Ga naar inhoud

Hoeveel planten? (tomaten, paprika en pepertjes)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Ik heb zaad van een zelfbestuiver... die ga ik eens geisoleerd zetten om dat te checken.

Verder... Ik weet dat er aangeraden wordt om drie planten te zetten. Vorig jaar had ik een geweldig bloeiende solo-courgette... alleen maar mannetjesbloemen gaf die... Dus niet alleen 1 ziek tomaatje... ook géén courgette (maar wel prachtige bloemen continu...)

Ik vroeg me echter af... doen ze ook aan kruisbestuiving? Ik wou eigenlijk drie verschillende types courgette plaatsen (rond & wit, normaal en geel/groen)... Voor de duidelijkheid: van elk type maar 1 plant.... (los van die zelfbestuiver, die komt niet naar de tuin)... iemand ervaring?

Zo ver ik weet zijn alle courgettes zelfbestuivers, je hebt alleen meer kans op bestuiving bij meerdere planten, bij 1 plant kan dat minimaal of niet zijn, een bloem bloeit maar een halve dag dus je hebt meer "kansen"op bestuiving nodig zeg maar. Courgettes zijn zeker kruisbestuivers , maar als je raszuivere (f1)courgettes hebt is dat geen probleem, alleen wel als je daar zaad van wilt winnen, maar dat is sowieso lastig om raszuiver zaad te winnen bij courgettes. Courgettes kruisen namelijk ook zeer makkelijk met pompoenen,pattisons, augurken, komkommers maar ook met sierkalebassen wat dan oneetbare courgettes oplevert, maar ook daarvoor geld volgens mij als je raszuivere planten hebt dat dit geen probleem is.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Dacht zuinig te zaaien, wegens niet zoveel ruimte. maar dankzij goede opkomst staan er nu 8 reina F1paprika's, 12 tomaat luxor F1, 11 kerstomaat supersweet 100 F1 en 15 lage kerstomaten Tiny Tim, op de vensterbank te wachten om in het zonnetje gezet te worden. ( plus nog 8 snackkomkmmers en 5 gewone ....) Wat moet ik ermee? Geen idee waar ze allemaal een plekkie kunnen krijgen. Heb eigenlijk zomaar wat gekocht om uit te proberen.

Vraag me nu af kun je deze planten, de kleine soorten waarschijnlijk, planten in bijv. grote teilen. Deel je dan de inhoud door 10ltr/plant? Of heeft dat ook met opp. te maken? Ook staat er nog een oude peeënmolen te wachten op nieuwe inhoud, ook wel leuk lijkt me. Welke van genoemde gewassen zouden jullie hierin zetten

Geplaatst:
Ik heb zaad van een zelfbestuiver... die ga ik eens geisoleerd zetten om dat te checken.

Verder... Ik weet dat er aangeraden wordt om drie planten te zetten. Vorig jaar had ik een geweldig bloeiende solo-courgette... alleen maar mannetjesbloemen gaf die... Dus niet alleen 1 ziek tomaatje... ook géén courgette (maar wel prachtige bloemen continu...)

Ik vroeg me echter af... doen ze ook aan kruisbestuiving? Ik wou eigenlijk drie verschillende types courgette plaatsen (rond & wit, normaal en geel/groen)... Voor de duidelijkheid: van elk type maar 1 plant.... (los van die zelfbestuiver, die komt niet naar de tuin)... iemand ervaring?

Zo ver ik weet zijn alle courgettes zelfbestuivers, je hebt alleen meer kans op bestuiving bij meerdere planten, bij 1 plant kan dat minimaal of niet zijn, een bloem bloeit maar een halve dag dus je hebt meer "kansen"op bestuiving nodig zeg maar. Courgettes zijn zeker kruisbestuivers , maar als je raszuivere (f1)courgettes hebt is dat geen probleem, alleen wel als je daar zaad van wilt winnen, maar dat is sowieso lastig om raszuiver zaad te winnen bij courgettes. Courgettes kruisen namelijk ook zeer makkelijk met pompoenen,pattisons, augurken, komkommers maar ook met sierkalebassen wat dan oneetbare courgettes oplevert, maar ook daarvoor geld volgens mij als je raszuivere planten hebt dat dit geen probleem is.

OK, bedankt!

Voor zover ik het begrijp kan je gewoon diverse kleuren courgettes naast elkaar zetten, maar zaad winnen is daarna niet verstandig. Dat was ik met de courgette niet van plan, want ik kan nog vijf jaar vooruit met vijf zaden per soort... ha, ha...

Geplaatst:
Dacht zuinig te zaaien, wegens niet zoveel ruimte. maar dankzij goede opkomst staan er nu 8 reina F1paprika's, 12 tomaat luxor F1, 11 kerstomaat supersweet 100 F1 en 15 lage kerstomaten Tiny Tim, op de vensterbank te wachten om in het zonnetje gezet te worden. ( plus nog 8 snackkomkmmers en 5 gewone ....) Wat moet ik ermee? Geen idee waar ze allemaal een plekkie kunnen krijgen. Heb eigenlijk zomaar wat gekocht om uit te proberen.

Vraag me nu af kun je deze planten, de kleine soorten waarschijnlijk, planten in bijv. grote teilen. Deel je dan de inhoud door 10ltr/plant? Of heeft dat ook met opp. te maken? Ook staat er nog een oude peeënmolen te wachten op nieuwe inhoud, ook wel leuk lijkt me. Welke van genoemde gewassen zouden jullie hierin zetten

Allemaal de schuld van dat zeezout... het gaat veel te goed...

Geplaatst:

Ik denk wel in het goede topic: Hoeveel peulen komen er aan een tuinboonplant?

Ik heb net tien tuinbonen extra gekiemd, aangezien de reeds gezaaiden het mogelijk niet allemaal zullen overleven...

De opbrengst van planten kom ik nooit ergens tegen, behalve als iemand aangenaam verrast is, of aan het opscheppen is.

Plus: tuinbonen eten wij gewoonlijk jong en met complete peul. Als je vroeg oogst... gaat de plant dan door met bloeien??

Geplaatst:

Je kunt altijd nog plantjes weg geven aan buren, familie, vrienden. Die zijn er vast wel blij mee. Als je een brede teil hebt die ook nog genoeg diepte heeft, kunnen er denk ik genoeg planten naast elkaar staan. In zo'n speciekuip kunnen denk ik ook genoeg planten. Het heeft dus zowel met de oppervlakte te maken als met de inhoud. Ik denk (weet dat dus niet zeker maar zeggen ze hier op t forum) dat een tomatenplant sowieso 10 liter grond nodig heeft om zijn wortels kwijt te kunnen. Even een logische redenatie van mij maar wie t beter weet moet t maar zeggen

Wat is overigens een peeënmolen? Heb gegoogled op afbeeldingen maar krijg niets van een molen te zien, kan dus ook niet zeggen wat je erin kunt zetten

Good things come in small packages

Geplaatst:

Een peeënmeulen, zoals we in het brabantse land zeggen, heet wellicht een bietenmolen? Peeën zijn bij ons trouwens ook wortelen, wij eten geen hutspot maar peeënstamp In deze "molen" werden vroeger, toen ik nog piep was....) de suikerbieten/peeën in gesneden.

Gevonden

t0ssrd20311373579651.jpg

Geplaatst:

Als t diep genoeg is dan kun je er worteldoek in draperen en wortels in zaaien. Met zo'n diepte kan je denk ik best veel doen. Tomatenplanten worden denk ik te lang. Moet je leiden langs iets en is misschien niet handig in zo'n ding.

Good things come in small packages

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...