Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel planten? (tomaten, paprika en pepertjes)


marije124

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik blijk nu na verspenen van alles 18 planten te hebben, dwz. 18 tomaten(pot), 18 gele paprika's, 18 rode en 18 pepertjes.

Hoeveel raden jullie me aan te houden? Ik ben alleen maar ik heb wel supermarktpaprika en peperzaadjes genomen.

Verder heb ik 5 komkommerplantjes en 5 courgettes.

Mij lijkt het redelijk veel maar ik had er dus niet op gerekend dat alles het zou gaan doen.

En het is natuurlijk ook niet gezegd dat alles het overpoten gaat overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voorlopig zou ik sowieso nog alles houden: Zoals hier viel gisteren weer 1 plantje van de vensterbank.

 

Weet niet precies alles, weet wel dat als je tomatenplantjes in pot houd, dat je per plantje 10 liter aarde moet rekenen, als ze groot zijn. Dus dan kan je daarmee tenminste al beetje inschatten denk voor hoeveel je er ruimte hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie vraag hoor. Ik kan ook niet inschatten hoeveel ik nodig heb voor mijn gezin. 1 Ding weet ik wel: 5 courgette planten... Die dingen blijven maar produceren namelijk. Met drie planten kunnen al meerdere gezinnen eten en nog uitdelen ook.

 

We weten natuurlijk niet hoeveel oogst er gaat komen per plant. Als er drie paprika's per plant geproduceerd gaan worden... dan is 18 niet teveel, behoudens dat je de ruimte ervoor hebt.

 

Ikzelf zet me tussen de drie en zes planten per soort. Afhankelijk van de ruimte die ze innemen. Zes peperplanten, want ik wil sambal maken.

 

Als ik jou was (zo doe ik het ook) zou ik gewoon je beschikbare ruimte vullen, en de rest weggeven. Ons eerste jaar is toch een leerjaar. Niet alles kan overzien worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel tomaten komen er van een plant? Geen idee... Ja.. de foto's uit de kassen ken ik wel, maar mijn eigen tuintje zal minder optimaal zijn.

Hoeveel tuinbonen zaait een mens? Hoeveel oogst zit daar aan vast?? Zucht... ook geen flauwe notie...

 

Hoeveel tomatenplanten zet jij Jorieke??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is niks te voorspellen afgelopen jaar was oogst tomaten slecht maar jaar daarvoor kon ik iedereen tomaten geven.

Wisseld per jaar wat succesvol is of niet vooral de groente die langere groeiperiode nodig heeft is moeilijk bij te sturen bv sla kun je even snel nog wat bij zaaien met tomaat heeft dat geen zin.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 courgette planten is veel, 5 tomaten planten niet zo.. Het ligt er een beetje aan waar je alles voor gebruikt (tomaten gebruik je vaker en voor meer verschillende gerechten dan courgette)...

 

Ik wil o.a. saus voor de pasta en voor soep invriezen van de tomaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach kan je alleen maar dit jaar succesvoller worden toch Jasmin (mischien 2 tomaatjes dit jaar )

Ik vindt bv 10 tomaat te weinig meer ook door het aantal soorten dat leuk is ik ga voor 15 tot 20.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vensterbank staat vol met tomaat... die 100% extra (het tweede tomaatje) moet gewoon gaan lukken dit jaar... ha, ha...

 

Ik zet straks 6x Marmande, 6x San Marzano, wat tomaten van gewonnen zaad van tomaten uit de winkel, en een hele serie dwerg en struiktomaten. De kleine tomaatjes zijn voor salade, de grote voor inmaken, saus etc.

 

Ik kijk trouwens uit naar de paprika's van Frans... ze staan vrolijk te groeien, maar zijn nog klein. De zaadjes had ik gedeeld met mijn vader. Toch eens checken of hij ook echt gezaaid heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 courgetteplanten!!!!! Als je daarvan gaat oogsten mag je wel en extra

diepvriezer kopen.

Je kan er niet tegen eten of misschien de hele buurt ervan voorzien.

 

En ik heb er eentje zelfs al buiten gezet omdat mijn potjes op waren. Met een beetje geluk en geen vorst gaat die het ook doen?????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Marije,

 

Ik ben zelf een beginner, dus mijn plempsel moet je maar niet als advies beschouwen Goeie vragen wel, en de meeste gegeven antwoorden zijn denk ik stuk voor stuk waarheden als een koe. Je leert een hoop als je een tijdje meeleest, heb ik gemerkt!

 

Wat ik probeer is om iedere dag even bezig te zijn met de tuin. Ongeveer twee keer per week ben ik op de tuin zelf bezig en de andere ben ik thuis aan het ontkiemen en zaaien geslagen. Van alles wat ik zaai maak ik een 'persoonlijke' zaaikalender, ontworpen op een doorlopende oogst. Zo heb ik bijvoorbeeld nu 1 courgettekiem in de vensterbank, en ga ik half juni een nieuwe zaaien in de volle grond. Die kalender zal ik mettertijd steeds aanpassen op de opgedane tuin-ervaringen.

Veel succes en plezier met al dat lekkers!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Greetje,

 

Het idee achter de zaaikalender is dat die aangepast wordt wanneer de opbrengst wat duidelijker is Een tweede courgetteplant is dus meer een reserve optie, wanneer die ene te weinig blijkt te zijn of doorgeschoten is. Maar misschien komt ie er ook niet

Voorlopig ga ik het een en ander uitproberen en maar eens wat ervaring opdoen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn hier gek op courgette soep. En je kan courgettes ook heel goed invriezen. Ik zet meestal zo'n 4 planten. Maar wij zijn dan ook met zijn zessen. En zoals ik al zei.. de courgette soep is niet aan te slepen. Overigens geldt dat ook voor de zelfgemaakte tomatensoep. Dat kan ook prima met ingevroren tomaten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment heb ik 8 tomaten zaailingen staan, en 2 paprika zaailingen. Geen pepers. Is misschien wat voor volgend jaar. Wel 2x courgette gezaaid. Die gaat de volle grond in. Wij zijn ook liefhebbers van courgettesoep. En tomatensoep.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Greetje,

 

Het idee achter de zaaikalender is dat die aangepast wordt wanneer de opbrengst wat duidelijker is Een tweede courgetteplant is dus meer een reserve optie, wanneer die ene te weinig blijkt te zijn of doorgeschoten is. Maar misschien komt ie er ook niet

Voorlopig ga ik het een en ander uitproberen en maar eens wat ervaring opdoen!

Voor een goede oogst bij courgetteplanten is een goede bestuiving wel belangrijk, het is zeker wel aan te raden meerdere planten te hebben(meer kans op bestuiving), er wordt zelfs vaak geschreven minimaal 5 planten te hebben, ik heb er echter meestal 3 en dat werkt tot nu toe goed. Dus ik zou die 2e plant zeker er bij zetten, mocht je toch geen goede bestuiving krijgen dan kun je altijd nog handmatig bestuiven.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zaad van een zelfbestuiver... die ga ik eens geisoleerd zetten om dat te checken.

 

Verder... Ik weet dat er aangeraden wordt om drie planten te zetten. Vorig jaar had ik een geweldig bloeiende solo-courgette... alleen maar mannetjesbloemen gaf die... Dus niet alleen 1 ziek tomaatje... ook géén courgette (maar wel prachtige bloemen continu...)

Ik vroeg me echter af... doen ze ook aan kruisbestuiving? Ik wou eigenlijk drie verschillende types courgette plaatsen (rond & wit, normaal en geel/groen)... Voor de duidelijkheid: van elk type maar 1 plant.... (los van die zelfbestuiver, die komt niet naar de tuin)... iemand ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk daar komt de ervaring om de hoek kijken Koert.

Ik zaai er ook altijd wat meer om uiteindelijk 3 planten in de tuin te zetten.

Ik speel wel een beetje vals want ik heb dit jaar ook een paar Ronde de Nice, uit Frankrijk meegebrachte zaden.

Van deze drie courgettes eten mijn buren en mijn familie.

En ik schat dat mijn vrouw 2/3 keer per week courgette gebruikt.

Meestal zo'n bakje vd chinees daar staan er ong. 30 van in de vriezer.

In alle wokgerechten, in de quiche, in alle soepen. En gebraden op de boterham uitgehold en gevuld met gehakt en kaas (de favoriet van mijn dochter).

Ik vind het een typische vulgroente die bijna overal in of bij kan.

Daarvoor gebruik ik trouwens de hele courgette, niet geschild of ontpit.

Dikke schijven die dan in dobbelsteentjes gesneden in de bakjes naar de vriezer verhuizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...