes. Van 75-85 dagen. Onbepaald groei. Een oogst rijp. Variety afkomstig uit Frankrijk. Heirloom voorheen ingeschreven in het Franse catalogus voor fans van de BNI. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Ik vond die link pas gisteravond laat t.b.v. een ander topic en had nog niet naar de rose de Bern gekeken. De tekst doet al vermoeden dat ik toch een echte rose de Bern heb. Klik je het plaatje met tomaten aan dat naast de omschrijving van de R de Bern staat dan zie je twee nieuwe (onderstaande) foto's. Vergelijk ik die met mijn eigen foto's dan lijkt e.e.a. wel te kloppen. Het is wel een ras dat voor verwarring zorgt in dit topic. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
HuubvG Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Ik houd het er dan toch ook op dat mijn beide planten echte roses de bern zijn, gezien de foto's met tekst hierboven. Zowel de kleur, vorm (dus toch ook) en smaak voldoen aan de beschrijving. Henkg heeft mijn beide planten (geënte en niet geënte) op het schema laten staan, dus houden zo.Datum pluk eerste rijpe vlucht is genoteerd, nu van beide planten t.z.t nog doorgeven datum pluk laatste rijpe vrucht, dan heb ik mijn steentje (tomaatje) bijgedragen aan de test. Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Wij eten nu volop de Rose de Bern...en o o o wat zijn ze lekker.Plant van Henk gekregen stond op de slechtste plek in de kas..maar de eerste vrucht is aan t rijpen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 12 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 12 augustus 2014 Nou, als Jet, de "grootmoeder" van de Rose de Berne waar ik via Bit een vrucht en de zaden daarvan had, niks bijzonders opvalt aan een van mijn zaailingen, dan moet het wel om een echte Rose de Berne gaan. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Heeft "oma" wat gemist? Zouden jouw zaailingen niet goed zijn? Ik heb hier een prima RdB van jou staan..de vrucht heb ik natuurlijk nog niet geproefd... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Bit Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Heb ik de zaailingen en planten van Henkg gezien een tijdje terug. Dat zijn ook de gewone RdB hoor. Net als hier, alleen iets anders van maat.Vocht / grondsoort / standplaats/ mest ja/nee. Maakt allemaal zo veel uit. Hier zijn de RdB zo ongeveer wel op eigenlijk. Niet alleen de planten, ook de tomaten. Nog 3 meegenomen naar huis vanmiddag. Rest rot weg, had neusrot enz.Geen best jaar voor de tomaten bij mij. Quote
speets Geplaatst: 13 augustus 2014 Geplaatst: 13 augustus 2014 Ik heb dit draadje pas laat ontdekt, maar wil wel graag meedoen.Vorig jaar zaad van de RdB gekregen van Jet Ze staan in zo'n plastic tomatenkasje. Dus niet echt in een kas, maar wel redelijk beschermd tegen de regen. In het voorjaar deed ik hem 's nachts dicht. Nu staat hij dag en nacht open.Ik zaai expres laat. Vind ik makkelijker. Regio: Gelderland (Oost)Gezaaid: 21 aprilDefinitief in 'kas': 31 mei (vanaf 2 mei overdag, bij mooi weer)Eerste bloem: niet genoteerd, maar na 18 juniEerste rijpe vrucht: duurt nog wel even... Overigens kan ik de links onder jouw berichten niet openen, Henk. Niet in IE noch in Ff. Zal aan mijn PC liggen? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
henkg Geplaatst: 13 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 13 augustus 2014 Tabel in eerste bericht is weer bijgewerkt, nu (tijdelijk?) gesorteerd op zaaidatum.Bij later zaaien lijkt het erop dat er minder dagen nodig zijn tot de eerste rijpe vrucht(en). Verder lijkt er weinig verschil te zijn tussen kas en volle grond, waarschijnlijk door het langdurig gunstige weer.Echte conclusies pas later. Een eventuele ruimdatum door phyto lijkt me ook wel nuttig, kunnen we zien waar phyto wel/niet toegeslagen heeft. Toegevoegd: Jorieke (weinig gegevens, wel net de goede: datum zaai / eerste vrucht(en)Toegevoegd: Speets (mooi om een zeer late zaaier erbij te hebben). @Speets: Op de tabel na doen de links het even niet. Ik heb mijn webserver uitgeschakeld, ivm mogelijke hackers. Je bent pas de eerste die het merkt, dus ik laat de links nog maar staan, wel zo makkelijk als ik mijn webserver weer aanzet. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bit Geplaatst: 13 augustus 2014 Geplaatst: 13 augustus 2014 Bij mij mag de ruimdatum dan op as weekend gezet worden. De planten in de volle grond dan. De plant in pot, maar wel buiten is nog gezond en netjes. Zal nog 3 tomaten geven. In kas is de plant al 2 weken terug geruimd, was gewoon op , gaf niks meer. Quote
Eveline68 Geplaatst: 15 augustus 2014 Geplaatst: 15 augustus 2014 Hier nog geen tomaat geoogst, ze zitten wel vol sommige passen precies in mijn hand. Maar nog geen rode kleur te vinden, zal maar gaan beginnen met het verwijderen van de onderbladeren miss dat dat zou helpen.Verder zien de planten er gezond uit. Quote
thea Geplaatst: 15 augustus 2014 Geplaatst: 15 augustus 2014 Nog 2 tomaten te gaan in de kas. Buiten meer maar als ze het halen nu met al die regen??? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
henkg Geplaatst: 15 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2014 Nog geen last van phyto. De RdB's staan buiten, ze beginnen af te rijpen: De Ostara's gaan ook nog wel lekker, maar dat hier terzijde. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
angela († maart 2025) Geplaatst: 15 augustus 2014 Geplaatst: 15 augustus 2014 Ik heb er vandaag weer 2 geplukt, de kleur is erg mooi ook een goede smaak.Maar de tomaten zijn wel vrij zacht hebben jullie dat ook? Quote
HuubvG Geplaatst: 15 augustus 2014 Geplaatst: 15 augustus 2014 Ja dat heb ik ook, als die goed rijp is, is de schil ook zacht en het binnenste lekker mals en sappig. Valt bijna uit elkaar als je een mootje wilt pakken. En lekker van zoet/zuur. Ook warm bereiden is lekker, snel gaar dus doe ik kort roerbakken. Quote
Frans Geplaatst: 18 augustus 2014 Geplaatst: 18 augustus 2014 Ze doen het goed al heb ik nogal wat bladeren moeten weghalen i.v.m. de eerste symptomen van phytophtora. Zolang de phytophtora nog niet in de stengel zit valt het doorgaans wel mee , daarna is het echter snel afgelopen met plant en vrucht. Het valt op dat er maar weinig trossen zijn aangezet . Van de latere bloei zijn nauwelijks tomaten tot ontwikkeling gekomen . Vogels blijken ook dol te zijn op de rose de Bern. Van één plant was de onderste tros door zijn gewicht tot op de grond gezakt en daarna behoorlijk aangevreten door vogels. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 19 augustus 2014 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2014 Lijkt me een prima resultaat!Ik ben benieuwd wie er eentje oogst van méér dan 578 gram. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 19 augustus 2014 Geplaatst: 19 augustus 2014 Eerste vrucht gegeten van de laatste zaai. Heb helaas niet opgeschreven welke dag van vorige week. Ik gok maandag Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.