Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Helleborus blad van vorig jaar weghalen?

appelvrouw

Recommended Posts

Een foto helpt altijd

Op zich zijn Helleborussen wel redelijk ziektevrij, es wat roest oid. Niet veel.

Echt oud blad wat merendeels bruin zwart is, zou ik gewoon kort ( diep ) wegknippen. Is meer dan 60% van een blad nog groen, nog wachten tot er dik genoeg , veel, nieuw blad verschenen is.

Vind je het de bloei ontsieren ? Dan kan je het overwegen ja. Het verzwakt de plant wel iets. Meer nieuw blad komt er na de bloei.

Lekker mulchen nu of na de bloei.

De Helleborus heeft nogal eens last van bladvlekkenziekte (die zwarte plekken op het blad).

Knip dat blad in ieder geval weg.

Ziek blad liefst wegknippen als de bloemstengels tevoorschijn komen, voordat het nieuwe blad opkomt, dit om te voorkomen dat het nieuwe blad besmet wordt.

Gezond oud blad knip je weg zodra het nieuwe blad de kop opsteekt.

Nee, zou ik althans niet weghalen.

Wel zou ik in jouw geval die stellage er omheen weghalen. Dat komt de bloei ten goede, het tónen van de bloemen zeg maar. Die steken dan meer boven het blad uit straks. Het oude blad legt zich dan meer neer, plat op de grond, en sterft verder af en vormt zich nieuw blad er weer boven uit wat na de bloei de bloemen ook bedekt. Dan eventueel het oude blad weghalen.

Althans, dit zou ik doen he ?

Nu blad weghalen , kan ook , zie je straks de bloemen beter, maar waarom zo ingrijpen in de natuurlijke groeiwijze.

Blad is , wat ik zo zie , niet ziek.

.... en : lekker dik mulchen nu, een ruime spiegel er omheen, kan ook geen kwaad. Heb je ook nog kans op nóg meer zaailingen ( dat je ze wel hebt ( weet ik nog van een eerder bericht ) is al een heel goed tegen van je grondje hoor )

Ja ik heb er heel veel zaailingen omheen.

De stellage is tegen de kippen..die zaten er steeds in te krabben op zoek naar wormen en ze krabden de bloemen stuk. En om de kippen nu naar binnen te doen voor twee helleborusjes...

Ruime spiegel ga ik maken..goed idee...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 month later...

Nog even een nieuwe foto van de witte helleborus van hierboven. Uiteindelijk heb ik beetje bij beetje het oude blad weggeknipt. Dit is dan ook een hele andere helleborus als de andere witte die ik heb..hier zijn bladeren en bloemen aan een steel, bij de andere komt eerst de bloem en dan het blad. Weet iemand de naam van deze soort? Ik heb er veel zaailingen bij trouwens..kan wel wel oppotten bij belangstelling voor de mtfd..IMG614380321395007220.JPG

ik denk dat het "Helleborus Argutifolius" is, heb ik zelf ook staan, witte bloem met een "groenig" hartje ? Ik heb ook de kleurige variant staan "H. Orientalis"

Een fotootje erbij zodat je kan vergelijken alvast :

foto86481395042085.JPG

Ivm het knippen van het blad, ik heb me altijd laten vertellen dat je altijd wat blad moet verwijderen, ook gezonde bladeren omdat anders de bloemen in verdrukking komen. Ik heb het dit jaar nu eens niet gedaan omdat het blad dit jaar vrij klein is gebleven tov andere jaren en de bloemen dus wel gemakkelijk de overhand hebben gehaald...

Het is inderdaad een groen hartje Bee..je ziet het wat minder goed als bij jouw bloemen, misschien ook ivm de plek waar hij staat..redelijk licht toch wel. Ik heb dit jaar bij een rode Helleborus geen blad weg gehaald, maar die doet het slechter dan de andere jaren..Lastig toch.

Dan zal het wel die soort zijn. Ik haal eigenlijk enkel het blad weg dat boven de bloemen zit maw als het de bloem naar beneden druk of ervoor zorgt dat het geen direct licht kan krijgen. Bij beide soorten was dit dit jaar eens niet het geval dus heb ik er weinig of niets aan gedaan...