Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb van mijn buurman op het volkstuincomplex zijn perenboom gekregen, en hij mijn tuinkas, geen slechte deal voor hem

dacht ik zo! Maar hij had hem ook zo mogen hebben hoor. Afijn ik krijg zijn perenboom, die in de weg stond voor de locatie van de kas, en er zit bijna geen wortel aan! Hij had hem er ook zo uit. Laagstam boompje, conference. Hij heeft er nooit een fatsoenlijke peer aan gehad, ze kwamen eraan, en als de peren half formaat van volgroeid zijn, vallen ze er af, jaar na jaar. Ik denk dat het met te weinig wortels te maken heeft gehad. We hebben klei grond, hij heeft wel goed omgespit, wat veen/turf omhoog gehaald dus wat minder klei.

Ik wil de perenboom in een iets verhoogde bak zetten, 30cm hoger, vanwege vrij hoog grondwater, of slecht wegzakkend water in de kleilaag.

Wat moet ik doen om deze boom te laten floreren als nooit tevoren! Wortels snoeien? Boom snoeien? wat voor grond? Wat er aan toevoegen in die grond?

Bedankt alvast!

Dennis

Geplaatst:

Best grote kans dat de natte grond ter plekke de oorzaak is van de slechte toestand van de wortelkuit. Verhogen in bak op de aarde is een goed idee.

Een foto helpt zeker bij een vraag die je nu stelt.

Maar als de wortels er echt slecht uitzien / ongezond / weinig, whatever. Is het slim ( als je het boompje tóch behouden wil ) om de groei bovengronds in verhouding te maken met de groei ondergronds. Snoeien dus. Wellicht fors ( foto zou helpen ). Dan droger zetten dus ( had je al bedacht ) en verder komend seizoen beetje verwennen ( mulchen enzo )

Geplaatst:

Even een kleine aanvulling op het verhaal van Bit : Je kan je boompje wat helpen met een goed bodemleven en goede structuur(zorgt het mulchen ook voor) en dat kan je doen door b.v. EcoStyle A-Z voeding met schimmel en bacterie bij je boompje te strooien.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Ik zal morgen even een foto maken. Ik denk ook dat de entplek onder de grond heeft gezeten. Er zit een verdikking in de stam net boven de wortels, maar die heeft wel onder de grond gezeten. Niet duidelijk geworteld gelukkig.

Bedankt alvast, en de foto komt nog.

Groeten,

Dennis

Geplaatst:

Tja. Ik weet niet of ik dat boompje zou behouden. Heb je voldoende plek, kun je het proberen ja. De compacte wortel-kruin is denk ik het gevolg van ooit een potplant, die er wellicht te lang in gestaan heeft toen.

Poten. In goede grond, en eerst een uurtje in een diepe emmer water. De wortles zien er wat uitgedroogd uit ? . In losse goede grond dus. Ruim plantgat. Zijn die dikkere wortels rechts ruim beschadigd ? Is niet zo goed te zien, anders daar ook vóór de wond snoeien.

Dan de kruin. Ruim de helft er uit wegsnoeien. Doe ook wat dikke takken in het centrum er uit. Wat buitenste laten zitten. Zitten er gebroken delen of behoorlijk toegetakelde takken tussen ( schaafwonden ), dan die er ook uit. Open snoeien. ruim de helft kan weg ( wellicht 2/3 ? ). Dit laatste vooral om de kruin iets meer in balans te brengen met de te kleine kluit.

In April bij droogte ( weken van eventuele drogende oostenwinden en toch al best sterkere zon ) regelmatig ruim water geven.

edit : En laag stevig paaltje er bij ( of 2 , aan beide kanten )

Geplaatst:

Dankjewel!

ik ga de beschadigde wortels inkorten, het boompje ligt pas een week zoals hij nu ligt, daarvoor zat hij in vrij natte grond. En ik

zal drastisch snoeien. Als het niks wordt, gaat hij er over een jaar of 2 alsnog uit.

Groeten,

Dennis

Geplaatst:

Oei. Laat je zo'n boompje een week boven de grond liggen ?

Eventuele reddingstip: Morgen een emmer vullen met water. Ruime scheppen klei er in. De klei oplossen in het water: 5 minuten goed roeren. Soort van snert soep maken dus. Doop daar de kluit helemaal in onder. Poten in rulle aarde. Water geven ( of die klei-soep ) verder aanvullen met aarde. . Mulchen.

Toch best kans dat het boompje inmiddels is overleden. Vond hem er al wat uitgedroogd uitzien. Hmja. Zo'n boompje kan wel wát hebben hoor in dit jaargetijde, en gelukkig vriest het niet en heeft het lekker gemiezert van de week. Maar de dagen die droog waren, stond er ook best wat wind. Nee, niet best.

Geplaatst:

Misschien leuk voor iedereen hier om een foto te plaatsen van het boompje nadat hij staat en de forse snoeibeurt heeft ondergaan.

Of anders ook een update als ie net in bloei komt straks in april.

Geplaatst:

U vraagt, wij draaien!

De onscherpe foto is het eindresultaat. Op de scherpe foto zit nog 1 gekke tak die ik later verwijderd heb.

Zodra er leven in zit, zal ik weer een foto maken. Hij is wel lekker open zo en er zitten zelfs nog

wat bloesemknoppen in zo hier een daar. 2 volle gieters water erbij gedaan. Aarde is mengsel van tuinaarde met klei en wat zand.

1390143929.jpg

1390144229.jpg

Bedankt,

Dennis

Geplaatst:

Helemaal mooi. Echt goeie bakken zo ook. Na april lekker mulchen.

'U vraagt ; wij draaien ' mag ik wel herhalen he ? Volgens mij stelde jij hier de vraag. Wij draaien hier ( ik word er binnenkort voor betaald he ? )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...