Ga naar inhoud

Sla: soort rupjes/larve in/op blad

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hey,

Afgelopen zomer had ik slasoorten staan. Helaas heb ik alle sla na een tijdje weg gedaan. Op de slablaadjes zag je allemaal lichte/witte sporen/knaaltjes kriskras door elkaar en aan de onderkant van een blad zag je een soort van rupsje/larve zitten.

Weet iemand wat dit kan zijn? Zou komende zomer graag weer sla willen zetten, dus wel handig als ik me op dit probleem kan voorbereiden.

Helaas heb ik geen foto's.

Roy

Geplaatst:

Hey,

Inderdaad zoals of de foto te zien is. Zal eens even googlen op mineervlieg. Alvast dank voor jullie reacties.

Is de kans groot dat wanneer ik weer sla zet ik dit er weer in krijg?

Geplaatst:

Het ziet er niet zo lekker uit. Maar het gebeurt niet gauw dat een bezoek van mineervliegjes je oogst onbruikbaar maakt. Het beestje is lang niet altijd actief. Grote kans dat nieuwere bladen die groeien "schoon" blijven. De gevoeligheid voor aantasting zal per ras of soort sla ook nog erg verschillen.

Maar als je er geregeld last van zou hebben, dan is de makkelijkste oplossing om je sla af te dekken met insectengaas.

Het is geen grote bedreiging in liefhebbersteelten van sla. Kies eventueel meerdere rassen sla en zeker ook meerdere soorten (Romeinse sla, bladsla, ijsbergsla...e.d. en niet alleen kropsla) en spreid je zaai en plantperiode wat. Dan kan er wel eens iets aangetast worden, maar heb je altijd volop te oogsten. Let er ook op dat je de goede soorten sla op het goede moment teelt.

Zelfs als je niet tegen spuiten met insecticiden zou zijn, lijkt het me nogal dwaas om voor deze bezoeker een gif te kopen en gebruiken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...