Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met planning te maken voor mijn tuin..

Ik wil ene langwerpige bak maken.. voor mijn groenten verschillende soorten.

Hoe diep en hoe hoog moet het minimaal zijn, ivm de grote van de wortels.

Het gaat denk ik meer om de diepte, hoogte en lengte kan je zelf bepalen natuurlijk.

Ik hoor het graag van jullie

Groetjes

Aggi3

Een tuin moet het poetische en het mysterieuze combineren met een gevoel van sereniteit en vreugde.

Geplaatst:

Ik werk nu thuis met 2 bakken op wieltjes van 30 cm breed en 180 cm lang. Ze zijn denk ik 30 diep.

Afgelopen jaar met succes tomaten in gehad, sperziebonen, sla, broccoli en heel wat kruiden. Aardbeien werden opgevreten door de rupsen

Ik voeg even foto's toe:

Before

image30281390989798.jpg

image98831390989800.jpg

After

image62791390989809.jpgimage75781390989804.jpg

Ik heb ze niet zelf gemaakt maar ze zijn niet moeilijk te maken. Let er wel op dat je de bodem waterdoorlatend maakt, deze bodem heeft gaatjes.

Geplaatst:

Leuk die bakken op wieltjes

Op een eerdere foto van jou zag ik dat een een kale muur had, miss is dit een idee om die muur te gebruiken.

Ps kan ook tegen een van je schuttingen gebruikt worden.

image91501390995913.jpg

Geplaatst:
Mooie bakken. Functioneel omdat ze diep zijn, mooi strak om op een terras te zetten, en als je je ramen gaat wassen, rol je de doperwten en sla even opzij... ha, ha...

Superfunctioneel en met de juiste grondmix een goede voedingsbodem voor de planten.

Het was het compromis tussen de nette achterstraat en mijn liefde voor de natuur en het moestuinieren. Bovendien passen ze mooi aan beide zijkanten van de keukenaanbouw. Zodoende kun je ook binnen zittend in de keuken genieten van de natuur! Maar nu mijn vrouw het ziet is ze ook enthousiast, we gaan er zelfs een extra stuk tuin voor vrijmaken!

Geplaatst:

Hoe zorg je dat dit soort houten bakken lang meegaat? Zit er folie in, tuinbeits of?? Mijn zusje is bezig met flinke tuinbakken van pallets op haar balkon en dan is het natuurlijk ook handig als die niet in 1 seizoen wegrotten

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Wij hebben vergelijkbare bakken in de kas en ik heb er vijverfolie in met aan de onderkant wat gaatjes voor het overtollige water.

Geplaatst:

Er zit inderdaad aan de binnenkant een soort van carboleum/bruinoleum die niet schadelijk is voor de planten dan wel wordt opgenomen door de planten. Buitenzijde heeft een greywashbeits. Onderin ligt een plaat van betonplex (die bruine platen) met gaatjes er in. Het kan inderdaad ook met folie, dan kun je de planken gewoon helemaal met beits behandelen.

Geplaatst:

Carboleum en aanverwante producten zijn wel aardolie producten kan misschien voor de planten geen kwaad maar voor ons is het niet zo gezond.

Geplaatst:
Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met planning te maken voor mijn tuin..

Ik wil ene langwerpige bak maken.. voor mijn groenten verschillende soorten.

Hoe diep en hoe hoog moet het minimaal zijn, ivm de grote van de wortels.

Het gaat denk ik meer om de diepte, hoogte en lengte kan je zelf bepalen natuurlijk.

Ik hoor het graag van jullie

Groetjes

Aggi3

Aha ! Deze vraag bedoel je dus, waar je geen antwoord op gekregen had ?

Je bent natuurlijk niet de 1e die deze vraag stelt. Daar zijn heel veel antwoorden en topics over te vinden op ons forum. Had je al zelf gekeken ?

Goed. Een antwoord. Is niet zo heel simpel in het algemeen te beantwoorden. Ligt toch wel érg aan je teelt die je wenst. Voor aardbeien bv ( zie ook die topics ) is minimum wel 30 cm diep. Voor sla en veel andere bladgroenten ook zoiets. Kan met 20cm ook wel lukken, 30 cm is beter en liever nog wat meer.

Zo is het met veel teelten. Het doet het wel met 30cm diepte, maar 40 of 50 cm is mooier. Met 50 à 60 cm heb je wel voldoende voor de meeste teelten, behalve uitzonderingen.

Kijk, met 20 cm diepte kan een plant geen kant uit nadat de bak vol zit met wortels. Je kan dan met iets extra mesten wel de plant aan de groei houden, zorgvuldig wateren enzo, maar ideaal is het niet.

Lekkere bakken waar je wat verschillende dingen in kan doen, vragen toch wel minimaal 30 cm diepte. liever 40.

( overigens zijn er zat Makkelijke Moestuin- tuiniers die zullen je vertellen dat het met 20 cm ook wel lukt : dus : probeer het gewoon uit ! )

Geplaatst:
Carboleum en aanverwante producten zijn wel aardolie producten kan misschien voor de planten geen kwaad maar voor ons is het niet zo gezond.

Het is iets biologisch. Zal het tzt nog eens opzoeken. EDIT: het is Bruinoleum, dat is biologisch afbreekbaar en heeft niet de nare chemische componenten die carboleum (verkoop verboden) wel heeft. Zie je dat niet zitten, gebruik dan gewoon vijverfolie of vuilniszakken

En @Aggi3 ik ben bv een tijdje niet online geweest en beantwoordt alleen vragen als ik ergens verstand van heb

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...