Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bemesting


Joltuintje

Aanbevolen berichten

Ik heb net een "nieuwe" tuin. Deze tuin heeft ongeveer 2 jaar braak gelegen en is altijd goed bemest. Moet ik het nu nog extra bemesten of zal ik het zonder proberen? En wat is beter: koemest, paardenmest of gedroogde koemest korrels?

Ik ben echt een beginneling, dus goede raad is welkom.

(de eerste goede raad heb ik al in het voorstel topic gekregen, dus vandaar dat ik de vraag hier herhaal )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet zomaar lukraak gaan bemesten (tenzij het met compost is). Ik zou alleen bemesten bij de gewassen die een goede basis bemesting nodig hebben zoals aardappels, kolen, tomaten, etc. Voor de andere gewassen zou ik het dit jaar even aankijken, er is tenslotte de afgelopen 2 jaar niet intensief geteeld op de grond en je geeft aan dat er daarvoor altijd goed bemest is Vanaf volgend jaar kan je dan de draad oppakken en de bedden bemesten naar behoefte, dan heb je denk ik ook een beter beeld wat je wilt telen, wat er mis is gegaan en waar dat aan lag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van de "" oude mannetjes"" geleerd dat je rustig kwistig mag rondstrooien met koe en kip korrel, juist dat zwaardere bemesting van compost of verteerde mest, mulchen meer doelgericht moet , eigenlijk precies andersom Jorg

Gedroogde koe en mest korrel zie ik dus als lichte bemesting.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik denk wel dat je gelijk hebt, maar verse koemest weer heel anders dan gedroogde koemest korrels, vers maar ook oude mest is veel zwaardere bemesting dan de paar korrels denk ik in verhouding per vierkante meter omdat je automatisch korrels veel minder mest geeft per vierkante meter.

Ja compost verbeterd ook struktuur maar ook maar tijdelijk dit moet je blijven doen, met mulchen met compost heb je langer de werking van compost

als voeding omdat het dan minder snel de grond inzakt dan ingewerkte compost in de grond.

Nouja zo denk ik erover wordt tenslotte heel verschillend over gedachten en gedaan.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van de "" oude mannetjes"" geleerd dat je rustig kwistig mag rondstrooien met koe en kip korrel, juist dat zwaardere bemesting van compost of verteerde mest, mulchen meer doelgericht moet , eigenlijk precies andersom Jorg

Gedroogde koe en mest korrel zie ik dus als lichte bemesting.

Klopt.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen week mijn compostbak geopend en dit gebruikt voor de bemesting van mijn aardappelen en struiken. Alle "groene" materialen waren verteerd, de doorgewerkte mest bestond nog voor een groot deel uit klonten. Ik heb de "mix" ongezeefd aangebracht en alleen de grove stukken verwijderd. Het zag er heel goed uit en bijna geurloos. Als ik in de mestklonten kneep, vielen deze mooi uit elkaar. Was erg blij met het resultaat van de doorgewerkte mest. Moet het eindresultaat (de aardappelen) nog afwachten natuurlijk.

 

Ik heb trouwens ook patentkali toegevoegd bij de piepers. Ik begreep dat dit ook goed is voor de wortelvorming van de (fruit)struiken/bomen, klopt dit ?

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga dus Duivenmest gebruiken, mijn buurman heeft jaren de kliko leeg geschept. En dit is dus supermest. Je mag het ook komen halen hoor.

 

Kunnen de duiven niet bezorgen???

 

Mwa, we kunnen het proberen natuurlijk ( hahaha)

 

Maar ff serieus, het is echt hele goeie mest hoor. je zou eens moeten kijken of er niet iemand bij jou in de buurt zit die duiven heeft.

De plaatselijke postduivenver. eens bellen, ofzo.

groetjes Natalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik enkeld paardemest gecombineerd met compost (gezeefd) en doe deze enkeld op de bedden waar ik nodig acht of waar gewassen komen die deze vereisen.

 

einde van het jaar daar waar de moestuin hiero minder gevuld is gooi ik er groen bemesting op (denk aan o.a. luzerne en mosterdzaad)

vorige tuin was goed rul in tegenover stelling van de buren hun tuin .

 

Flevopolder is merendeel KLEI !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekend hebben we lekker gewandeld in het bos. Gelijk weer een paar zakken gesnipperd hout/schors meegenomen om de tuin af te maken, en wat denneappels die mooi open waren waar ik in de winter pindakaas in smeer voor de vogeltjes.

Nu zit ik met een vraag. Tijdens het wandelen kwamen we een man te paard tegen. En uiteraard... waar een paard langere tijd rondloopt, moet ook iets neergelegd worden Nu vroeg ik mij af, is de mest van dat paard geschikt voor op mijn composthoop?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

zitten er niet veel zaden in de duivenmest ? Zowel uit hun maag onverteerd en wat ze laten vallen in de hokken ?

 

Op de grond liggen verders geen zaden, want als dat er nog ligt krijgen ze teveel voer ( en vliegen we geen prijzen meer met de wedstrijden). Ook zitten er geen zaden in de mest, dit komt omdat de duiven het voer fijn malen in de magen. Ze krijgen ook kiezeltjes, steentjes en schelppengrit te eten. Hierdoor wordt alles goed vermaald. Je moet alleen niet de mest gebruiken als ze in de rui zijn, dan zitten er teveel veren doorheen. Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd, zoniet vraag maar raak

groetjes Natalie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...