appelvrouw Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Ik heb twee helleborussen een roodachtige en een witte die nog veel blad van vorig jaar hebben..is het de bedoeling dat ik dit blad verwijder?Bij de witte helleborus lijkt er ook blad met de bloemen mee te komen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Een foto helpt altijd Op zich zijn Helleborussen wel redelijk ziektevrij, es wat roest oid. Niet veel. Echt oud blad wat merendeels bruin zwart is, zou ik gewoon kort ( diep ) wegknippen. Is meer dan 60% van een blad nog groen, nog wachten tot er dik genoeg , veel, nieuw blad verschenen is. Vind je het de bloei ontsieren ? Dan kan je het overwegen ja. Het verzwakt de plant wel iets. Meer nieuw blad komt er na de bloei.Lekker mulchen nu of na de bloei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Ik maak morgen wel even een foto van beiden... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 De Helleborus heeft nogal eens last van bladvlekkenziekte (die zwarte plekken op het blad).Knip dat blad in ieder geval weg.Ziek blad liefst wegknippen als de bloemstengels tevoorschijn komen, voordat het nieuwe blad opkomt, dit om te voorkomen dat het nieuwe blad besmet wordt.Gezond oud blad knip je weg zodra het nieuwe blad de kop opsteekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Wat vind je de reden om gezond oud blad weg te knippen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Dit is de witte helleborus. De rode heeft juist heel donker blad..en dit jaar maar 3 bloemen..dat is niet veel. Ik doe toch veel compost. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Nee, zou ik althans niet weghalen. Wel zou ik in jouw geval die stellage er omheen weghalen. Dat komt de bloei ten goede, het tónen van de bloemen zeg maar. Die steken dan meer boven het blad uit straks. Het oude blad legt zich dan meer neer, plat op de grond, en sterft verder af en vormt zich nieuw blad er weer boven uit wat na de bloei de bloemen ook bedekt. Dan eventueel het oude blad weghalen. Althans, dit zou ik doen he ? Nu blad weghalen , kan ook , zie je straks de bloemen beter, maar waarom zo ingrijpen in de natuurlijke groeiwijze.Blad is , wat ik zo zie , niet ziek. .... en : lekker dik mulchen nu, een ruime spiegel er omheen, kan ook geen kwaad. Heb je ook nog kans op nóg meer zaailingen ( dat je ze wel hebt ( weet ik nog van een eerder bericht ) is al een heel goed tegen van je grondje hoor ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Ja ik heb er heel veel zaailingen omheen.De stellage is tegen de kippen..die zaten er steeds in te krabben op zoek naar wormen en ze krabden de bloemen stuk. En om de kippen nu naar binnen te doen voor twee helleborusjes...Ruime spiegel ga ik maken..goed idee... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Als je de zwart/rode van mij heb.Kan je het blad weg knippen.Dan zie je de nieuwe bloemen en daarna het nieuwe blad. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Nog even een nieuwe foto van de witte helleborus van hierboven. Uiteindelijk heb ik beetje bij beetje het oude blad weggeknipt. Dit is dan ook een hele andere helleborus als de andere witte die ik heb..hier zijn bladeren en bloemen aan een steel, bij de andere komt eerst de bloem en dan het blad. Weet iemand de naam van deze soort? Ik heb er veel zaailingen bij trouwens..kan wel wel oppotten bij belangstelling voor de mtfd.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 ik denk dat het "Helleborus Argutifolius" is, heb ik zelf ook staan, witte bloem met een "groenig" hartje ? Ik heb ook de kleurige variant staan "H. Orientalis"Een fotootje erbij zodat je kan vergelijken alvast : Ivm het knippen van het blad, ik heb me altijd laten vertellen dat je altijd wat blad moet verwijderen, ook gezonde bladeren omdat anders de bloemen in verdrukking komen. Ik heb het dit jaar nu eens niet gedaan omdat het blad dit jaar vrij klein is gebleven tov andere jaren en de bloemen dus wel gemakkelijk de overhand hebben gehaald... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Dank voor je antwoord bee.Ja die lijkt er wel erg op. Ik ga straks nog even het hartje bekijken..ik dacht eigenlijk niet dat hij zo groen is als bij jou. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansi Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Goedemorgen, Alleen blad weghalen wat ziek/lelijk geworden is,rest gewoon laten staan (beschermd uikomend blad/knop,naderhand voeding voor de plant ). m.v.g.Hans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Het is inderdaad een groen hartje Bee..je ziet het wat minder goed als bij jouw bloemen, misschien ook ivm de plek waar hij staat..redelijk licht toch wel. Ik heb dit jaar bij een rode Helleborus geen blad weg gehaald, maar die doet het slechter dan de andere jaren..Lastig toch. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Dan zal het wel die soort zijn. Ik haal eigenlijk enkel het blad weg dat boven de bloemen zit maw als het de bloem naar beneden druk of ervoor zorgt dat het geen direct licht kan krijgen. Bij beide soorten was dit dit jaar eens niet het geval dus heb ik er weinig of niets aan gedaan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts