Ga naar inhoud

TL groeilamp voor je zaailingen: simpel en goedkoop

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Opnieuw dank Tom en Carina.

Ben snel aan het bijleren...

Ondertussen ook het youtubeje van Carina gezien over de opkweek van de reuzenuien en daar jouw kast gezien en onmiddellijk begrepen dat dat soort fel licht niet echt kan in een woonkamer boven de vensterbank. Dus het kastidee wordt sterker.

Gamma België geeft wel de lumen, maar bijna nooit de Kelvin kleurtemperatuur aan.

Ik vond nog een misschien geschikte winkel: https://www.lichtpartner.nl/ ( tot 6000K in alle lengtes.)

Ik ben geen held met water en elektriciteit, dus dacht ik aanvankelijk aan spatwaterdichte armaturen, maar ik zie dat de meesten met open armaturen werken, waarschijnlijk om zoveel mogelijk licht bij de planten te krijgen.

Tom, laat je na het verspenen van de zaailingen de potjes ook nog onder de lampen? Lijkt mij nodig, want te vroeg voor een koude serre.

Geplaatst:

Klopt, blijven onder de lampen tot +/- eind april,

ik gebruik enkel gesloten armaturen, de extra kostprijs is gering maar geeft toch veel meer zekerheid.

Ik gebruik ook propagators en warmtematjes.

Kleurtemperaruur 865 = 6500 K dacht ik.

Leuke site ook maar je ziet dat de goedkopere lampen minder lumen geven maar mss is dat niet echt nodig hé.

Geplaatst:

Vriend van mij kweekt rookbare groenten en doet dat sinds kort onder nieuwe lampjes en dat bevalt hem heel erg goed.

Het zijn dit soort:

https://www.banggood.com/ARILUX-AC170-300V-50W-Full-Spectrum-LED-Plant-Grow-Flood-Light-Waterproof-Ultrathin-For-Indoor-Ourdoor-p-1189457.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

of:

https://www.banggood.com/20W-30W-50W-Full-Spectrum-COB-LED-Grow-Plant-Flood-Light-Waterproof-for-Vegetable-Flower-AC85-265V-p-1254330.html?rmmds=search&ID=49628&cur_warehouse=CN

Denk dat ik tzt ook zo'n lampje ga bestellen en kijken wat voor verschil het uitmaakt met mn tl'letjes.

Geplaatst:

Zou dit iets kunnen zijn: led strip koud wit ?

Gaat hier om drie meter lengte, 5500 Kelvin, 840 Lumen/meter, waterdichte versie (zelfs buiten), inclusief adapter en snoerschakelaar.

Dit zou extra verlichting zijn bij een vensterbank-kwekerij op het zuiden..

We blijven zoeken

Geplaatst:

De vraag die ik nergens goed uitgelegd vind is of led lampen wel al beter zijn dan t5 tl lampen voor het opgroeien van zaailingen. Ik lees vooral voordelen van led wanneer je ook wilt oogsten onder de lampen. Meeste info op het net bij groeilampen gaat wel over wiet.

Voor enkel zaailingen vind ik de meeste groeilampen veel te duur en denk ik momenteel nog maar een t5 tl erbij te zetten .

Geplaatst:

Hallo Simon,

Ik denk dat je gelijk hebt: Voor opkweek van plantgoed lijkt TL inderdaad beter.

Ik begon in dit topic over LED TL om een paar redenen:

* De t5 TL zullen op termijn verdwijnen

* Het verbruik van LED ligt ca. 50% lager

* Geen gezoem van de lampen bij LED

* Geen kans op verbranding van de plantjes bij LED door warmte van de lampen.

Ook ik ben niet zo gewonnen voor de rood/blauwe leds, vind het licht afschuwelijk.

En ja, de prijs van goede LED paneel lampen (gekleurd) is te hoog.

Dus voor mezelf LED TL's denk ik of LED strips wit, indien bijverlichting.

Geplaatst:

Dit toppic vindt ik erg interesant en beantwoord sommige van de hierboven gestelde vragen:

licht-lichtbehoefte-t12172.html

Ik heb deze led buis 600k 60cm 9Watt aangeschaft. 3 stuks voor mijn kweekbak van 60x40cm.

http://www.led040.nl/nl/product/Led-T5-Armatuur-All-in-One-T5-9watt-600mm-O16/p1292/

Op dit moment heb ik 1 lamp aan en zorgt de 9 watt ervoor dat het in de afgesloten kweekbak 1c warmer is als de omgeving.

Waarom denken jullie dat voor de opkweek beter tl geschikt is dan led?

Ik heb namelijk begrepen dat jonge planten met name blauw licht nodig hebben (oudere planten rood licht, en groen licht gebruiken planten niet).

Een led 6000k lamp heeft meer van het blauwe spectrum dan andere lampen en zou de efficienter zijn dan tl.

Zie hieronder voor het lichtspectrum van ern led 6000k

https://dg-bloemberg.com/2017/06/11/waarom-het-blauwe-led-licht-zo-blauw-is/

Geplaatst:

Bedankt allen voor de info, led t5 lijkt me ook wel interessant en op die link vallen de prijzen ook goed mee. Mijn groentenzaailingen staan maar 2,5 maanden onder lampen dus een duur systeem is voornamelijk zonde van het geld, zeker als het goedkoop even efficiënt kan.

Enige nadeel van jouw link is dat je meestal 10 stuks moet nemen terwijl ik er maximaal vier zal gebruiken.

Geplaatst:

Wow Roland, hartelijk dank voor de link naar led040.nl

Ik ga dit goed bekijken. Op het eerste gezicht lijkt dit een doorbraak!

De levensduur is wat korter, maar nog altijd minstens 2x een gewone TL.

Ik dacht vandaag dat ik mijn opzet klaar had, maar dankzij jouw links ga ik alles herbekijken. Het wordt een beetje dringend voor de pepertjes

@simon, ik heb nog niet lang naar die site gekeken, maar het lijkt erop dat je die hoeveelheid van 10 stuks ook kan verminderen.

Geplaatst:

Ik heb ze opgehaald en kon er daarom 3 meenemen.

Hierbij mijn opstelling

C5AF18A7-B423-4A15-9242-2D6D5193A4A484421516917363.jpeg

Ik vraaf mij nog wel af wat efficienter is?

A) planten voor een oost/west raam met daglicht en erboven de led lamp.

B) de planten in afgesloten kweekkast met led lamp en witte wanden zodat het licht reflecteerd.

Geplaatst:

Bedankt voor de foto Roland.

Ben je tevreden over die lampen? Financieel zijn ze in ieder geval zeer interessant, ondanks het feit dat de vermelde prijzen exclusief btw en verzending zijn.

Vraag me wel af of de lichtopbrengst voldoende is en verder lijken ze niet spatwaterdicht.

Ik vraag mij nog wel af wat efficiënter is?

A) planten voor een oost/west raam met daglicht en erboven de led lamp.

B) de planten in afgesloten kweekkast met led lamp en witte wanden zodat het licht reflecteerd.

Dat is een moeilijke vraag, omdat er zoveel factoren meespelen.

Mijn intuïtieve voorkeur gaat naar een raam met 12 uur lamp-ondersteuning overdag. Maar ja, ik heb geluk, mijn huisgenote heeft hier geen bezwaren tegen

Planten zijn ook levende wezens, verbonden met zonsopgang en ondergang en alles daartussen.

Dat wil ik hen niet onthouden. Dat is slechts mijn mening. Alle respect voor de "gesloten-kasten-bouwers"

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Er is nu voor de tweede keer binnen een paar weken een TL-lamp uitgevallen. Het is een T* 18 W van Karwei.

Dat was vorig voorjaar.

Ook dit jaar zijn er binnen 5 weken 2 buizen kapot gegaan.

Ik zou ze dus niet meer kopen bij Karwei.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

TL heeft veelal een betere efficacy dan LED, bij electronisch gestuurde TL is dat eigenlijk altijd zo (systeem of armatuur efficacy van 90 Lm/W). Waar iemand vandaan haalt dat LED de helft van de stroom verbruikt . PAR is weer een andere waarde, maar gasontladingslampen hebben een hogere Efficacy en leveren ook meer fotonen aan de plant. Zelfs LEP wordt daarom door de producent enkel als aanvulling aanbevolen in combinatie met klassieke sodium lampen.

Die bouwlampen van Erny bevatten COB LEDs en geen klassieke Power LEDs, want die hebben als nadeel dat ze in dit soort lampen te heet worden, dan een ledje uitvalt, dan worden omliggende nog heter, vallen ook uit en zo is binnen de kortste keren je hele LED naar de knoppen.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Gebruikt Erny dan bouwlampen?

Ik dacht dat het standaard T8 tl-lampen waren.

De 'Karwei' kennen wij niet in België, althans niet in mijn contreien hier.

Ik gebruikte altijd gewone tl lampen (6500 K), vorig jaar overgestapt op led tl lampen (ook 6500 K), nooit problemen met uitvallende lampen gehad.

Geen idee welke soorten leds men gebruikt in de echt goedkope tl lampen maar de betere lampen zijn allemaal met SMD LED's.

Deze led's geven tot wel 130 lumen per watt.

Planten groeien hier héél goed onder (ook onder de gewone klassieke tl's hoor).

Professionele kwekers hier in de buurt werken allemaal met led verlichting.

Vorig jaar het genoegen gehad om een heel grote te mogen bezoeken in Melle.

Kleurspectrum die ze gebruiken is verschillend voor groei en bloei.

Ik persoonlijk vindt dergelijke lampen te duur voor mij als hobbyist, de tl's kosten maar een fractie hiervan en de kweker beaamde dat deze voor de niet broodwinning doeleinden ruimschoots voldoende waren.

En ja, verbruik van led tl ligt een pak lager, de kweker vertelde ook dat dit tot wel 65% was gedaald tov zijn oude verlichtingsinstallatie en dit terwijl hij enkele uren per dag langer verlichte.

Led tl is ook zuiniger dan gasontladingslampen.

In België gebruikten ze tot voor kort hoge druk natriumdamplampen voor het verlichten van de auto snelweg.

In steden en gemeenten gebruikten ze hoge druk kwikdamplampen.

Er zijn meerdere officiële studies van, vervangen van de armaturen kost geld maar dit is op enkele jaren terug verdient.

Levensduur van gasontladingslampen is +/- 20000 uur, led haalt het dubbele dus minder vlug te vervangen

Energie kost ligt bij led ook merkbaar lager dus 2 x winst, nog nooit gezien in België dat men alles zo vlug ombouwd en opbouwde.

Geplaatst:

Die ze linkte van Bangoods, die haar hennepmoes kwekende vriend tot tevredenheid gebruikt. Ze wilde e zelf ook een gaan proberen.

Zelfs minder goedkope merken LED TLs geven op 70-90 lumen per Watt. Ja er is een Japans merk dat 170 en 180 beloofd, geen idee of je ze hier kunt verkrijgen in kleine aantallen en wat ze dan kosten. Er zijn merken die ertussen in zitten zoals die jij noemt, maar met driver en AC/DC omzetting gaat daar al snel 15% vanaf, dan nog de diffuser en dampdichte behuizing. Kijk als je alles nieuw moet kopen... Scharrel je oude TL balken/bakken op dan haal je een gewone buis.

Het allergoedkoopste spul is ook gewoon SMD, maar zonder koeling en electrische isolatie, youtube staat vol met videootjes waarin maiskolf lampen, gloeilamp vervangers, bouwlampen en spotjes ontleed worden, die cornkolb dingen uit China zijn het goedkoopste van het goedkoopste zo-ook de brede cirkel lamp, allemaal vol SMD, er is eigenlijk niet goedkopers, SMD zegt op zich niks over de kwaliteit, alles is zo'n beetje SMD. Zowel 50 cent met free shipping als Philips. Die heeft 1! cornkolb model, kost iets van 200 of 250 euro .

HID lampen enzo doen al jaren 130 Lumen per Watt, de LED straatverlichting haalt dat bij lange na niet. Pas ergens een straat met van dat groene licht tegengekomen, ik zag echt bijna niks. Levensduur verschilt ook niet veel, T-Son is iets van 30K uur.

Professionele teelt, sommige proeven heb je echt heel veel verbetering in groeisnelheid en opbrengst, anderen weer niet de resultaten zijn nog niet eenduidig en er wordt druk geexperimenteert.

Vooral voor de Hennepteelt worden echt dure lampen aangeboden voor een 90 centimeter kweektentje zag ik een populair model op basis van een aangeraden CREE LED op Youtube, ding kan wel 2000,- kosten .

Ik zie voordelen in LED, zelfs bij lage efficacy, in commerciele toepassingen, als je elke paar maanden ergens met een schaarlift of op stelten high-bay lampen staat te vervangen, bijvoorbeeld.

Voor teelt, als je licht kunt tweaken op basis van wetenschappelijke analyse, en de resultaten zijn ernaar, gelijk LED. Maar ja die paprikafabrieken draaien puur op zonlicht, de winter geeft zelfs in Nederland nog genoeg licht voor opgroeien van de plant, dus het verschilt echt per teelt.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

En zo is het maar net Erny.

Elkeen doet en kweekt zoals het hem het beste uitkomt.

Elkeen heeft zijn manier en gewoontes.

Als vrienden, kennissen en forumleden zeggen dat die dingen werken dan geloof ik dat gewoon.

Elkeen beslist welk budget hij kan en wil besteden.

Voor mij persoonlijk voldoen de led tl lampen van 6500 K ruimschoots dus...

Pepers, paprika's, aubergines en meloenpeer etc. doen het hier goed onder de lampen.

De plantjes die vorig jaar niet onder de lampen pasten liepen alvast een groeiachterstand op vanwege te weinig licht.

Als je heel vroeg zaait is bijverlichten volgens mij onontbeerlijk.

Ik heb geen zuidgerichte ramen dus...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...