Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kailaan of Spigariello, wat heb ik hier staan?

bio-fee

Recommended Posts

Weet iemand welke broccolisoort op onderstaande foto's te zien is?

Een tijdje terug heb ik er wat broccoli-achtige roosjes van geoogst en daarna dacht ik dat de planten op waren. Toen ik ze echter aan de konijnen wilde gaan opvoeren, zag ik dat er opnieuw roosjes in zijn gekomen. En dat hij zelfs begint te bloeien. Echter, na de eerste oogst heb ik het kaartje weggehaald dus nu weet ik niet meer of dit nu kailaan was, of spigariello (en hoe je het verschil kunt zien)...

Iemand?

DSC0151880431390657448.JPG

DSC0152074621390657458.JPG

Het blad lijkt ook wat groener... maar das vaag...

Misschien wat meer inkepingen in het blad als mijn kailan, die heeft dat niet...

De roosjes lijken ook wat groter, meer "broccoli" achtig maar misschien heb je een andere soort van de Kailan...

Maar vanwege de bloemen ga ik voor de Spigariello.

Hmmm. Bij alle omschrijvingen van Spigariello die ik vind, geeft men aan dat het om eetbaar blad gaat, en niet zozeer om de bloemknoppen. De jonge bladeren van mijn plant smaken idd ook goed, maar hij maakt wel degelijk ook bloemknoppen (die wat langer en losser zijn dan van gewone broccoli).

Kailaan heeft volgens Google dan inderdaad wel weer een andere bladvorm (minder ingesneden) én witte bloempjes... Dus dat zal het dan wel niet zijn.

Dus ik denk dat je gelijk hebt Erny.

Maar ik zie dan nog niet zo het verschil tussen mijn vermeende Spigariello, en 'gewone' broccoli. Behalve dan dat de bloemknoppen wat losser lijken te zijn.

Ze smaakten overigens erg goed bij mijn lunch vanmiddag.

Het jonge blad van de Kailan eet ik ook, denk dat die Spigariello van jou een soort lossere broccoli is die dus niet één grote bloemknop (zoals die broccoli uit de winkel) maakt maar meerdere kleinere lossere bloemknopjes zodat je er vaker wat van kan snijden, incl. het jonge blad.

Dus de toppen eten = stelen + blad + bloemknopjes...

Had je deze site al gevonden?

http://localrootsfarm.wordpress.com/2010/11/23/spigariello-a-botanical-mystery/

Helemaal onderaan (Kopje Botanical Mystery) zeggen zij dan weer dat de Spigariello ook wit bloeit...

En met Gai Lan bedoelen zij ook de Kailan... = Chinese Broccoli...

Hmmm ik weet wel zeker dat ik op die plek géén gewone broccoli heb gezaaid Thea, of er moet ander zaad in mijn zakje gezeten hebben dan dat erop stond (dat is me met een andere groente ook al eens overkomen).

Ja die site had ik gevonden Erny, en met name de bovenste foto daar is echt totaal anders dan mijn broccoli/kailaan/spigariello of wat het dan ook is.

In elk geval smaakte het goed, de bloemknoppen, stengels en jonge bladeren, jammie, heerlijk zacht van smaak.

Nou, ik ga volgend jaar maar beter opletten met zaaien (en de labeltjes langer laten staan!), want ik heb nu geleerd dat er dus nog veel later dan ik denk eetbare delen ontstaan, én dat er allerlei geheimzinnige soorten broccoli bestaan.