nod Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Ziekte zeg je?Als ik 's avonds ga wandelen met de hond in het Provinciaal Domein ben ik altijd op mijn hoede of er nergens een boom gesneuveld is.Ik denk dat ik toch al geinfecteerd ben. Ze hebben hier drie jaar beuken geveld om te verjongen, en dit voorjaar hebben ze nog talloze zomereiken geveld om te vervangen door beuken omdat het vroeger een beuken dreef was.Ik begin met paddenstoelen en ze stoppen met kappen. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Het werkt zeeeeeer aanstekelijk....ik heb een abonnement afgesloten bij de NMV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 De NMV Wat is dat?Nationaal....Verbond? Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Nederlandse Mycologen Vereniging. Met pro en amateur mycologen. Zo is er ook het blad Coolia met o.a. tabbelen en sleutels om paddenstoelen te leren (her)kennen maar, deze zijn zonder voorkennis vaak lastig te lezen. Je kan vaak 1 of 2 keer perjaar met profesionele mycologen naar vondsten kijken onder de microscoop en nog vele van dit soort dingen waar zij mee bezig zijn. Zij zijn doorgaans niet met het kweken e.d. aan de gang maar meer het in kaart brengen van soorten e.d. per kilometerhok(vierkant van 1 bij 1 kilometer) kijk maar eens op http://www.waarnemingen.nl b.v.(in Belgie heb je ook verschillende verenigingen en volgens mij ook een waarnemingswebsite(maar dat laatste ben ik niet 100% zeker van). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Bedankt voor je antwoord zal meteen even kijken of er geen links op staan naar eventuele Belgische verenigingen,als het niet te technisch wordt zou dat best interessant kunnen zijn.Ik heb ieder jaar een massa paddenstoelen in mijn volkstuintje en misschien zijn die wel eetbaar?Toen mijn vorige hond nog leefde wist die precies wat eetbaar was en welke niet.Zo heb ik hem eens een witte paddenstoel zien opknabbelen met een hoed van 8Ã 10cm doorsnede en andere liet die staan.Ik zou het niet durven maar met de hulp van een vereniging leer je misschien het verschil zien. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Snel even gekeken ik vrees dat het geen spek voor mijn bek is Je zou er een paddenstoelen woordenboek moeten bij hebben om te begrijpen waar men het over heeft. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 Nod schrik niet te snel. Je pakt deze stof vaak wel heel snel op als je wat hulp krijgt. En er staan ook makkelijke woorden in als hoed, steel, lamellen(papier achtige ribben) en b.v. velum(vlies waar de paddenstoel uit komt b.v. bij de vliegenzwam(Amanita muscaria) Als je goed engels kan lezen zijn de boeken van Paul Stamets zeker aan te raden. Hij legt o.a. uit hoe je verschillende soorten kan kweken en waar je o.a. op moet letten(Growing edible and medicinal mushrooms) en hoe je de natuur kan herstellen* maar, ook wel welke soorten op welke bomen e.d. groeien(Running Mycelium( ook een deel over hoe je moet kweken) * vooral b.v. petrochemische vervuiling met Oesterzwammen weg halen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted November 27, 2013 Author Share Posted November 27, 2013 Ik kan wel Engels lezen als het maar niet te technisch wordt,valt misschien wel te proberen.Ik heb intussen gezien dat er in Belgie ook een KBMV bestaat alleen is de nieuwe website een blanco blad.Ik heb intussen gezien dat alles hier druk gelezen wordt en daar ben ik wel van geschrokken Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts